SHN-kuren + Dagslurarna, hjälp önskas!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Ang schemat så skulle jag vilja att du höll dig till dom naturliga sömnrytmpassen dvs, 5, 20, 45, 90, 120 min..osv...då sover man lätt. Men det finns barn med skarvar efter 30 min (jätte ovanligt)och således blir även 1 timme ett naturligt pass, så är du säker på att fallet är så, då är scemat ok...men jag skulle förespråke ett koratare pass och en längre lur, som ger lite mer återhämtning.

Kram
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Jema

Inlägg av Jema »

Ja jag vet faktiskt inte om jag kan svära på att min dotter har skarvar efter 30 min men hon brukar ofta vakna efter just 30 min eller 1 timme.
Skulle ju kunna prova att förlänga/tidigarelägga ett sovpass och förkorta det andra. Vilket pass bör vara längre? För- eller eftermiddagspasset?
Kan jag göra ändringar i schemat redan nu? Är inne på natt 11 nu.

Dagslurarna går lite bättre. Idag skrek hon inte när jag gick ut vilket är ett stort framsteg men efter ett par minuter så skriker hon och blir jättearg. Inte ovanligt att hon blir riktigt ledsen heller:(
Om hon vaknar för tidigt är det jättesvårt att få henne att somna om.
Ska försöka ha ännu lite mörkare i rummet imorgon, det kanske hjälper.
Bör jag vänta med att introducera en lur i vagnen tills det fungerar bra med sängen?

Tack!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, ang lurarna så kan man ju tänka lite långsiktigt och välja att lägga långluren runt lunch, och en 20 min på em för att när det blir dags att gå över på en lur (runt året) så faller bara eftermiddagsluren bort och du behöver inte göra några ytterligare schemat ändringar så att säga.
Jema

Inlägg av Jema »

Ok, ja får tänka ut en smart tidpunkt då.

Har en fråga till, vi ska bort hela familjen om drygt en månad och måste då samsova i en dubbelsäng (finns inte plats för en resesäng till henne). Fungerar det att lägga henne som vanligt tror ni eller kommer vi paja hela kuren då när vi sover i samma säng?
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Jag skulle inte samsova om det fanns en enda annan möjlig lösning. Mest för att man sover så trångt. Men allt går ju, så klart. Finns det möjlighet att ställa resesängen i något angränsande rum? På toa, typ :wink: :?:

Kram Lua. :heart:
Jema

Inlägg av Jema »

Hej Lua,

Nej, toaletten är alldeles för liten tyvärr men annars var det ett bra förslag :)
Får helt enkelt hoppas på att det fungerar att samsova, sängen är stor som tur är.
Nätterna har gått jättebra nu och vår lilla tjej sover 19-07 utan problem!!!Hör att hon vaknar ibland under natten och småpratar lite för sig själv men hon somnar om själv. Ibland skriker hon lite men oftast hinner hon somna om själv innan vi bestämt oss för om det är läge att ramsa eller ej :wink:
Dagarna går ok, strular lite fortfarande och hon skriker ofta lite innan hon somnar. Vi tänkte snart försöka få henne att sova en av lurarna i vagnen, får se hur det går när hon inte kan ligga på mage där...

Vi sover ju fortfarande i vardagsrummet utanför (har kurat i drygt 3 veckor). Mest för att det har varit bekvämt för oss då vi fortfarande behövde ramsa på natten vilket vi inte behövt på en vecka nu säkert. Men nu har vi alltså tänkt flytta tillbaka in i sovrummet snart, vilket väcker en del funderingar. Man är ju lite rädd att hon ska vakna och bli orolig om hon hör oss att vi är därinne.
Har hänt att vi ska gå in o titta till henne och så har hon vaknat, vi har smygit bakom skärmen (har en skärm mellan spjälisen och vår säng) snabbt som sjutton men då har hon ändå hört att nån är där och reser sig då upp och blir orolig...
Samtidigt kan vi inte campa i vardagsrummet i all evighet heller...
Låter jättesmidigt när man hör att man kan ramsa från sängen utan problem men vi är rädda att det inte funkar i vårt fall...Nåja, man måste ju prova innan man vet säkert, jag vet...
Tips?

Sen undrar jag, idag åt hon väldigt dåligt under hela dagen. Inte mkt till aptit alls och det oroar ju oss då vi tänker att hon inte kommer stå sig hela natten på det där lilla! (Misstänker att hon har en tand till på G)Vad gör man om hon skulle vakna vid 3-tiden och är vrålhungrig? Dvs inget hjälper, och man är relativt säker på att det är hungerskrik. Hon tar ju inte välling eller flaska med annat än vatten i (är 10 mån) så vad sjutton ska man ge henne i sängen mitt i natten???

