Nattamning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Härligt att aptiten blomstrar :D! Kolla du prickarna. Röda utslag kan man få av mjölkallergi, så det är ju bra om ni kollar det förstås. Men man kan göra både mjölkfri välling och gröt, så det behöver inte alls vara något problem (båda mina är mjölkallergiker).
Har köpt några grejor till sängen som gör att det ska gå att vagga den, får se om det funkar!
Visst kommer hon kunna sova finfint i spjälsängen. Själv skulle jag nog låta nätterna sätta sig först, innan jag flyttade över. Mina har sovit i sängen från början, men om du nu låtit henne sova i vagnen och behöver ett verktyg ifall hon vaknar, så finns det ju inget som hindrar att du behåller vagnen tills hon verkligen fått kläm på nätterna. Sen flyttar du över och använder bara ramsan vid uppvak - förutsatt att du nu jobbar in den. Skulle det verkligen KRISA någon gång, och du behöver något mer än ramsa, kan du använda dig av buffning och solfjäder (som du kan läsa om i verktygslådan). Vyssan-lull tassar har jag aldrig haft, men vet att de vaggar i "fel" riktning, om du är med, och får, vad jag förstått, inte samma effekt som vagning, som ju i huvudsak är till för att lugna henne om det behövs. Somna, och somna om, gör hon väl själv nu, så jag tror inte du behöver någon vagga till henne, nu när hon är så stor. Om syftet är att lugna henne, alltså :D.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Septemberloppan

Inlägg av Septemberloppan »

Ahhhhh det är andra gången det händer att jag skriver ett jättelångt inlägg som försvinner när jag ska posta det :evil:
Ok, försöker igen:

Detta har hänt sedan sist:
Lillan har fått diagnosen atopiskt eksem :cry: . Äntligen en diagnos och ffa, äntligen en behandling efter att ha haft eksemet i 4 månader. Jag har visat det för BVC sköterskan 4-5 ggr, BVC läkaren 2 ggr och varit på vårdcentralen där två läkare tittade på det. Hela tiden har jag fått veta att jag inget ska göra och jag har känt mig som en hysterisk idiot. Nu hade eksemet dessutom blivit infekterat (vilket det varit i ca 1,5 månader)...
Den mycket pedagogiska läkaren på sjukhuset sa: Det här kommer att bli MKT värre, här har du ett recept och två broschyrer. Nu verkar det dock som att det är väldigt mkt bättre redan efter några dagars behandling, så förhoppningsvis har hon inte värstingtypen och förhoppningsvis kan det växa bort. Nu kunde ju inte den mycket pedagogiska HUDläkaren säga någonting om röda utslag vid intag av mjölkprodukter och hon brukar ju heller inte "titta på barn". Därför ringde jag vårdcentralen som tyckte att jag kanske skule utesluta mjölkprodukter och sedan skulle jag kanske eller kanske inte få en tid hos min husläkare som jag aldrig har träffat. Ringde då en privat barnläkare som absolut tyckte att vi skulle komma. Hmm, själv jobbar jag med sjuka djur och ibland tror jag att det varit bättre att föda en katt istället :lol: , mina patienter får garanterat fortare sjukvård iallafall!
:heart: Nu till det fantastiska :heart: : Inatt sov lillan HELA NATTEN för första gången :sleep: !!!! Jag följer ditt råd och låter henne fortsätta att sova i vagnen ett tag till. Samtidigt som det suger lite i snåltarmen när jag tänker på de 280 spänn som vyssan lull kostade :wink:

Ha det bra!
Vi hörs!

Ps. Lillan har börjat äta lite havregrynsgröt, jag mutar med lite avokado så slinker det ner!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

*skuttar in*

Grattis till natten!! =D> \:D/

Under mat, mage och barnakropp finns MASSA trådar om just Atopiskt Eksem och vill du ha mera personliga råd så kan säkert Fjällmor tipsa mera också :wink: :heart:

Här är 2 väldans bra trådar på ämnet och jag hoppas [-o< precis som du att det växer bort.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1b4c688498

*skuttar ut*
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Atopiskt eksem har båda mina. Hör ju ihop med födoämnesallergi. Så uteslut du mjölkprodukter. Ammar du, får du utesluta det ur din egen kost också. Vill du ha komplett lista på allt du behöver utesluta kan du pm:a mig. Det är framför allt allt annat, som ströbröd, buljonger, bröd m.m. som kan ställa till det, innan man fått koll på vilka ingredienser man ska vara på sin vakt mot.

Be BVC få remiss till Barnkliniken i Ängelholm. Christina Andersson är barn- och allergiläkare och VÄLDIGT bra på att ta hand om barn med eksem. Där går vi :wink: :D - och vi är ju nästan grannar du och jag! Måste rusa, men återkom om du vill ha mer tips!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Här i Allergi(t)råden har du fler tips:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12869
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Här bor också 2 atopiker - men om du har kloka Ewa i krokarna är det bättre än bäst :thumbsup:

Lycka till :!:
/Fjällmor
Septemberloppan

Tack för alla tips!
Så skönt att höra att det finns fler med samma problem.
Vi hörs efter doktorsbesöket på måndag.
Septemberloppan

Hej!

