Hej!
Varför salt i vattnet? Hur mycket?
Det är mjukgörande för huden. Allergologen och Fjällmor säger båda "en rejäl näve". Det ska smaka lite Medelhavet, ungefär.
Och så var det den där sömnen...
Lillan är tyvärr otroligt kladdig med maten
Tror jag det, hon äter ju HELA TIDEN

. Hur ska hon ha minsta chans att bygga upp någon aptit. Om du går till dig själv - hur mycket middag vill du själv ha om du tar små snacks var och varannan timma? Troligen inte särskilt mycket

. Och stor som hon nu är så mättar inte bm särskilt mycket. Om alls, faktiskt. Vill du få henne att både äta och sova bättre, råder jag dig att ha ÅTMINSTONE 3 (helst 3,5) timmar mellan målen - utom vid nattslurken som kan komma tätare inpå gröt/välling.
Att den rare barnläkaren rekommenderar dig att fortsätta amma innebär ju inte att du ska HELAMMA. Det glömde han kanske förtydliga. Visst kan du fortsätta amma (även om det egentligen inte finns några som helst belägg för att bröstmjölken faktiskt ger något skydd - det finns forskning som visar ATT det gör det, men också forskning som visar tvärtom). Fortsätt gärna amma, men gör det EFTER måltiden. I direkt anslutning till måltiden. Inte 45-60 minuter efteråt. Då är ni ju uppe i en helt ny måltid. Både mage och tänder (de få hon nu har

) mår bra av att vila emellan målen. Och som sagt, med en ökad aptit, som kommer om du håller 4 mål + nattslurk, kommer hon också äta betydligt mer totalt sett över dagen. Och därmed också sova bättre.
För att få detta att bli riktigt bra behöver du med största sannolikhet också se över lurarna. Hon sover bara 2x30 min under större delen av dagen, om jag fattar rätt. Och det blir också alldeles för korta lurar för att ge riktig återhämtning. Hon ORKAR därmed troligen heller inte äta något rejält. Och långluren du har ligger väldigt nära inpå natten. Skulle tro att hon därmed är rejält utsövd inför natten så det förvånar mig inte om hon har svårt att sova natten igenom.
Förslag på schema - kan detta passa:
06:00 Amma båda brösten
07.00/efter morgonamning - Gröt = mål 1
07:45-08:30 Sova 45 min
10:30 Pure med kött, potatis och grönsaker + amning efter måltiden = mål 2
11:30-13:30 Sova 2 tim
14:00 Amma båda brösten+banan eller annat mer mättande = mål 3
16:00 Sova 45 min
17:30 Gröt och avokado = mål 4
18:30 Amma båda brösten (eller så mycket som nu går i) = nattslurk
19:00 Sova
Med detta schema får hon 30 minuter för lite sömn, men det är mer sömn än vad som idag står på schemat, om jag har fattat rätt, så det borde också kunna gynna hela situationen aptit/sömn. Sömn föder sömn, helt enkelt.
Här är en tråd med liknande problem, om du vill läsa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13488
Återkom!
Kram Ewa