Vi långflyger - häng med på resan!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kristin

Vi långflyger - häng med på resan!

Inlägg av Kristin »

Hej!

Nu har det gått 2 månader sedan vi kom hit till Japan och på lördag är det dax att åka hem på ett sverigebesök :D.

Denna gång har jag tänkt att jag skall ställa om pluttens tidsrytm så mycket jag kan - det är ju hela 8 h tidsskillnad :shock:! Bara jag hinner med 4 h så blir jag nöjd.

Innan jag börjar måste jag be någon kunnig om lite hjälp. Jag har varit inne och läst i verktygslådan om tidsskillnad, men hänger inte riktigt med :roll:

Så här skriver Anna:

För en timme/dygn:
Säg att barnets måltider ligger på kl 7, kl 10, kl 2, kl 6 med nattslurk och
sova kl 7. Dag ett tar du då upp barnet kvart i 7. Nästa mål serveras med
nästa marginalkvart halv 10. Du har nu "tjänat in" en halvtimme. Tredje
målet kvart över 1 - trekvart. Fjärde målet kl 5 - en timme. Nattslurk och
sova kl 6. Dag två tar du upp barnet kvart i 6. Nästa mål serveras kl 9.
Tredje målet kl halv 1. Fjärde målet kl 4. Nattslurk och sova kl 5. Och så
vidare.

Så här får jag det till att bli för oss (hans måltider). Tänk på att vi åker västerut och skall således flytta fram klockan i pluttens schema, inte som i Annas exempel vrida tillbaka klockan:

07.00 blir 07.15
09.30 blir 10.00
12.00 blir 12.45
14.30 blir 15.30
17.30 blir 18.45
18.30 blir 20.00

Det jag undrar över är hur jag lägger lurarna? Som jag känner nu vill jag inte vrida 2 h/dygn. Kanske blir det en sån i slutet av veckan, men jag vill börja med att vrida 1 h/dygn. Anna skriver inget om hur man lägger lurarna utan bara maten (när man vrider en timme per dygn).

Vi har ju precis ändrat pluttens sovschema, 10-12 och 15-15.45 (blir oftast bara 30 min, men schemat är ju så nytt så det har inte riktigt hunnit sätta sig än). 3 h vakentid är perfekt!

Kan någon hjälpa mig med detta?

Tackar...

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej kristin
det kommer att bli så mycket lättare om ni kör Annas system så jag ska försöka hjälpa dig.

sovtiderna är desamma dvs längden, det är vakentiden mellan dem som ändras förutom nattsömnen som blir 15min längre om man ställer fram klockan och 15min kortare om man ställer tillbaka klockan.

här är vårt schema vi hade när vi åkte på semester och hur vi förändrade första dagen, sen de resterande dagarna är det bara att förskjuta allt 1 timme (om man tar 1timme per dag), se nedan.

schemat vi hade:
07.00 väckning + frukost
08.30-10.00 sova (1,5tim)
10.00 mat
12.45-13.45 sova (1tim)
13.45 mat
16.30-17.15 sova (45min)
17.15 mat
18.45 nattslurk
19.30 sova (11,5tim)

så här blev första dagen med 1timmes förskjutning framåt
07.15 vakna + frukost
09.00-10.30 sova (1,5tim)
10.30 Mat
13.30-14.30 sova (1tim)
14.30 Mat
17.30 –18.15 sova (45min)
18.15 Mat
19.45 Nattslurk
20.30 sova (11tim 45min)

och sen blev andra dagen så här (som du ser är det bara att ta första dagens schema och ändra en timme):
08.15 vakna + frukost
10.00-11.30 sova (1,5tim)
11.30 Mat
14.30-15.30 sova (1tim)
15.30 Mat
18.30 –19.15 sova (45min)
19.15 Mat
20.45 Nattslurk
21.30 sova (11tim 45min)

På ert schema så får ni ihop 1,5 tim förändring per dag som du nu har gjort eftersom att det är 6 mål mat per dag och inte 4 med nattslurk som vi har. För tiderna du skrivit är väl hans mattider?!