Vi var hos en väldigt trevlig och engagerad barnläkare igår! Tyvärr så visar lillan allergi mot både mjölk och ägg :cry:
Eftersom att hon aldrig har visat tecken på magproblem tyckte läkaren inte att jag behövde utesluta mjölkprodukter ur min egen mat i nuläget :lol: (men det kan bli aktuellt om eksemen kommer tillbaka). Hon har hela tiden tålt att få t.ex. grädde i maten, men läkaren sa att enligt hans erfarenhet så växer det bort fortare om man utesluter ALLA mjölkprodukter helt. Än så länge är det inga problem, det blir väl värre när hon blir äldre och vi ska börja äta samma mat. hur har ni gjort då? Fortsatt att laga egen mat till barnet eller själva ätit mjölkfritt?
Vi har remiss till dietist och ska även på återbesök till den snälle farbror doktorn i december. Skönt att någon tar det på allvar (till skillnad från BVC och vårdcentralen)!

Till natten:
Jag har tyvärr inte fått mer än en hel natt. Hon vaknar alltid omkring 05 och är ganska svår att somna om (somnar på kanske 10 min, vaknar efter 5 min osv). Tror att det beror på att hon fortfarande är ganska kladdig med maten och helt enkelt är väldigt hungrig. Men skam den som ger sig! Vi har också haft några veckor med ett lite väl hektiskt schema, så kanske det blir bättre nu när vi åter är i en lugn period.
Jag var bl.a. på kurs en dag, mamma var med och passade lillan. Allt gick jättebra- hon gillar skarpt sin mormor. Men den natten vaknade hon 10 gånger!!!!

Vi hörs!
Septemberloppan

:?: En sak till: :?:

I allergitrådarna skrivs det en massa om mineraloljor: Vad är detta och varför är det inte bra? Själv har jag använt Miniderm när lillan varit torr och jag tycker att det verkar fungera bra (än så länge).
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!
Du kan googla på mineraloljor, så hittar du massor. Men kort så innebär det, att dom täpper igen hudens porer så dom inte kan ta in syre, och gör huden beroende så när du slutar så blir det värre än innan man började med dem.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ja, man hoppar kanske inte av glädje när det konstateras allergi. Men å andra sidan är det ju bra att VETA, så man kan undvika det då.
Fortsatt att laga egen mat till barnet eller själva ätit mjölkfritt?
Här har båda barnen ätit av vår mat från de varit väldigt små (ca 8 mån) och vi har lagat mjölkfritt till hela familjen då. Jag skulle tycka det var båda bökigt och trist att laga OLIKA mat. Men det är jag det. Det finns gott om alternativ idag( Oatly bl.a.), så det mesta fungerar bra att göra. Om man inte äter våldsamt med mat som kräver ost, då förstås. För det är lite svårare att ersätta. Annars lär man sig rätt snabbt att hitta bra rätter som funkar. Tror överhuvudtaget att det är bra om barn får äta samma mat som en själv. Då får de smak på olika typer av mat och lär sig uppskatta variationer. Man kan ju inte gärna servera puréer upp i 4-5-årsåldern, då somliga älsklingar kanske blir lite mer kräsna på att smaka nyheter.
I allergitrådarna skrivs det en massa om mineraloljor: Vad är detta och varför är det inte bra? Själv har jag använt Miniderm när lillan varit torr och jag tycker att det verkar fungera bra (än så länge).
Tycker du det varit bra, så - fine! Vi som skrivit i tråden har ju märkt att det INTE varit bra. Mineralolja utvinns ur råolja och kan lika gärna användas till att göra symaskinsolja av. Och det smörjar man ju inte gärna kroppen med... Är man atopiker, som din lilla, så förbättras det inte av att använda mineraloljorna, snarare tvärtom, det torkar ut huden. Hellre då smörja med en växtolja, som oliv- eller rapsolja (kallpressad, gärna ekologisk). Det finns också en mycket bra kräm som allergologen i Ängelholm tipsade oss om - GalactoBase - gjord på jättenattljusolja. Finns på hälsokosten (Life, bredvid Röda Kvarn har den). Den använder jag till mina. Och i badet använder vi kallpressad rapsolja och grovsalt. Funkar finfint!

Vad gäller nattsömnen - hur går det med maten dagtid?
Septemberloppan

Tack för svaren!

Den där mineraloljan låter ju lite läskig! Jag har också själv tänkt på att det kanske inte är så bra att smörja så mycket och ofta för då kanske huden vänjer sig vid att få fukt utifrån och minskar sin egen produktion av lipider :?:
Varför salt i vattnet? Hur mycket?

