Hjälp!!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
apan

Hjälp!!!!

Inlägg av apan »

Har kurat våran nu 8v baby i 1 1/2 v och han vaknar fortfarande efter 1 timme och måste vagnas om gång på gång.Varken han eller jag orkar ha det så här. Kan vi ha fastnat i vagnträsket :?:

Vi införde då detta schema enligt SM: :D
6-7 amma,umgänge sova 2,5 t
9.30-11 amma, umgäge sova 2 t
13.30-15.30 amma,umgänge, passiv soc.delaktighet. sova 2t
17.30-20.30 amma 1bröst 2 ggr
umgänge
passiv soc. delaktighet
liten lur
bröst 2 1 ggr
bad
bröst 2 1 ggr
umgänge
kvällsslurk
02.30-3.00 amma

Ska försöka kura om i helgen (pappa ledig). Hur gå till väga. Läste att man ska vagna 2 ggr och sedan gå därifrån och upprepa enda tills somnat. Hur länge ska man vänta innan vagnar igen? Första gången han vaknar är det direkt man ska vagna då :?:

Hur gör man om han ammar längre än 30 min på ett bröst, blir det mindre umgäge då :?: för man får väl inte rucka mer än en kvart på tiderna.
Ibland ammar han så länge på ett bröst att han inte vill ha det andra sen, bbrukar dubbelchecka med flaskan. Kan det vara så :?:
På natten ska de ju ätta 10+10. Ska jag avbryta efter 10 och ge det andra :?:
Apan

storkilleen 040522
lillkillen 070731
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :!:
Jag skulle vagna på studs första gången han vaknar. Så han inte hinner skrika upp sig.
Men även det där är en avvägningssak. Jag hade nämligen en son som bökade, stönade och gnydde utan att egentligen vara särskilt vaken.
Rätt snart lärde jag mig att avgöra, tolka lätena. i bland var pojken knappast vaken, fast än han lät så mycket.

Med bebins ökade ålder brukade jag försöka korta ner nattmålen. Det stod 20 minuter i Barnaboken, men jag gav 10 bonusminuter, så det hela tog 30 minuter. På så vis kunde jag hålla matvargarna borta.

Har ni klarat av den sista ökningsperioden ännu :?: Om barnet inte är riktigt mätt, kan man få vagna sig less, för att vagnkuren ska fungera ska lilla magen vara proppmätt.
Många fyller på med ersättning som sista slurk inför natten, andra har pumpat ut mjölk under dagen, för att ge till kvällen.
Mjölken blir lätt tunn och blaskig, och mättar inte så länge.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag vet inte om jag fattat fel men en så liten bebis behöver man inte kura utan vad man kan göra är att styra upp dagen efter standardmodellen. Du behöver inte ha så fasta tider än även om det verkar vara ett bra schema som säkert kommer att fungera bra. En del spikar ett schema vid 2 månader men många väntar en månad till. Det kan funka bra ett tag till att räkna vakentimmar och se till att varje vakenpass fylls med mat, byte, umgänge och social delaktighet. På kvällen kan det kanske blir lite mer mat vissa dagar också.

En sån liten baby kan man vagna lite mer än 2 ggr tycker jag iallafall. Var inte sååå rädd för vagnträsket. Men om det är så att han vaknar efter 1 timme alla sovpass så är det nog mer mat som behövs.

Stirra dig inte alltför blind på klockan än, tycker jag. Äter han längre än 30 minuter på ett bröst så kanske det blir kortare påfyllning, det ger sig ska du se. Det kan mycket väl vara så att han blir mätt på ett bröst och inte behöver påfyllning längre. En kompis till mig hade så mycket (och fet) mjölk att hennes barn drack på sin höjd 10 minuter och sen var de nöjda i 4 timmar. De sov tidigt hela natten av sig själva och blev väldigt knubbiga och goa! Själv verkar jag inte alls ha den slags mjölken... Det är olika helt enkelt.