Kolla på hur vi gjorde det ovan och se om du får ihop det om inte så kan jag hjälpa dig att räkna. Men det bästa är om ni kan räkna det själva så att ni förstår vad det är ni gör eftersom att ni ska göra ett schema för hemresan också.

:D :D :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
kokos

Inlägg av kokos »

Vi åker till Kanada i övermorgon, och det blir ju så att säga åt samma håll som ni, så vi skjuter tiden åt samma håll:

Vanligt schema
7 Vakna
9.30 Gröt
10 Sova (1.5 h)
13 Lunch
15 Sova (45 min)
17 Middag
18.15 Nattslurk
18.45 Sova

Dag 1
7 Vakna
9.45 Gröt
10.30 Sova (1.5 h)
13.45 Lunch
16 Sova (45 min)
18.15 Äta
19.45
20.30 Sova

Dag 2
8.45 Vakna
11.30 Gröt
12.15 Sova (1.5 h)
15.30 Lunch
17.45 Sova (45 min)
20 Middag
21.30 Nattslurk
22.15 Sova

Dag 3 (Resdagen!)

10.30 Vakna
13.15 Gröt
14 Sova (1.5 h)
17.15 Lunch
19.30 Sova (45 min)
21.45 Middag
23.15 Nattslurk
24 Sova

Dag 4 (På plats i Kanada)
12.15 Vakna (3.15 am)
15 Gröt
15.45 Sova (1.5 h)
19 Lunch
21.15 Sova (45 min)
23.30 Middag
01.00 Nattslurk
01.45 Sova

Dag 5
14 Vakna (5 am)
16.45 Gröt
17.30 Sova (1.5 h)
20.45 Lunch
23 Sova (45 min)
1.15 Middag
2.45 Nattslurk
3.30 Sova

Dag 6
15.45 Vakna (6.45 am) Nu är vi klara och kan släppa svenska klockan!

Det här blir 1 h och 45 minuters tidsomställning per dag. Vi har 9 timmars tidsomställning så det kommer att ta 5 dagar innan allt är på plats. Vi gör hälften här och hälften på plats: så vi är alltså på dag 1 nu.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej brudar!

Jag är SÅ tacksam för detta. Skall bara äta och sedan läsa era svar noggrannare.

Kul Kokos att vi skall "följas åt" :D!

Återkommer!

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Nu har vi fixat omställningsschemat till plutten och passade samtidigt på att göra om hans matschema så att vi numera ger honom 4 mål + nattslurk (blir han hungrig får vi väl slänga in ett till :wink:).

Jag antar att man fortfarande kan använda marginalkvartar och så (plutten vaknar nästan alltid tiiidigt och är trötter om kvällen)?

Har du börjat än Kokos med omställningsschemat? Hur fungerar det? Jag läste i en bok att om man vill ändra barnets nattrytm så kan det ta mellan 7-14 dagar innan den nya tiden sitter :roll:. De tog ett exempel på om man lägger barnet EN GÅNG kl 21 så finns det ingenting som säger att det sover till 09 dagen efter utan det måste man göra i några dagar innan det sitter. Detta oroar mig!

En annan sak, vi ändrar ju snart till sommartid i Sverige. Flyttar vi fram klockan då? I så fall är jag väl klar med pluttens omställning en dag tidigare så att säga. Eller? Om dag 8 är uppstigning 06.15 enl omställningsschemat så är klockan med sommartid 07.15?

Det finns ETT större orosmoln och det är själva avresedagen. Vi kommer att lämna lägenheten på morgonen då plutten fortfarande sover "natt" (han har ca 2 h kvar på "natten") för att ta oss ut med tåg till flygplatsen. SJÄLVKLART kommer vi att vara så förberedda vi bara kan, men japanska tunnelbane/tågperronger är inte juniors bästa ställen att sova på (han vaknar OFTA när vi står där. De pratar högt i högtalare och spelar trudelutter när dörrarna stängs :twisted: :twisted:). Det finns m a o STOR risk att han vaknar. Vi kommer att ha ett svart avklippt lakan att sätta för suffletten och INTE prata med plutten förstås. Vaknar han så vaknar han eller hur? Jag kan ju inte trolla. Hur skall ni göra Kokos?

