Frågor på vägen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Filips mamma

Frågor på vägen...

Inlägg av Filips mamma »

Vi är nu inne på vårt fjärde dygn med SHN. Vår son Filip fyller tre månader på fredag och allt har gått förvånansvärt bra. I natt sov han nio timmar i sträck helt fantastiskt, bara väntar på ett bakslag!

Dock har det uppstått lite frågor.

Jag känner mig osäker på vad jag ska göra när han vaknar för tidigt på morgonen, både före och efter vargtimmen. Det har hänt två ggr att han vaknat klockan sju, vi går upp åtta. Jag tror att jag har lagt mig i för mkt. Jag har gått upp och lagt tillrätta och solfjädrat men det har resulterat i att Filip blivit arg i fem tio minuter och sen somnat om med ramsan. Ska jag bara skicka en ramsa fort som ögat, och om det inte hjälper vad gör jag då?

Sen tror jag att jag lägger mig i för mkt på kvällen också. Jag lägger Filip tillrätta, solfjädrar och trycker till och går ut med ramsan x 4. Men han blir fortfarande arg och jag går in och påminner efter ett par minuter. Är det ok eller ska jag vänta tills han tystnat själv och ge bekräftelsen då?

Det är finliret som är det svåra tycker jag :?

Vår uppföljningsvecka är "slut" dagen innan midsommarafton och vi ska sova borta över natten på midsommar. Jag är dock livrädd att det vi har byggt upp tills dess ska raseras. Är det för tidigt att sova borta så tätt inpå uppföljningsveckan? Ska vi ta med hans säng för att göra det så bekant som möjligt? Vi ska en vecka efter midsommar flytta ut på landet i tre veckor är även det för tidigt att byta miljö?

Super tacksam för svar från någon av er SHN experter :wink:

Sommar hälsningar, Malin :)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Malin.

Snyggt jobbat med kuren. Nu är ju killen bara tre månader men som du skriver så använder ni redan ramsan. Hur ser schemat ut? Har ni ett nattmål kvar?
Försöker svara utifrån det jag kan utläsa av ditt inlägg.

Vargtimmen kan spöka ett tag även efter uppföljningsveckan. Men i det här läget har gossen tagit ramsan och all annan trafik är onödig. Före vasrgtimmen avvaktar du och avvaktar och avvaktar lite till. När det står klart att han inte kan somna om själv får han en ramsa. Han ska ges möjligheten att få somna om själv nu - trygg och lugn i sin egen säng.
Under vargtimmen handlar man dock lite annorlunda. De små får lätt för sig att man har sovit färdigt och är utsövd, vilket man INTE är och det VET mamma.
Vid uppvak i vargtimmen:
:arrow: pangramsa - en hög och tydlig ramsa x 4 som talar om att natten INTE är slut än. Den ges vid första pip för att mota Olle i grind.
:arrow: avvakta sedan in i det längsta. Skulle gossen fortfarande tycka att morgonen har börjat ger man en påminnelseramsa x 4. Istället för påminnelse använder sig en del av musik (gärna klassisk sådan) på hög volym och av att göra andra ljud i huset.
:arrow: Skulle läget bli absolut krisartat kan man gå in, lägga till rätta, ge en kort solfjäder och så ut med ramsan. Men sen är det slut på trafiken. Denna tillrättaläggning ska bara ske max en gång/uppvak - annars lär man snart de små att mamma kommer om man väsnas lite till.
:arrow: Använd en väckarklocka som ringer när morgonen börjar.

Nyckeln ligger i omsomnandet. Somnar Filip om hajjar han snart vad som gäller nu och kommer så småningom att brygga över detta tidiga uppvak.
Vid vargtimmestrubbel behövs en rejäl dos attityd av självklarthet, en ännu större skopa tålamod och lärdomen av att backa, backa och backa för att barnet ska kunna göra framsteg.
Men han blir fortfarande arg och jag går in och påminner efter ett par minuter. Är det ok eller ska jag vänta tills han tystnat själv och ge bekräftelsen då?
Arg får han vara, gnöla får han och snacka skit innan han somnar - men han får inte vara ledsen.
Arga barn är för övrigt inte mottagliga för insatser i det här läget. De måste få ur sig ilskan precis som du och jag. Gå inte in i hans rum och påminn med ramsan - den ska ges utanför rummet och på väg bort från dörren. Tillrättaläggning och solfjäder är i det här läget krisverktyg och ska inte användas för lättvindigt. Jobba med ramsan när behov finns. Och är han inte ledsen ska man också vara sparsam med den. Målet är ju att han ska kunna somna och somna om tryggt och lugnt i sin säng utan felaktiga övertygelser om att mamma måste finnas hos honom för att kunna sova lugnt och fredad från vargen. Bekräftelseramsan ska heller inte ges separat nu. Den dras ihop med ramsan under andra eller tredje kurnatten.
Här rekommenderar jag dig att läsa på mer. Att vara påläst är A och O :!:

Gällande att sova borta så skulle jag nog själv tycka att det är lite risky business så här tidigt. Åtminstone den övernattningen i samband med midsommar. Men allt hänger på den självklara attityden. Kan du förmedla den så är inte "bortasovningar" något problem - men du underlättar kanske inte för sonen att få allt att sätta sig som berget innan det är dags för nya miljöer. Men det är MIN åsikt. Här kanske någon annan tycker annorlunda :?:

Lycka till och hojta om du har fler frågor!! :D

/Åsa
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tror att du stör, precis som din egen känsla är. Gör läggningen kortare. Gosa och mys innan - helst utanför rummet där han sover. Lägg honom sedan i sängen, lägg tillrätta supersnabbt, utan att hafsa. Lägg händerna 1 sekund och gå ut med ramsan.
Om han gnölar och gnäller en stund så låt honom vara. Ge en försiktig men tydlig bekräftelse när han tystnar.
Bara om han skriker upp sig rejält ramsar du igen och bara om det är superkris (för honom, inte dig ;) ) så går du in.
Vaknar han enstaka gånger på morgonen så ge honom en ramsa, helst innan han vaknar till helt. "lagom högt" så att han fattar att det inte är morgon.