På natten skulle inte jag bryta efter 10 minuter utan låt honom äta tills han släpper på ena sidan (eller tills det känns som om han faktiskt sover och bara använder dig som napp). Jag brukar iallafall bara ge en sida och min 8 veckors pojke somnar om som en stock. Jag brukar inte hålla på och rapa eftersom det inte verkar behövas och då vaknar han till alldeles för mycket i onödan. Du kan ju prova en natt och se vad som händer! Det är vanligt att nattmaten tar längre tid när de är riktigt små men ju äldre de blir desto kortare kan man hålla det, kanske tom kortare än 20 minuter.

Lycka till och hör av dig igen med rapport om hur det går! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Vi skrev visst ganska samtidigt. Jag hade inte sett Sonicas svar när jag skrev men jag håller med om allt! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
apan

Inlägg av apan »

Jag behöver verkligen era råd. De ger mig nya krafter och självförtroende. :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Har nämligen en man som inte alls tror på att Annas teorier fungerar utan tycker man ska använda sunt bondförnuft dvs. han sover väl när han är trött. Men jag ska banne mig visa att han har fel. Jag och pojken stupar snart och storebror mår inte heller bra av detta, sover också sämre, börjat kissa på sig nattetid hittar på bus så fort jag vagnar.

:D :D :D Första dagen gick iallafall bättre än väntat. Första passet sov han ca sin vanliga timme. Sedan 15 min, 15 min och sen 30 min.
Andra passet var det pappas tur ute. Tog lång tid innan ens kom till ro och somnade. Var bara kortisar. Sen var det några 15 minutare. Somna om någon gång själv. Sov som längst sen 45 min.
tredje passet en timme såg sen hur han verkligen försökte somna om själv, var även inte lika skrikig var liksom dovare.
Vakna 22-tiden men somna direkt om av vagnandet. Fick väcka honom vid 02.30. Läste att det är viktigt att hålla tiderna för mat exakt tills schemat lagt sig. Är det först när de sover som de ska? Han vaknar ju aldrig och slår upp ögonen.

Nu är vi inne på fösta passet dag 2. Han somna direkt efter en protestomgång. Vakna efter 50 min, antagligen för att storebror precis gått upp då och det inte längre var tyst. Jag fick vagna och han försökte somna om, var tyst någon minut och sen försökte han igen. Sen fick jag vagna. Två sådana procedurer blev det. Sen sov han som en stock. Ibland gnydde han till eller hosta lite men jag behövde inte göra något. Det känns så skönt att han redan försöker själv och att de inte är så mycket stora frågor längre (höga och långa "frågor").
Pass 2 gick ganska bra, men sen blev det pankaka av allt. Han sov ute. Min man och grannen satte häck och när pojken vakna efter ett längre pass blev det ett evinnerligt vagnande. Jag blev nervös och skämdes för vad grannen skulle tycka när jag inte tog upp honom för att han skrek (fråga) hela tiden, så jag vagnade jättemycket och länge och han vaknade ofta. Även en kompis kom förbi och sen svärmor. Usch vad fel och jobbigt det blev. :evil: :evil: :( :(

Sen var helgen slut och jag kan inte vara hemma hela tiden, måste ta upp när han sover när ska till dagis, Bvc osv. och kan inte vakta vagnen hella tiden när är själv hemma med storebror måste tex. gå iväg hjälpa torka på toan, äta mm. Hur kan jag bära mig åt :?:
Är allt vi träna i helgen förstört nu :?:
Apan

storkilleen 040522
lillkillen 070731
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj OJ Oj vilken härlig inställning :!: Så ska det låta :D
Om din man ifrågasätter det du gör kan du alltid säga att: Nu är det jag som är hemma, och då tar jag det mesta ansvaret., han får styra skutan sen när det är hans tur att vara hemma. (och vid det laget lär han ju ha märkt fördelarna med att ha regelbundna tider :lol: )

Du gör precis som man ska tycker jag, och med resultatet att han verkligen försöker att somna om igen, det är superbra jobbat. Och att frågorna blir färre och färre är ett tecken på att ni är inne på rätt spår.
Du ska faktiskt hålla tiderna på minuten, ÄVEN när schemat satt sig. För vi vill ju värna om det som vi uppnår, och ge den lille förutsägbarhet.

