Ja, vi trivs, och flytten gick bra,men det känns inte som "hemma" än. Finliret med inredning är inte klart, i förråd och källare står ouppackade kartonger o.s.v.
Man går och trevar efter lampknappar på fel sida av dörrar och sånt
Jo, nu har snickaren varit här...
Han konstaterade att fönstren på framsidan är bytta, förutom de små. Och ett fönster uppe. Resten
är faktiskt originalfönster.
Men, många är dåliga...

Intressant dock, att t.ex 2 mittenfönster i ett burspråk är dåliga. De är nästan 100 år ju, och först nu ger de upp
Samtidigt som ett av de utbytta fönstren är dåligt, och det är bytt på -70-talet

Nåväl, det kunde vänta till våren sa han, men vi skulle rädda det som räddas kunde innan vintern, och skrapa/kitta/måla där det fortfarande är friskt!
Men man undrar ju...Det verkar ju helt klart som att gamla fönster står sig bättre, om de bara sköts, vilket inte någon i ledet av ägare gjort.
Är det vits att leta gamla fönster? Kostar det mer att installera, blir det sämre resultat?
I vissa fall var själva fönstren o.k, men karmen runt dålig på vissa ställen. Snickaren påstod att man då behöver byta hela karmen, trots att det bara är dåligt i nerkanten. Stämmer verkligen det?
TorpSara, skriv gärna i timmar

[-o<
Idiot-fråga (förmodligen

):
Snickaren pratade om att specialbeställa karmar för att passa i mått.
När man sätter in en innerdörr, kan man ju bygga upp en karm efter dörren på plats, kan man inte göra det med fönster också, eller blir det inte tätt då? Måste man verkligen specialbeställa?
Jag är mycket för att bevara det gamla i ett hus

, gick nästan till överdrift i det gamla huset, men bara nästan, för visst var det värt det!!
Min sambo ser dock mer till det praktiska. I detta fall säger han att vi ska sätta in standardglas med snäpp-spröjs

för att det kommer kosta mycket allt detta, och han vill hålla nere kostnaderna.
Jag tycker att man inte
får tulla på utseendet i ett sånt här hus
Ska det vara nya fönster, ska de se ut som de gjorde förr åtminstone!
Snickaren pratade om underhållsfria aluminiumfönster, jag sa inget, men rös inom mig.
Hilfe, hilfe, tusenlapparna rasar iväg

Jag behöver alla råd jag kan få!!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.