TÄnk på att det är mycket lätt att fastna i tänket "det är ju snart morgon". Gör inte det. Om klockan är 7 och det är morgon 8 så är det NATT kl 7. Så om han vaknar kl 2, 3 eller 7 spelar ingen roll, du gör samma sak.

Fundera inte så mycket på midsommar. Det kommer att gå bra! Och gör det inte det så återgå till rutiner så fort ni är hemma igen. Värre än så är det inte. Världen går inte under om man sover eller äter fel EN dag. ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Du hade redan fått ett långt utförligt svar av Kantarella ... :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Filips mamma

Inlägg av Filips mamma »

Tack snälla för er hjälp :D

Jag läser och läser i boken men i min iver att göra rätt hela tiden så är det vissa detaljer som jag helt enkelt inte greppar. Ramsandet är lite svårt men tack vare era kompetenta svar så ska jag klara detta!

Vi tar med Filips säng dit vi ska på midsommar så blir det nästan som hemma :?

Jag hojtar till om det skulle dyka upp fler frågetecken.

Trevlig midsommar alla!

//Malin
Filips mamma

En lägesrapport från oss...

Inlägg av Filips mamma »

Det har nu gått två veckor sedan vi började med SHN. Detta fantastiska förhållningssätt. Det går ännu inte som tåget men vi jobbar och tar ett dygn i taget. Jag har, som många andra, haft problem att lita på ramsan och då har inte Filip heller gjort det. Men idag faktiskt på hans lur inomhus så satt den! Min man Erik la honom och gick ut med ramsan. Filip blev arg som han fortfarande blir efter en liten stund. Men vi avvaktade och avvaktade tills han blev "mottaglig" då gav Erik honom en påminnelse som han tog för första gången. Sen när det var tyst i rummet så fick han sin mjuka bekräftelse som han tog med sig in i sömnen.

Det kanske inte ska förekomma några påminnelser eller bekräftelser så här två veckor senare men eftersom poletten äntligen börjar leta sig ner så använder vi dom tills vi inte behöver ha dom längre.

Filip är tre månader och nio dagar och är underbar :heart:. Rutiner är den bästa gåva jag givit honom, jag är så glad att vi fattade beslutet att göra det.

Tack alla ni som stöttar mig på forumet, ni är ovärderliga. :heart: En särskilt varm kram vill jag ge till Elle :heart: som tålmodigt svarar på mina frågor så att jag kan besvara Filips.

Varma hälsningar// Malin a.k.a Filips mamma
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack själv!
Det är sådana historier vi lever för :D

Klart att du kan bekräfta och påminna när det behövs.
Det kommer så småningom att gå långa perioder när du inte behöver det, men sedan kan det komma korta tillfällen när sonen behöver en liten hjälp på traven igen.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: \:D/ :heart:

vilken läsning..
tack!

=D> =D> =D>

/Fjällmor
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Snyggt jobbat :!: :thumbsup:

/Åsa
Filips mamma

Inlägg av Filips mamma »

Hej alla glada...

Filip :heart: blir nu 7 månader och en liten korrigering i tiderna ska till.

Jag har med hjälp av tid/mattråden knåpat ihop ett schema som skulle passa oss (se nedan). Min fråga är dock om det är lämpligt att ha så lång tid som fyra timmar mellan middagsluren och nattläggningen :? Eller bör vi har kvar powernapen på 20 min :?:

Tack på förhand och trevlig helg :D

Nya tider:
7 Välling, 230 ml
9-9.45 Sova ute
10.30 Lunch, lagad mat och frukt
12 Banan
13-15 Sova
15 Mellis, yoghurt med frukt
18 Middag, lagad mat och frukt
18.30 Bad
18.50 Nattslurk, välling, 150 ml!
19.00 God natt!

//Mallan Filips mamma
Mamma till Filip född 15/3-07 kurad 10/6-07 :heart: :heart: :heart: :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Behovet är ju olika hos olika barn, men om han kroknar mot eftermiddagen kan du alltid ge en 5 minutare utöver den schemalagda sovtiden utan att rubba nånting! Jag tycker att schemat ser bra ut, det kan du ha under lång tid utan att behöva ändra nämnvärt, bara bort med en halvtimme nästa gång tiderna ska korrigeras osv...

Bästa hälsningar från Norr!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Filips mamma

Inlägg av Filips mamma »

Tack Duggan :heart: för ditt svar, då spikar vi detta.

Ha en toppen trevlig fredag kväll och helg med familjen.

Kramar från ett sol,haglande,ösregnande Sthlm :shock:

//Mallan
Mamma till Filip född 15/3-07 kurad 10/6-07 :heart: :heart: :heart: :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

:thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"