Att ha attityd inför andra när man vagnar är inte alltid så lät, jag vet :wink:
Men om du är säker i det du sysslar med, och verkligen ger sken av att du minsann vet vad du gör, så brukar i frågasättandet ta slut.
Om du bestämmer dig för att ta upp mitt i ett sovpass när du har besök, låtsas som att det var precis det du tänkte. Alltså om jag gör en jämförelse med en artist som står på scen och tappar texten, så fortsätter man bara och låtsas som det regnar :roll: typ det var så precis så här det skulle vara.

Eller så kan man om svärmor eller någon annan blir aldeles för ifrågasättande, så kan man ju alltid smita i väg på en lång promenad så får han sova under promenaden.

Ja det kan bli lite trixit med tider som ska passas.
Måste storebror gå på dagis. Han kanske skulle kunna vara hemma ett litet tag, så att ni kommer i ordning, och tiderna inte blir så ruckade :?:
När vi gick på BVC så använde jag marginalkvartar. Alltså tog upp 15 minuter tidigare, eller senare, beroende på när man ska dit.

Fortsätt så här nu, ni är på mycket god väg tycker jag :!:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

apan skrev:Har nämligen en man som inte alls tror på att Annas teorier fungerar utan tycker man ska använda sunt bondförnuft dvs. han sover väl när han är trött.
Men du kan också hälsa honom att "sunt bondförnuft" är EXAKT vad BB handlar om. :wink:
Jag menar att du kommer och höra 100ggr (eller läsa...) att nu måste du ta hand om de andra 9 bebisarn som skriker 100ggr mer samt en hel ladugård med 20 kossor som måste mjölkas NU!!!

Det kallar jag "bondförnuft"! :lol: :lol: :lol:

Jag försöker att tänka på att jag uppfostrar Tor som om han var barn nr. 5 i vår familj och som om vi bodde i just det gamla bondesamhället där alla måste HJÄLPAS åt för att överleva, samt att på det viset kan man, orkar man, finns inte möjligheten att sova i tid och otid, bäras, vyssas, ammas 20ggr/dygn och halva nätterna.

:idea: Men erbjud honom du att han kan få ta över en vecka med all matning och sovning med tillbehör medans du tar in på hotel :wink:

(ok. lite väl sarkastiskt inlägg, men också menat från hjärtat. Jag lovar att när han är typ 6 mån och alla andra mammor och pappor sliter sitt hår för att få sova men håller på att gå under, så kommer din man säga att det är tur vi har ett så "snällt" barn som sover och äter som folk.
- Det är bara kloka mamman som vet bättre. :wink: 8) )

Ps. för att inte säga vad som kommer att hända när barnet är 8 mån... :mrgreen: Ds.

Pepping, pepping! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
apan

Inlägg av apan »

Tack igen för ert stöd. Ni är super!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Har försökt att låta min son vara ännu mer ifred igår. Har märkt att när jag är där och vagnar blir han mycket mer högljudd och orolig.
Igår var han "vaken" och lät massor med gånger vissa perioder särskilt vid nya ljud tex. pappa kom hem, men jag behövde aldrig vagna. Jag gjorde det en gång vid 17.05 (skulle vakna 17.30), men då blev det skrik och oro istället, kändes som jag bara störde. Likadant när jag la honom för att sova vagnade jag inte, han vred och vände på sig jätte mycket och var missnöjd men gallskrek inte och somna efter en liten stund. Är jag för hård mot honom. Är detta skrikmetoden :?: Det har iallafall gett resultat.
Första passet idag gick gallant bara ett knyst under hela perioden (tror det var storebrors klädprotester som störde). Nu är vi inne på andra sov paasset och än så länge är det lugnt, men så är det lugnast i huset( 3 dagar i veckan) dessa pass.

:) Gällande storebrors störande dagis tider har jag löst det denna vecka med att promenara på morgonen de tre mornarna (en dag var tom. mannen ledig (hade mc uppkörning), så då behöde inte lillebror följa med till dagis utan fick vara hemma och träna på att sova. Hämtningarna fick jag också till. En dag slutade pappa tidigare (mc-lektion) och en dag ordnade jag så att mormor hämta på dagis. En dag somnade han själv i bilstolen på dagis vid rätt tid (fick göra ett undantag och hämta senare för ett bvcbesök). Lyfte sedan över i vagnen när vi kom hem, (för i bilstolen får jag inte honom att somna om ännu, blir bara evigt gungande).

