Standardmodellen - hur kunde det bli så fel?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Doris

Standardmodellen - hur kunde det bli så fel?!

Inlägg av Doris »

Hej alla kloka människor-

Jaha. Idag var dagen då jag skulle slå på stort och briljera med en perfekt utförd Standardmodell :wink: på min fem veckor gamla son. Han har sovit och ätit bra hela sitt korta liv, sovit sex timmar om natten på eget bevåg, allt har varit en dans på rosor och en stor fröjd :P .

Tills idag. Efter att ha läst in mig på SM (StandardModellen) insåg jag att det är vad jag hållit på med sen han föddes, dvs ge en himla massa mat under nån timmes tid och sen lägga att sova innan barnet blir för trött. Så då tänkte jag idag börja köra efter ett medvetet schema, inte bara på känsla som tidigare. Och kaos utbryter naturligtvis :shock: .

Vi går upp kl 08, sonen äter glupskt. Skötning, byte, gulle-gull och allmänt gemyt och sen till den där knock-out-slurken (som han inte äter mycket av, blir närmast irriterad av all mjölk som flödar över alla bredder, "kan ingen stänga av den?!"). Ut på balkongen i vagnen kl. 10 helt enligt planerna, vagna till sömns, som vanligt, sonen somnar ganska snabbt, som vanligt.

Och sen vaknar han efter 15 min, inte helt ovanligt det heller men då brukar han somna om efter det. Jag vagnar igen, han somnar. Och sen fortstätter denna hattiga sömn i intervaller om inte ens 15 minuter utan så korta som 5, och dessa korta lurar avslutas med illvrål. Och det håller på så hela förmiddagen. 11.30 ger jag upp och här kommer min första fråga: :?: skulle jag hållt ut de två timmarna som jag planerat att han skulle sova? Jag tänkte att han kanske var hungrig trots allt, så jag tog alltså upp honom, gav mat, han åt.

Och sen börjar MITT hattande. För nu lägger jag honom igen kl. 13 trots att det inte är så på schemat: :?: fel? Jag tänker att han måste vara himla trött, har knappt sovit alls. Men han somnar inte. Eller jo, han somnar, men han vaknar igen. Och igen. Och igen. Han kommer liksom inte ner i djupsömnen, men han är trött, det ser jag, ögonlocken klipper och vill bara ligga ner. :(

Kl. 14 går sambon ut med vagnen (efter att jag gett mat igen), är ute i en timme och under denna tid sover han 20 min. Jag upprepar: TJUGO MINUTER! :shock: :shock: Han sover alltid i vagnen,det är lika säkert som att Amanda vinner Idol. :!: Men inte idag. :cry:

Sen sover han när jag är ute med storebror i parken 2 st. halvtimmespass mellan 16 och 17, men vaknar så fort vi kommer in eller står still.

Och nu, kl. 19 har han somnat igen, efter vagnande och efter många tårar och försök att somna, men han har hela tiden vaknat upp som en orolig krigare.

Vad är fel? Vad har jag gjort för fel? :?: :?: Mitt schema med uppstigning kl 08 och sen 2+2 ända tills kl. 22 då han skulle sova till 04, fallerade helt innan det ens börjat. Jag begriper inget och har mer än en gång idag tagit till lipen :oops: , för jag har ju sett hur trött han är men inte kunnat komma till ro. Jag förstår att man inte sätter ett schema på en enda dag, men som jag sa tidigare, han har i princip levt så tidigare, men jag har inte kollat så noga på klockan så han kanske har varit vaken tre timmar och sovit tre osv. Men i prindip samma alltså.

Egentligen kan man sammanfatta min fråga så här: :arrow: om schemat fallerar, hur agerar man då? Försöker söva till varje pris eller väntar tills nästa sovpass inträder, trots att barnet uppenbarligen är supertrött? Med större barn gör man ju så, men även barn under två månader?
:arrow: Och varför kunde han under hela dagen inte somna in riktigt djupt? :?:

En totalt förbryllad mamma. :wink:
Jag har tre barn. De är åtta respektive sex år, den yngste är född i maj 2013.
Doris

Inlägg av Doris »

Jo, en fråga till har jag:

Om barnet sover, som nu, gott och djupt för första gången på hela dan, ska jag väcka det då när det börjar bli dags för mat?

