Tränar inför min tredje förlossning. Första förlossningen använde jag inte profylax (visste inte vad det var ens ). Innan andra förlossningen läste jag boken Att föda utan smärta och tränade flämtandning genom enbart näsan. Andningen funkade rätt bra, men kan ytterligare förbättras till denna gång har jag tänkt. Har nu läst boken Innan du föder och där står det att man ska träna flämtandning, in genom näsan och ut genom munnen. SÅ HUR HAN NI GJORT? Har tränat på båda, men är fortfarande villrådig vilken teknik som passar mej bäst .
Tips och erfarenheter
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Jag har kört näsa/mun. Fördelen är att det är svårare att hamna i hyperventilering på det viset. Nu sista gången hade jag så ont med såriga och ömma slemhinnor inuti näsan att jag växlade mellan näsa/mun och mun/mun när vi tränade för att inte behöva avbryta och komma ur rytmen. Fick till det riktigt bra på träning. När det blev skarpt läge var det ändå mest näsa/mun som gällde. Smärtan i näsan var inte det jag hade mest fokus på då, så att säga, haha!
Men nu ser jag ju din egentliga fråga... Att andas ut genom munnen är mycket effektivare i början, så det är det du ska öva på. Du slappnar av bättre när du låter luften komma ut via munnen.
Håller med: in genom näsan - ut genom munnen. Man andas in genom näsan och sen andas man liksom ut med ett litet pff-ljud. Bäst är nästan att höra det live från någon som har profylaxandats mycket - det går jättebra via telefon till exempel.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Jag tränar fortfarande båda sätten parallellt, men är inte bombsäker att jag GÖR RÄTT!? Finns det något sätt att kolla det? På bröstkorgen...eller?
Var till MVC. Dum som jag är tog jag profylaxträningen på tal. Hon tyckte att det var onödigt med dylik träning... Det enda jag skulle träna var att kniiipa bäckenbottnen. Hur mycket brukar ni träna den INNAN förlossningen?
/P
Måste bara få berätta att jag de två senaste kvällarna lyckats riktigt bra med flämtandning näsa/mun. Det har känts RÄTT och jag har orkat hålla på tillräckligt länge Nu ska det bara till massvis med träning.
Tusen tack anna Det är mycket tack vare din fina demo via telefon som jag lyckats hitta rätt .
Pia