Hoppsan nu lät det: näää, nääää, nääää :o från vagnen och så blev det tyst. Kan det vara för att det var musik när han somna och nu är det nästan knäpp tyst när jag sitter här vid datorn :?: 8 minuter senare lite bök igen.
En fråga till. Han är jättetrött idag. Kan det vara så?
Jag har dessutom fått vecka honom vissa pass för att äta och har då gjort enligt jag förstått i barnaboken, smekt lätt på tinningen innan jag lyfter upp honom och sen innan han får bröstet, men känns inte som han vaknat ordentligt. Behöver han öppna ögonen innan han får bröstet :?: Ska jag vänta med att smeka först när han är vid bröstet?

Tack och hej leverpastej!!! 8) 8) 8)
Apan

storkilleen 040522
lillkillen 070731
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag skriver lite kommentarer i ditt inlägg i rött. :wink:
apan skrev:Tack igen för ert stöd. Ni är super!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Har försökt att låta min son vara ännu mer ifred igår. Har märkt att när jag är där och vagnar blir han mycket mer högljudd och orolig.
Igår var han "vaken" och lät massor med gånger vissa perioder särskilt vid nya ljud tex. pappa kom hem, men jag behövde aldrig vagna. Jag gjorde det en gång vid 17.05 (skulle vakna 17.30), men då blev det skrik och oro istället, kändes som jag bara störde.

Om ett barn inte skriker, gråter, är ledset så kan all "överarbetning" vara just det, överarbetning. Jag brukar säga att om de skriker mera när du försöker lugna och inte lugnar sig. Och kanske även tvärt om tystnar när du går...
:arrow: Känn dig utslängd :lol:

Likadant när jag la honom för att sova vagnade jag inte, han vred och vände på sig jätte mycket och var missnöjd men gallskrek inte och somna efter en liten stund. Är jag för hård mot honom. Är detta skrikmetoden :?: Det har iallafall gett resultat.

Nej det är det INTE! Han skriker ju inte. 8) :wink:

Så här svarade nyss Päivi i en annan tråd med liknande fråga.

Päivi skrev:Gnöl kan du avvakta med och se om han löser det själv. :wink: Regelrätt gråt är något annat. :idea:

Du hör nog vad som är vad.

Och rapportera vid behov! :)
Första passet idag gick gallant bara ett knyst under hela perioden (tror det var storebrors klädprotester som störde). Nu är vi inne på andra sov paasset och än så länge är det lugnt, men så är det lugnast i huset( 3 dagar i veckan) dessa pass.

:) Gällande storebrors störande dagis tider har jag löst det denna vecka med att promenara på morgonen de tre mornarna (en dag var tom. mannen ledig (hade mc uppkörning), så då behöde inte lillebror följa med till dagis utan fick vara hemma och träna på att sova. Hämtningarna fick jag också till. En dag slutade pappa tidigare (mc-lektion) och en dag ordnade jag så att mormor hämta på dagis. En dag somnade han själv i bilstolen på dagis vid rätt tid (fick göra ett undantag och hämta senare för ett bvcbesök). Lyfte sedan över i vagnen när vi kom hem, (för i bilstolen får jag inte honom att somna om ännu, blir bara evigt gungande).

Ni löser det fint tycker jag.

Hoppsan nu lät det: näää, nääää, nääää :o från vagnen och så blev det tyst. Kan det vara för att det var musik när han somna och nu är det nästan knäpp tyst när jag sitter här vid datorn :?: 8 minuter senare lite bök igen.

Ja, så kan det bara. Husljud är ju "betryggande" ljud och ett verktyg lika bra som något. Somnar han till skivan kan det vara värt och ha den på även i skarven ett tag, tills allt sitter.

En fråga till. Han är jättetrött idag. Kan det vara så?

Ja, så är det mer än säkert. Sömn föder sömn heter det :wink:

Jag har dessutom fått vecka honom vissa pass för att äta och har då gjort enligt jag förstått i barnaboken, smekt lätt på tinningen innan jag lyfter upp honom och sen innan han får bröstet, men känns inte som han vaknat ordentligt. Behöver han öppna ögonen innan han får bröstet :?:

Nej det behöver han inte. Smek huvudet, ta upp och lägg till. Äter han aktivt som han skall får han gärna blunda. :wink:

Ska jag vänta med att smeka först när han är vid bröstet?