Det känns som jag har JÄRNKOLL och ser detta som en STOR utmaning :D!

Det enda som sitter liiite och gnager är det där jag läste om att det tar tid att ändra barns nattrytm, men jag skall försöka glömma bort det!

God natt!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej Kristin!
Härlig attityd! Visst kommer det att gå bra, det ska bli spännande att följa er :D
Ja, nästa helg ställer vi om klockan till sommartid och då blir 6.15 7.15.
Lycka till!
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
kokos

Inlägg av kokos »

Det här är första dagen med omställningen och det har fungerat klockrent hela dagen. Inte nåt gnäll alls och han har sovit hela sina lurar, trots att de legat på "fel" tider. Så då borde väl natten fungera också, kan jag tycka.

Jag tänker så här: så länge jag ger förutsättningarna för honom att sova enligt tidsomställningsschemat så är allt lugnt och bra. Sover han inte så är inte det hela världen, då låtsas jag som att det regnar och kör vidare på nästa programpunkt 8)

Vad gäller avresedagen så har vi tänkt låta honom sova så länge det går, därefter flyttar vi över honom i vagnen. Vaknar han så vaknar han. Själva resdagen ser vi som "en gång är ingen gång" och så gör vi så gott vi bara kan med tiderna. Inget dåligt samvete, ingen ångest, ingen oro. :lol:

Jag berättar imorgon hur natten gått, dagen har i alla fall gått klockrent. Just nu badar skrutten med sin pappa, 1 timme efter normal läggningstid och allt är precis som vanligt.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Kokos!

Strålande attityd :thumbsup:! Dessa ord skall JAG ha fastklistrade på MIN näsa denna vecka!

Jag har ju gjort en sådan här flygresa tidigare när vi åkte hit till Japan och det gick STRÅLANDE att hålla pluttens schema :D :D!

Jag är denna gång liiiite nervös för att jag skall resa ensam och vet inte riktigt hur "krävande" plutten kommer att bli. Men, jag är bara liiiite orolig för detta. Liiite.

Annars är det ju som min käre sambo säger: vem kan honom bättre än du?

Rapportera gärna hur det går med omställningen.

Idag tisdag var det första dagen för oss och vi kunde plocka upp honom enl nytt schema (han vaknade som vanligt tidigare, men inte lika tidigt som 06 så han kunde "hållas" i sängen GLAD!).

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Kristin skrev:Jag läste i en bok att om man vill ändra barnets nattrytm så kan det ta mellan 7-14 dagar innan den nya tiden sitter :roll:. De tog ett exempel på om man lägger barnet EN GÅNG kl 21 så finns det ingenting som säger att det sover till 09 dagen efter utan det måste man göra i några dagar innan det sitter.
SARIKA: kan du bekräfta eller dementera ovanstående påstående när ni ställde om er plutt inför resan till Mexiko?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Kristin skrev:
Kristin skrev:Jag läste i en bok att om man vill ändra barnets nattrytm så kan det ta mellan 7-14 dagar innan den nya tiden sitter :roll:. De tog ett exempel på om man lägger barnet EN GÅNG kl 21 så finns det ingenting som säger att det sover till 09 dagen efter utan det måste man göra i några dagar innan det sitter.
SARIKA: kan du bekräfta eller dementera ovanstående påstående när ni ställde om er plutt inför resan till Mexiko?

Kram
Kristin
Det handlar om en attityd av självklarhet. Om barnet självt ska lära sig att lägga om sitt schema, så lär det ta tid. Men om du nu börjar skruva schemat innan ni åker så har du ju redan vunnit de dagarna i omställningen. Sedan är det inte många dagar kvar att vänja sig när ni kommer till Sverige.