Tack igen för alla svar!
Lua

Inlägg av Lua »

Pris och beröm för en väl genomförd kur :thumbsup: :!:

Ge henne ingenting, tycker jag. Så "stora" :wink: tjejer klarar sig galant till morgonen! Ramsa på bara.

Klart att det kommer att gå fint att flytta ihop igen. Det är ju attityden som är avgörande och den har ni koll på, eller hur!

Ang. sova lur i vagnen: många upplever att långa luren är svår att få till på rygg i vagnet. Välj hellre att förlägga kort lur i vagn.

duggan

Inlägg av duggan »

Jag håller med Lua, du har verkligen gjort ett bra jobb!!!

Ang in flyttning tillbaka till sovrummet, så visst det är klart att hon kanske vaknar av er första nätterna, du får se det som en inkörningsperiod, men snart sussar ni sött alla 3 i sovrummet, du har ju attityd och verktygen!!!

Ang samsovning i samma säng på resa så provade jag det en gång med min son första gången han hade krupp, inte så lyckat faktiskt..Det tänker jag inte göra om, så om det skulle gå att hon fick ett eget litet hörn så skulle det vara guld!

Hur som hellst mycket bra jobbat! :thumbsup:
Jema

Inlägg av Jema »

Tack så mycket för allt beröm!Känns så bra med all uppbackning :D

Det kommer nog att lösa sig så att vi kan få ett annat rum under resan där en resesäng får plats också.

Nu har vi haft råkat ut för ett bakslag! Och eftersom det mesta fungerat senaste tiden så blir man ju helt förfärad!
Det var igår kväll, vi nattade som vanligt och hon tystnade på 10 min ca. Vi brukar sen gå in efter 10 min och lägga på täcket som hon oftast lyckats få av sig och man brukar kunna lyfta henne utan att hon reagerar men igår vaknade hon när maken lagt på täcket och hon såg honom och reste sig upp i spjälsängen och blev fullkomligt otröstlig! Skrek och skrek och var riktigt ledsen och han var sedan där inne säkert 45 min innan hon äntligen lugnade sig. Hon somnade sedan och sov en timme ca sen var det samma visa igen, helt otröstlig så jag var tvungen att gå in. Gick snabbare denna runda men tog ändå lite tid...
Hon vaknade sedan ett par ggr fram till midnatt men sen sov hon till 06 och då låg hon och pratade och gnällde om vartannat tills det var morgon kl 07.
Idag på dagen har dagslurarna inte fungerat Alls! Hon har varit jätteledsen igen och tagit 30 min på sig att somna och sen har hon har vaknat efter 20-30 min och vägrat somna om som hon gjorde innan kuren.
Så ikväll var hon helt speedad av övertrötthet och det tog lång tid innan jag fick henne lugn i sängen. Hon har vaknat ett par ggr ikväll också och skrikit ett par sekunder men innan vi hunnit fram till dörren så har hon somnat om själv.
Det känns verkligen som att gårdagskvällens händelse har satt kuren i gungning, kan det vara så att den fortfarande är väldigt skör? Kanske har vi inte etablerat den tillräckligt så att den sitter helt hos dottern än? Vi har nog kurat i ca 4 veckor nu om jag inte minns helt fel. Nu vågar vi knappt titta till henne av rädsla för att hon ska vakna och att det ska bli en repris av gårdagen...
Jag vet att man får räkna med att vissa kvällar/dagar är sämre än andra men nu känner vi oss lite osäkra på om vi verkligen ska flytta tillbaka in i sovrummet eller om vi ska fortsätta campa i vardagsrummet ett tag till???
Lua

Inlägg av Lua »

Jema skrev:Skrek och skrek och var riktigt ledsen och han var sedan där inne säkert 45 min innan hon äntligen lugnade sig.
Jobbigt :!: Men jag måste fråga: vad gjorde han därinne så länge? Det är mycket möjligt att det är här det blev fel. ALLA barn vaknar till ibland och frågar om allt är i sin ordning och om det är tryggt att sova vidare. Som förälder måste man då, i handling, svara: "Allt är i sin ordning. Vi har stenkoll". Det gör man genom att bete sig som att allt är LUGNT, vilket det ju faktiskt är. Stabil tillrättaläggning och ut med ramsan hade nog lugnat henne bäst. Sedan, som vanligt, ramsan i första hand och solfjäder/buff vid MEGAKRIS.