Tack och hej leverpastej!!! 8) 8) 8)

Tjing tjong flaggstång!!!
Klistrar in min "verktygslista" som jag har använt till Tor.

Skrikmetod blir det ju först om ett barn gråter, är ledset eller ställer frågor som består obesvarade. Det gillar vi INTE! [-X

Barn som gnölar, knorrar, hojtar och svär (är arga) samt reagerar. Låter vi få vara och inväntar vår öppning i så vi får lugna (med verktygen) eller se om de reder ut det själva. 8)

AW säger att: Det är en konst att låta små barn vara ifred. :heart:

Och tro mig, jag har överarbetat Tor och blivit utslängd från sovrummet både en och två gånger när mamma hjärtat inte har haft tilltro nog till sitt barn. :oops: :roll:

Verktygslista:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
apan

Inlägg av apan »

Hej :!: :D

Typiskt mig att överarbeta, man vill dem så väl och så blir det så fel...

Har lite fler frågor, somm jag vore tacksam om någon vänlig själ kunde svara på :?: I barna boken står det så fint beskrivet hur spädbarn vaknar, sakta bitvis för att till slut slå upp ögonen. Vår son har vad jag sett aldrig gjort så. När kommer han göra det :?: Nu är han antingen vaken sedan en tid och jag väntar in rätt tid dvs. exakt eller så har han somnat om och jag måste väcka honom. Då är det dessutom jättesvårt att få honom att vakna till efter 1:a och andra omgången på bröst 1. Några tips :?: (kör ryggvilande, men han blir så arg då eller hårdare rapdunk.)
Hur ska det egentligen vara när allt sitter och när kan jag börja träna på andra platser än hemma :?:
När och hur vet jag att jag kan börja med marginalkvartar :?: Han är ofta jättetrött 1:a passet och sover bäst det passet. 2:a passet är det betydligt svårare att lägga honom känns inte lika trött, gör det en marginalkvart tidigare än schemat, kan jag lägga honom senare :?: Tredje passet brukar vara svårast särskilt i slutet. Kvällsluren har han de senaste kvällarna bara slumrat minut vis i 15-20 min, oerhört lättväckt. Tror ni han är övertrött eller kan det vara så att han behöver vara uppe längre :?: På natten vaknar han aldrig 02.30, får ofta väcka honom, men ibland är han vaken tidigare men somnar om. När kan jag börja med 8 timmars natt dvs. ändra i schemat :?:

Sedan har jag lite frågor gällande umgängestiden? Vad är fördelen med att ha umgänge mellan 1:a och 2:a bröstet :?: Jag känner mig låst hemma i 1 1/2 timme att man inte kan åka iväg för att man snart ska ge det andra bröstet.
Kan någon ge lite exempel på umgänge. Vi kelar sjunger och pratar, men mammas tryne är inte lika intressant längre. Titta tv i mammas knä är det umgänge eller social delaktighet. Ska barnet hela tiden vara vänt mot en människa vid umgänge i knät eller kan det vara föremål:?: Måste man hela tiden prata till med barnet?
En sista fråga stod i barnaboken att man kunde vända barnet uttåt när man prata med någon mittemot, måste man sitta så nära att barnet kan se personens mun :?:

Fortsatt trevlig helg!!!
Apan

storkilleen 040522
lillkillen 070731
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du gör mig 2 stora tjänster? :lol: :oops:

1. Gå in under "profil/signatur" och skriv in ditt barns födelsedatum i signaturen. År-mån-dag så kan virrpannor som jag försöka hålla reda på VART ni befinner er i SM processen. :wink:

2. Hur ser ert schema ut nu när barnet är ca 2 mån?

Hur har du tänkt dig att dagar och nätter skall vara vid 3-4 mån? Tänk långt fram och ha målet klart för dig. :wink:

Vid 2 mån så BÄR du barnet framåtvänt när du rör dig med barnet i famnen. Visa barnet välden så att säga. Om du bär henne mot dig ser hon ju bara pyttelite över axeln.

