Profylax - näsa/näsa eller näsa/mun

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Pia Pojkmamma

Profylax - näsa/näsa eller näsa/mun

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej!

Tränar inför min tredje förlossning. Första förlossningen använde jag inte profylax (visste inte vad det var ens :? ). Innan andra förlossningen läste jag boken Att föda utan smärta och tränade flämtandning genom enbart näsan. Andningen funkade rätt bra, men kan ytterligare förbättras till denna gång har jag tänkt. Har nu läst boken Innan du föder och där står det att man ska träna flämtandning, in genom näsan och ut genom munnen. SÅ HUR HAN NI GJORT? Har tränat på båda, men är fortfarande villrådig vilken teknik som passar mej bäst :wink:.

Tips och erfarenheter :idea:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jadu, mot slutet hinner man liksom inte blåsa ut med munnen, då blir det näsa-näsa. Det tränade jag inte, det bara blev så...
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Pia!

Nu kanske det blir dags att ändra användarnamnet? :wink:

Jag har kört näsa/mun. Fördelen är att det är svårare att hamna i hyperventilering på det viset. Nu sista gången hade jag så ont med såriga och ömma slemhinnor inuti näsan att jag växlade mellan näsa/mun och mun/mun när vi tränade för att inte behöva avbryta och komma ur rytmen. Fick till det riktigt bra på träning. När det blev skarpt läge var det ändå mest näsa/mun som gällde. Smärtan i näsan var inte det jag hade mest fokus på då, så att säga, haha! :lol:

Använd det som känns bäst att göra fort.

Och grattis! :heart:

Kram Jannika
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men nu ser jag ju din egentliga fråga... :oops: Att andas ut genom munnen är mycket effektivare i början, så det är det du ska öva på. Du slappnar av bättre när du låter luften komma ut via munnen.
kokos

Inlägg av kokos »

Håller med: in genom näsan - ut genom munnen. Man andas in genom näsan och sen andas man liksom ut med ett litet pff-ljud. Bäst är nästan att höra det live från någon som har profylaxandats mycket - det går jättebra via telefon till exempel.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Pia Pojkmamma

Tack för råden :!: Ska fundera vidare på näsa/mun :wink:. Och träna på puff-ljudet.

Jadu Jannika, det blir spännande att se om signaturen återstår eller ändras efter lillajul :lol: :!:

/P
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Jag övade på båda. Lika bra att ha ett alternativ om det behövdes tyckte jag.
I skarpt läge väljer man det som känns bäst! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Pia Pojkmamma

Jag tränar fortfarande båda sätten parallellt, men är inte bombsäker att jag GÖR RÄTT!? Finns det något sätt att kolla det? På bröstkorgen...eller?

Var till MVC. Dum som jag är tog jag profylaxträningen på tal. Hon tyckte att det var onödigt med dylik träning... :? Det enda jag skulle träna var att kniiipa bäckenbottnen. Hur mycket brukar ni träna den INNAN förlossningen?

/P
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ring mig, så får du höra per telefon :!: Det är det flera som gjort innan dig! :D
Skicka mig ett PM, så får du mitt tel.nr, om du vill.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Pia Pojkmamma

Oj, tack :D :!: Det ska jag genast göra. Det kryllar ju inte precis av profylaxkunniga här ute på vischan :wink:
Pia Pojkmamma

Måste bara få berätta att jag de två senaste kvällarna lyckats riktigt bra med flämtandning näsa/mun. Det har känts RÄTT och jag har orkat hålla på tillräckligt länge :D :!: Nu ska det bara till massvis med träning.

Tusen tack anna :!: Det är mycket tack vare din fina demo via telefon som jag lyckats hitta rätt :D.

Pia
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"