Peppa er själva med denna emintenta tråd om förhållningssättet:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Kommentarer :?:

duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tänker precis i samma banor som Lua här, så ladda med ny attityd och så är denna fnurra snabbt ur världen! :lol:
Jema

Inlägg av Jema »

Hej!

Jag tror att han var därinne så länge för att han ville att hon skulle bli lugn och sluta gallskrika innan han gick ut. Men du har rätt, han började inte med ramsan som man ska utan i och med att han var inne i rummet och hon såg honom och blev så fruktansvärt ledsen så lade han henne tillrätta direkt och så blev han kvar där och försökte lugna henne.
Vi har gjort så förut att vi lämnat rummet när hon är någorlunda lugn och det har fungerat bra men i det här fallet tog det lång tid innan hon ens kom till "någorlunda".
Natten till idag gick bra, fick ramsa en gång vid 5.30. Idag på dagen har det fungerat ok förutom att hon återigen vaknat efter 30 min och vägrat somna om...men det går framåt igen i alla fall :D

Har funderat igen på att stuva om hennes dagslurar lite (se nuvarande schemat i ett tidigare inlägg) för att försöka få till en längre och en kort som sedan kan falla bort. Hon blir 11 mån nästa vecka. Kruxet är att hon sovit kl 10-11och kl 14-15 ganska länge nu även sedan innan kuren och får hon inte minst 45 min vid dessa två tillfällena så blir hon jättegnällig. Men jag undrar om det finns någon ultimat tid för dessa lurar, som kanske skulle passa bättre? Som det är nu är hon vaken 3 timmar mellan dessa, borde hon inte klara mer vid den här åldern? Hon är ju vaken 4 timmar på eftermiddagen-kvällen. Ja, lite rörigt... men om förslag finnes så vore det toppen! Min tanke är således att hon kanske är tröttare & sover längre om det går lite längre tid mellan lurarna...
Hon äter lunch kl 11:45 ca, mellis vid 15.15 och middag(gröt) kl.17.45-18ca.
Skulle gärna se att hon hade en längre lur men hon sover i princip aldrig mer än 1 timme i sträck på dagarna.

Tack igen!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan Jema!
Ang schema så finns det en jätte fin tråd med schema förslag där du säkert hittar både det ena och det andra.
Men jag skulle rekomendera en långlur runt 11.30/12.00 på 1,5 h och en 20 minuters lur på em, runt 4 snåret, eller om hon är morgon trött kanske hon tar en 20 minuters lur vid 9 snåret på morgonen och lite senare lur runt 12.30/13.30 och 1,5 h framåt. Fundera på vad som passar er familj, och ang att hon vaknar redan efter timme, så har dom en sömn skarv efter 45 min och det är säkert där hon vaknar och känner sig pigg, men med minimal hjäp så kommer hon över den och kommer snart att "lära" sig sova längre stunder. Lycka till! :thumbsup:
Jema

Inlägg av Jema »

Hej igen!
Tänkte uppdatera lite!
Har börjat vänja min 11-månaders vid att sova i vagnen utomhus och det har faktiskt fungerat hyfsat bra att vagna trots att jag inte gjort det förut.
Nätterna fungerar kanonbra fortfarande så det är verkligen skönt.

Dagslurarna i spjälsängen är däremot katastrof just nu! Det fungerar för det mesta bra och hon sover 1 timme men på sistone har hon börjat vakna redan efter 20-30 min och INGENTING hjälper! Hon somnar inte om som hon gör på nätterna utan hon ställer sig upp och skriker för full hals, riktigt ledset hjärtskärande också! Inte alls arg utan uppriktigt ledsen!
Jag vet inte vad jag/vi gjort för fel för att det ska bli så här! Har haft mycket is i magen och inte gått in och lagt tillrätta och använt krisverktygen om det inte varit absolut nödvändigt utan har ramsat och avvaktat men hon bara fortsätter skrika, även när man varit inne och lagt tillrätta.
Vid läggningen spenderar vi max 1 minut därinne så det är inte så att vi dröjer oss kvar heller...har vänt ut och in på situationen men kan inte komma på vad vi gjort! Eller om vi inte gjort något och det bara är tillfälligt, vad vet jag?
Ibland tystnar hon en stund efter ca 15 min och då känner jag mig så himla elak, som att jag sysslat med skrikmetoden istället pga allt skrik och att hon tystnat för att hon "gett upp"... :cry:

Hon behöver ju som sagt sina 2 timmar på dagen annars blir hon världens ginigaste och klängigaste lilla tjej resten av vakentiden...

Hjälp!

Inlägg av Lua »

Nog ska det bli ordning på det här också!

Hur ser schemat ut :?: Skrattas det innan sömnen :?:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"