Sen är det ju så att all "umgängestid" eller läs hellre "social delaktighet" för det är det som det handlar om nu. Bör ske ligggandes på mage. Inte sittandes i babysitter, knä, famn osv... Bära gör du som "transportmedel" och då framåtvänd. Visa allt!!! Lampa, knappar, tittta ut! ALLT! VÄRLDEN!

Mellan matningarna så kanske du lägger henne på mage på matbordet, diskbänken osv... Tittandes när du diskar ner i diskhon, vardagsrumsbordet, soffan osv... PÅ MAGE, det är DÄR som hjärnan utvecklar och lär sig hur motorik och hjärnhalvorna skall sammarbeta samt utveckla djupseendet.

Läs gärna klistrade tråden "magtrivsel tips" och denna krönika!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007
Tor 2006

apan

Inlägg av apan »

Hej!
Nu är det jag som blir virrpanna? :? :? :? Är umgänge och passiv social delaktighet samma sak? På s. 236 i barnaboken står det som två olika punkter. Någonstans står det att barnet behöver umgänge för att sedan kunna vara passivt delaktig. Jag brukar vid umgänge läsa,kela, prata med honom, ha honom iknät när jag pratar med någon trodde det var så Anna mena och vid passiv socialdelaktighet ha honom vid diskbänk eller dylikt. Gå ut vaken ivagnen vad räknas det som? Snälla förklara jag är rädd han är i centrum alldeles för mycket! :(

Det är schemat för 2 månader jag vill ha hjälp med. Kör fortfarande det jag skrev först i denna tråd. Vill ha något liknande men helst ska det inte krocka med dagishämtningen kl.14.00. :oops:

Snälla har någon nåt svar på de övriga frågorna ovan, dvs:
I barna boken står det så fint beskrivet hur spädbarn vaknar, sakta bitvis för att till slut slå upp ögonen. Vår son har vad jag sett aldrig gjort så. När kommer han göra det :?:

jättesvårt att få honom att vakna till efter 1:a och andra omgången på bröst 1. Några tips (kör ryggvilande, men han blir så arg då eller hårdare rapdunk.)

Hur ska det egentligen vara när allt sitter och när kan jag börja träna på andra platser än hemma :?:

När och hur vet jag att jag kan börja med marginalkvartar :?: Han är ofta jättetrött 1:a passet och sover bäst det passet. 2:a passet är det betydligt svårare att lägga honom känns inte lika trött, gör det en marginalkvart tidigare än schemat, kan jag lägga honom senare Tredje passet brukar vara svårast särskilt i slutet. Kvällsluren har han de senaste kvällarna bara slumrat minut vis i 15-20 min, oerhört lättväckt. Tror ni han är övertrött eller kan det vara så att han behöver vara uppe längre :?:

Vad är fördelen med att ha umgänge mellan 1:a och 2:a bröstet :?: (SM) Jag känner mig låst hemma i 1 1/2 timme att man inte kan åka iväg för att man snart ska ge det andra bröstet.

En sista fråga stod i barnaboken att man kunde vända barnet uttåt när man prata med någon mittemot, måste man sitta så nära att barnet kan se personens mun :?:

Snälla svara! :D
Apan

storkilleen 040522
lillkillen 070731
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Tack för din FINA signatur. :heart: :lol:

:arrow: Hoppas någon mera kan komma in i tråden och hjälpa mig svara. [-o<

Umgänge :? Vet inte om det är JAG som misstolkat något... :shock: (fick gå tillbaka i BB och läsa... :wink: )

Alltså, ungänge för mig är ju att hon ÄR MED. Visst vi busar, skrattar, killar magen, pussas och vad man nu kan tänka sig göra när man INTE behöver sköta hemmet typ. Men något INPLANERAT umgänge har vi direkt aldrig haft. Men visst varje gång jag byter blöja så byter jag ju inte som en robot och sen är klar, för att han skulle ligga på diskbänken i 30 min, utan självklart så ser jag ju till att vi busade lite på skötbordet och hade KUL ihop. DET är umgänge för mig.