Igår somnade sonen 20 och kl 22 ville jag ge sista matslurken för att hela natten skulle bli längre. Men han lät sig icke väckas under några som helst omständigheter. Istället vaknade han självmant kl 24, fick mat och sov sen till 05. Borde jag försökt väcka ännu mer, eller finns det en gräns?

Doris.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Standardmodellen - hur kunde det bli så fel?!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Doris skrev: Efter att ha läst in mig på SM (StandardModellen) insåg jag att det är vad jag hållit på med sen han föddes, dvs ge en himla massa mat under nån timmes tid och sen lägga att sova innan barnet blir för trött.
:D Men varför i fridens dar letar du fel där inga finns :?: Varför ändrar du på något som fungerar så utmärkt :?: :!:

SM är en riktlinje, ett rättesnöre - ingen order. Du följde den ju på känsla. I kombination med sunt förnuft =D>

Varför var du inte nöjd :?:

Berätta det så jag förstår, så kan jag kanske hjälpa dig 8-[

:heart:

PS Jag behöver väl inte säga att det var din plötsliga oro, osäkerhet och förvirring som rubbade hans cirklar totalt: "Jag begriper inget och har mer än en gång idag tagit till lipen".

Nu säger jag det ändå: Oro är den största skurken i all barnavård. Barnet vädrar fara för livet.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Doris

Inlägg av Doris »

Hej och tack för svaret! :D

Nä, du har helt rätt: varför söka fel på något som fungerar? Och jag har inget riktigt svar på den frågan, mer än att jag ville väl konstatera och få det i svart på vitt vad jag höll på med. Alltså: hur mycket har han sovit idag? Hur många gånger har han ätit? För det hade jag ingen koll på, sömndepraverad som man är, och nånstans gnagde nåt litet tvivel att det kanske inte var tillräckligt (trots att sonen var glad för det mesta).

Jag lider väl av den vanliga åkomman för storasystrar (och kanske mödrar i allmänhet?): präktighet och nån slags krav på mig själv att allt ska vara perfekt och aldrig får gå fel. Men som du säger: Standardmodellen är ett rättesnöre, ingen order. :idea:

Och ja, så klart. Oron. Den måste bort. Jag ska jobba på det. För den sliter mig i stycken och den gör ingen nytta för mina barn. VARFÖR litar jag inte på mig själv? Innerst inne vet jag ju. BB har hjälpt mig mycket, men jag får inte släppa min egen autopilot bara för att det finns en skrift. :wink:

Nåja, nog om mig. :?: Jag undrar dock fortfarande hur man gör om ett sömnpass liksom inte funkar - låtsas man som ingenting och kör vidare på en vakenperiod eller försöker man söva barnet tills det slutligen somnar?

Nä, nu måste jag ta hand om lillkillen som fick en totalt upphackad natt i natt, förmodligen pga dagens dåliga sömn men även pga förkylning. :cry:

Ajö! :D

Doris.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Doris!

Ett tips :!: Sätt dig ner och skriv upp varje minut som passerar under ett par dagar! Då får du koll på hur många gånger han ätit, hur dags, när han sov, hur länge osv. Gör så under ett par dagar, så kan du säkert se någon sorts rutin och schema där. Då får du ju svart på vitt hur det ser ut. Om du vill kanske du skjuter lite på någon tid hit eller dit, men huvudsaken är ju att då får svar på dina frågor! :D Dessutom kan det vara roligt att läsa igenom när det lilla livet är lite större eller när man skall gå igenom det igen med en ny kotte!

Tro mig, jag vet allt om hur det är att vara storasyster... Viss präktighet kan förekomma, I know! :wink: Ibland är det jättebra, andra gånger dundrar man, som jag gjort gång efter gång, ner i överkoncentrationsträsket! AKTA DIG!!! Alla andra träsk är relativt lätta att ta sig ur, men överkoncentrationen sitter i huvudet och den är svår-svår-svår att komma åt, när det väl har bosatt sig i kroppen! Men det går! Jag lovar! Men håll ett öga på den, lova mig det!