Coola ner! :wink: Det kommer att gå jättebra.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kristin

Inlägg av Kristin »

/LO skrev:Det handlar om en attityd av självklarhet. Om barnet självt ska lära sig att lägga om sitt schema, så lär det ta tid.
Det låter faktiskt VÄLDIGT logiskt det du säger LO! Vi har ju faktiskt ungen :wink: på SCHEMA och då får han ju inte för mycket och inte för lite dagssömn. Vi är noga med att lägga i tid och han verkar i alla fall behöva ha minst 11-11,5 h nattsömn (sover nästan aldrig till God morgon..).

Jag rapporterar i morgon när jag ser hur länge han sov....

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
kokos

Inlägg av kokos »

Kristin skrev:
Det är ju därför vi gör omställningen gradvis: för att slippa 7-14 dagars omställning! Det här kommer att gå klockrent: när tidsomställningskuren är gjord så sitter ju schemat, det är ju så det är tänkt!

Natten var helt ok. Han var vaken ganska mycket från 7 imorse, men var inte speciellt ledsen och somnade om ett par gånger så det gick jättebra. Vi tog upp honom 8.45 som vi hade tänkt.

Morgonen har varit kanon. Han verkar inte fatta någonting alls av vad som händer. Just nu sover han sin förmiddagslur :lol:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Men, då sov han alltså inte "per automatik" till 08.45, utan vaknade kl 07 enligt det ord. schemat.... :-k :roll:

Problemet som jag ser det är att om plutten vaknar 07 imorgon bitti och inte somnar om så får han sååå många vakentimmar fram till första luren, närmare bestämt 4,5 h :shock:. Jag hade fullt sjå att med nöd och näppe hålla honom vaken i 3 h 15 min idag! Fast vaknar han så vaknar han.. Nu har jag ju satt igång det här. Ingen återvändo.

Så Adrian hade inga problem alls att vara vaken nästan 5 h (han vaknade ju 07) innan första luren skulle vara??

Kort rapport om vår dag 1 med omställningsschemat:

Osäker på när plutten vaknade, men vi tog upp honom 07.10 i stället för 07.15. Han höll på att "gå i gång" så vi tog upp honom innan. Han var trött i slutet av varje vakenpass. Lite jobb för mig där att hålla i gång honom. Han somnade bums på långluren och jag fick väcka honom. Han somnade snabbt på em-luren men vaknade (som vanligt) efter 30 min, vilket jag kunde se var för lite. 18.10 lade jag honom att sova i 20 min. Gick bra! Han var glad när jag väckte honom. Lade honom 19.45, dvs 15 min före natti natti. Somnade bums.

Spännande och se hur morgonen blir i morgon.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
kokos

Inlägg av kokos »

Nja han somnade ju om ett par gånger och fick sig ett par 5-minutare mellan 7-9 imorse, men ja tyvärr vaknade han sin gamla tid. Och sen tänkte vi som att han hade sovit och låtsades som att det regnade. 8) Visst var han trött mot slutet innan långluren men det gick oväntat bra. Vi höll oss sysselsatta med allt möjligt så det fungerade. Långluren fungerade perfekt och alla måltider också.

Nu ska vi se hur det går att hålla honom vaken till 22.15 ikväll, det är nog den stora utmaningen för oss, han som är en kvällstrött liten kille. Men som det ser ut nu så tycks han inte fatta nåt eller tycka att någonting är konstigt, så jag antar att allt kommer att gå bra :lol:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Idag skulle plutten tas upp 08.15 enl omställningsschemat och jag kan glädjande meddela att det var inga som helst problem att hålla detta :D!

Dock tror jag att det berodde på att plutten var SJUK (för första gången i hans 7 månader långa liv :cry:). Han vaknade i natt vid midnatt och spydde därefter sov han fram till 06 och sedan av och till fram till 08.15. Vi hörde endast ett par kink, men ingen ramsa eller annan åtgärd behövdes.

Idag har schemat varit ur spår och vi får se när vi kan hoppa på det igen. Inte hela världen även om det känns tråkigt för det gick ju så bra.

Återkommer.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"