Nu har det gått 2 månader sedan vi kom hit till Japan och på lördag är det dax att åka hem på ett sverigebesök
Denna gång har jag tänkt att jag skall ställa om pluttens tidsrytm så mycket jag kan - det är ju hela 8 h tidsskillnad
Innan jag börjar måste jag be någon kunnig om lite hjälp. Jag har varit inne och läst i verktygslådan om tidsskillnad, men hänger inte riktigt med
Så här skriver Anna:
För en timme/dygn:
Säg att barnets måltider ligger på kl 7, kl 10, kl 2, kl 6 med nattslurk och
sova kl 7. Dag ett tar du då upp barnet kvart i 7. Nästa mål serveras med
nästa marginalkvart halv 10. Du har nu "tjänat in" en halvtimme. Tredje
målet kvart över 1 - trekvart. Fjärde målet kl 5 - en timme. Nattslurk och
sova kl 6. Dag två tar du upp barnet kvart i 6. Nästa mål serveras kl 9.
Tredje målet kl halv 1. Fjärde målet kl 4. Nattslurk och sova kl 5. Och så
vidare.
Så här får jag det till att bli för oss (hans måltider). Tänk på att vi åker västerut och skall således flytta fram klockan i pluttens schema, inte som i Annas exempel vrida tillbaka klockan:
07.00 blir 07.15
09.30 blir 10.00
12.00 blir 12.45
14.30 blir 15.30
17.30 blir 18.45
18.30 blir 20.00
Det jag undrar över är hur jag lägger lurarna? Som jag känner nu vill jag inte vrida 2 h/dygn. Kanske blir det en sån i slutet av veckan, men jag vill börja med att vrida 1 h/dygn. Anna skriver inget om hur man lägger lurarna utan bara maten (när man vrider en timme per dygn).
Vi har ju precis ändrat pluttens sovschema, 10-12 och 15-15.45 (blir oftast bara 30 min, men schemat är ju så nytt så det har inte riktigt hunnit sätta sig än). 3 h vakentid är perfekt!
Kan någon hjälpa mig med detta?
Tackar...
Kram
Kristin