Och så var det den där sömnen...
Lillan är tyvärr otroligt kladdig med maten (i dubbel bemärkelse :lol: ). Hon får bara hemlagad mat och hon brukar vara med vid matlagningen. Så här ser dagen ut ungefär:
06:00 Amma båda brösten
08:00-08:30 Sova
09:00 Amma båda brösten
10:50 Amma ett bröst
11:00-11:30 Sova
12:00 Pure med kött, potatis och grönsaker
12:30 Amma ett bröst
14:50 Amma båda brösten
15:00/15:10-17:00 Sova
17:30 Amma ett bröst
18:00 Gröt och avokado
18:50 Amma ett bröst
19:00 Sova

En bra dag äter hon 2-3 istärningar pure, 1/4 avokado och gröt gjord på 1/4 dl havregryn. En mkt dålig dag (som igår) 1 istärning pure och 2-3 tsk gröt. men så var vi också lite snett i schemat igår- kruxet är att hon måste vara precis LAGOM mätt och ganska pigg för att maten ska gå bra.
Håller vi oss till ovanstående schema brukar det fungera hyfsat. Men nu är det så att jag precis har fått konstaterat hypotyreos (underproduktion av sköldkörtelhormon- det är rena rama sjukstugan här :wink: ) vilket bl.a. innebär att jag är extremt trött på eftermiddagarna. Detta har gjort att jag ibland somnar när lillan ska äta vid 15 och då ligger hon och småäter i 2 timmar :lol: . Inte så bra för aptiten!
Så jag har nog mig själv att skylla när det strular (jag tycker det är fantastiskt att hon kan sova så bra som hon gör på så lite mat).
Barnläkaren tyckte att det var bra om jag ammade så länge som möjligt med tanke på hennes allergi och eftersom att jag inte har någon superproduktion av mjölk så måste jag amma ganska mycket och ofta (till lillans stora glädje :lol: ) för att hålla igång det hela!

Vi hörs!

Ps. Matningen går bäst om hon får sitta i mitt knä, för när jag börjar att äta min eller hennes mat så blir det iallafall lite intressant. fast efter ett tag så tittar hon uppfodrande på mina bröst... ja, de är då för roliga de små liven :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!
Varför salt i vattnet? Hur mycket?
Det är mjukgörande för huden. Allergologen och Fjällmor säger båda "en rejäl näve". Det ska smaka lite Medelhavet, ungefär.
Och så var det den där sömnen...
Lillan är tyvärr otroligt kladdig med maten
Tror jag det, hon äter ju HELA TIDEN :shock:. Hur ska hon ha minsta chans att bygga upp någon aptit. Om du går till dig själv - hur mycket middag vill du själv ha om du tar små snacks var och varannan timma? Troligen inte särskilt mycket :wink: . Och stor som hon nu är så mättar inte bm särskilt mycket. Om alls, faktiskt. Vill du få henne att både äta och sova bättre, råder jag dig att ha ÅTMINSTONE 3 (helst 3,5) timmar mellan målen - utom vid nattslurken som kan komma tätare inpå gröt/välling.

Att den rare barnläkaren rekommenderar dig att fortsätta amma innebär ju inte att du ska HELAMMA. Det glömde han kanske förtydliga. Visst kan du fortsätta amma (även om det egentligen inte finns några som helst belägg för att bröstmjölken faktiskt ger något skydd - det finns forskning som visar ATT det gör det, men också forskning som visar tvärtom). Fortsätt gärna amma, men gör det EFTER måltiden. I direkt anslutning till måltiden. Inte 45-60 minuter efteråt. Då är ni ju uppe i en helt ny måltid. Både mage och tänder (de få hon nu har :wink: ) mår bra av att vila emellan målen. Och som sagt, med en ökad aptit, som kommer om du håller 4 mål + nattslurk, kommer hon också äta betydligt mer totalt sett över dagen. Och därmed också sova bättre.

För att få detta att bli riktigt bra behöver du med största sannolikhet också se över lurarna. Hon sover bara 2x30 min under större delen av dagen, om jag fattar rätt. Och det blir också alldeles för korta lurar för att ge riktig återhämtning. Hon ORKAR därmed troligen heller inte äta något rejält. Och långluren du har ligger väldigt nära inpå natten. Skulle tro att hon därmed är rejält utsövd inför natten så det förvånar mig inte om hon har svårt att sova natten igenom.

Förslag på schema - kan detta passa:
06:00 Amma båda brösten
07.00/efter morgonamning - Gröt = mål 1
07:45-08:30 Sova 45 min
10:30 Pure med kött, potatis och grönsaker + amning efter måltiden = mål 2
11:30-13:30 Sova 2 tim
14:00 Amma båda brösten+banan eller annat mer mättande = mål 3
16:00 Sova 45 min
17:30 Gröt och avokado = mål 4
18:30 Amma båda brösten (eller så mycket som nu går i) = nattslurk
19:00 Sova

Med detta schema får hon 30 minuter för lite sömn, men det är mer sömn än vad som idag står på schemat, om jag har fattat rätt, så det borde också kunna gynna hela situationen aptit/sömn. Sömn föder sömn, helt enkelt.

Här är en tråd med liknande problem, om du vill läsa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13488

Återkom!
Kram Ewa
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hur har ni det? :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"