Du gör ett jättebra jobb! :heart: Som Anna säger: Varför ändra något som fungerar?

Lycka till! Och kramar från en annan storasyster! // Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, ÅsaB :D Mycket nyttig läsning :wink: :lol:

:D Tack, Doris - där halkade du nog rätt igen, eller hur :?: :lol:

Lästips: texten på förstasidan på hemsidan, sista styckena :thumbsup: :heart:
Doris skrev:Jag undrar dock fortfarande hur man gör om ett sömnpass liksom inte funkar - låtsas man som ingenting och kör vidare på en vakenperiod eller försöker man söva barnet tills det slutligen somnar?
Tumregeln är:

:arrow: Det viktiga är inte att barnet sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna.

Så ge honom dem :wink: :sleep:
Doris

Inlägg av Doris »

Hej igen,

tack för svaren båda två! :lol:

Ja ÅsaB, Överkoncentrationsträsket, det har man plumsat runt i en del, hehe. Jag skall akta mig för det i fortsättningen. :wink: Och det känns så skönt att höra att man inte är den enda storasystern med prestationsångest... storasysters of the world, unite! :heart: \:D/

Jag har faktiskt gjort det där med att skriva upp tider och händelser om dagarna, men varje dag blir olika. Det blir ungefär lika mkt sömn per dag men på helt olika tider och i helt olika långa pass. Antar att det var därför jag ville ha ett lite mer klistrat schema eftersom jag har två barn och det skulle underlätta vardagen en hel del. Men jag fortstätter och ser vad som händer... :lol:

Anna, jag ska läsa texten på förstasidan. Tack för tipset! :lol:

Hej så länge!
/Doris
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Doris skrev: ... jag ville ha ett lite mer klistrat schema eftersom jag har två barn och det skulle underlätta vardagen en hel del.
:D Då ska du göra det. Inga problem :!:

Strukturera, kallas det. Och det gör du med papper och penna och med självkänslan som rubrik, inte Anna Wahlgren eller Standardmodellen eller prestationsångesten eller ambitionen att vara perfekt :roll: utan bara precis utifrån lilla barnets, familjens och vardagens behov :thumbsup:

Got the message :?: :!:

Du KAN O:)

:heart:
Doris

Inlägg av Doris »

Yep, I got the message!

Och det var precis det jag behövde höra! Man är ju sin egen lyckas smed, och jag bestämmer hur jag vill ha det. :P

Hej hopp! :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
du kan ju titta in på alla trådarna på "späda barn och små" också! Där skrivs det mycket om just standardmodellen.
Jag har skrivit upp en hel del hur våra dagar varit och följt standardmodellen från start men inte haft några fasta tider. Det brukar ju också vara först vid 2 månader som man gör ett schema. Standardmodellen går för mig ut på att ge barnet det det behöver under en viss tid och den tiden måste inte alltid vara 2 timmar som följs av 2 timmars sömn. Räkna vakentimmar är bra tycker jag.
Sen märkte jag när Hannes blev 2 månader att det blev mer och mer regelbundet och så skrev jag upp de tiderna och anpassade dem lite till övriga familjens tider och vips, så hade vi ett schema! Det har gått fint att hålla det i några dagar nu, sen jag satte det på pränt. Känns verkligen jättebra! Säkert blir det så för er också men det kanske tar några veckor till innan det kan bli helt regelbundet?! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Doris

Inlägg av Doris »

:heart: Tack för svaren, allihop! :heart:

Jag och min kära sambo skall sätta oss ner imorgon och göra ett schema som passar oss i vår familj.

Har noterat att sonens sömn beror till största delen på... hans sömn. Ju mer han sover desto mer sover han. Är natten bra blir dagen det också. Och vice verca. Det är så fantastiskt tycker jag! \:D/

och så mitt förhållningssätt, det är ju den största faktorn.
\:D/ :lol:

kram
doris
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh vad jag gillar den här tråden :heart: :-({|= :D

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"