Precis, HON skall INTE vara centrum. Hon VILL bara vara med! Inte vill hon ha ansvaret för att världen fungerar, eller att ALLA är glada och nöjda, har uppgifter osv. Utan det ansvaret har DU, hon vill bara se hur saker och ting går till här i världen och ditt jobb är att VISA, LEDA, LÄRA och HJÄLPA. :lol: 8)

Schema:
Vi införde då detta schema enligt SM:
6-7 amma,umgänge sova 2,5 t
9.30-11 amma, umgäge sova 2 t
13.30-15.30 amma,umgänge, passiv soc.delaktighet. sova 2t
17.30-20.30 amma 1bröst 2 ggr
umgänge
passiv soc. delaktighet
liten lur
bröst 2 1 ggr
bad
bröst 2 1 ggr
umgänge
kvällsslurk
02.30-3.00 amma
Nu vid 2 mån så skall hon ha 16 timmar sömn på programmet. Sitt ner med papper och penna, ca. 3,5-4 timmar mellan måltiderna, förutom kvällssluken som kan komma tätare. Vad tycker du INTE fungerar med schemat? Vad vill du ändra?
Kom gärna med förslag så filar vi. :wink:

Hoppas någon annan kan svara på det där med vaknar grejen. Jag har ärligt talat ínte heller sett det på sonen, jag är den som väcker och har ledningen så då har jag inte sett honom vakna så här. :roll: :D

Vad det gäller att hålla vaken mellan måltiderna så är tipset att du söker i andra gamla trådar, detta är vanligt för många. Men brukar ge med sig efter 2 mån och ca. 3 mån fungerar mycket bättre.

Följer du denna tråden där många av dina tankar faktiskt också diskuteras?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 898#111898

Marginalkvartar tycker jag gott man kan använda när man infört ett nytt schema i 3 dygn och gett det upp till en vecka och sätta sig. Men marginalkvartar är ju inte en regel utan ett undantag om man säger. Men kan användas just för att få till naturliga sömnpass och vissa enstaka möten osv.. :wink:

Sista med att vända barnet utåt har du fått fina svar av mig på. De behöver INTE vara nära för att se munnen, de vill se VÄRLDEN. :wink:
Tor 2006

apan

Inlägg av apan »

Hej!
Hade inte läst tråden du tipsa om på ett tag, känner igen mig i det mesta.

Gällande morgonen med schemat är jag inte nöjd med lillen hinner lägga sig innan vi går med vagnen/åker bil till dagis ca 8.30.morgonen (hinner däremot amma innan storebror vaknar och ska ha frukost) vad ska man prioritera?
Det har ibland också varit stressigt att hinna hem till 9.30.
Amning kl. 13.30 blir också tokig eftersom jag ska måste åka hemmifrån kl.13.45.På kvällen äter vi vid 17-tiden det brukar ofta sluta med att jag inte hinner äta.
Storebror lägger sig 19. Det får det heller inte krocka med.

Jag får inte till det. Särskilt om man är bunden 1,5 t till amma 30 umgänge 30 och amma 30.

Snälla hjälp mig. Jag behöver ett nytt schema fort! :cry:

ps. kom på att jag haft honom väldiigt lite på mage(förutom när han sover), när jag nu provar rullar han ner på rygg , rapar, spyr och blir missnöjd. Känns som han blir för trött. Hur kan jag få ändring på det så vi kan få till magtrivseln? :? :oops: [/quote]
Apan

storkilleen 040522
lillkillen 070731
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

apan skrev: Jag får inte till det. Särskilt om man är bunden 1,5 t till amma 30 umgänge 30 och amma 30.
Som det står i trådar du fått av mig är amningen nu nere i 1 tim. Så det är inte 30, 30 + 30 längre som gäller. Utan nu skall all mat i på 1 tim. :wink:

Igen
Nu vid 2 mån så skall hon ha 16 timmar sömn på programmet. Sitt ner med papper och penna, ca. 3,5-4 timmar mellan måltiderna, förutom kvällssluken som kan komma tätare. Vad tycker du INTE fungerar med schemat? Vad vill du ändra?
Kom gärna med förslag så filar vi.
Här är en tråd med schema förslag du kan inspirera dig av. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 828#101828

Läs gärna magtrivsel tips i den klistrade tråden! :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"