laga/byta fönster - erfarenheter???

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna
Kontakt:

laga/byta fönster - erfarenheter???

Inlägg av anna »

Hej! :D

Vi har bytt hus.
Till ett stort härligt trähus byggt 1914. :D

Men...vi har upptäckt att en del fönster är dåliga... :? :cry:
Det är spröjsade fönster, och jag funderar på, är det värt att renovera? Alltså laga det som behövs? Eller ska man byta helt?
Kan man vänta till våren? Finns det någon "nödlösning" (olja eller så) man kan dra på, så det klarar sig över vintern?

Erfarenheter och tips mottages tacksamt... [-o<

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
duggan

Inlägg av duggan »

Är det rutorna som är sprukna eller är karmen dålig eller menar du att det drar från fönstrena?

Jag är ingen hus expert men vi bor i en Norrbottensgård från sent 1800-tal och på vintern är det väldigt kallt innanför rutorna och det drar väl lite kan man säga, men vi har ingen ventilation i huset, och gammla hus är ju självventilerande...alltså luftigt mellan fönstrena osv....så ni kommer förmodligen inte att frysa ihjäl men lite självventilering är bara bra!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Trät i själva fönstret är dåligt, (mjuk) och på vissa ställen, delen under fönstret när man öppnar det. Det heter säkert något, men jag vet inte vad.

Jag tänker på att om det går att laga, och man gör det NU, kanske man inte behöver byta så stora delar som man kanske behöver till våren?

anna
Gablex

Inlägg av Gablex »

Heter det möjligen fodret? Vi har bott i ett hus från 1925 med dåliga fönster i fem år och det enda som händer är att det blir lite kallt på vintern :wink: Skämt åsido, vi är också på väg att byta fönster, så jag följer tråden med intresse!

En byggkille som var hemma hos oss tittade på våra fönster och sade att han kände till en hantverkare som renoverade fönster genom att ta ut dem och "dränka" dem i någon form av olja. Efter någon viss ytterligare behandling, som jag inte kommer ihåg nu :oops: , skulle fönstren vara som nya. I vårt fall var det vissa av fönstren som gick att rädda på det här viset, medan de som är värst åtgångna var bortom hjälp. I vårt fall blir det byte av alla, men man drar sig lite för det med tanke på kostnaden...

Det här hjälpte dig kanske inte så mycket! :oops: :lol:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det finns ganska mycket att läsa om fönsterrenovering, och JA det är nästan alltid värt att laga. Både för priset och för att behålla husets själ. Gamla fönster släpper in mer ljus och är vackrare. Det händer VÄLDIGT mycket om man byter. Mjukt trä blir hårt med rätt behandling och rätt typ av färg.
En av mina stora hobbies är byggnadsvård och det finns många bra skrifter och råd. Jag kan skriva i timmar, men jag jobbar ju... Vill du ha tips så hör gärna av dig!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, instämmer med TorpSara. Vårt hus är från 1914, så vi har behållit de fönster som varit ok, och bara bytt den undre listen i bågen när det varit murket/ruttet, det är oftast den som tar stryk vid dåligt underhåll. Somliga har vi inte behövt byta, de har varit mjuka, men inte porösa, och då har linoljan och ordentlig torktid, gjort sitt och bågen har blivit som ny! Träet i gamla fönster (kärnvirke) är oftast enormt mycket mer långlivat och hårdare eftersom det fått växa mer långsamt än dagens trä. Därför är det värt att spara och ta tillvara gamla bågar. Lämna in till snickare om ni inte är så händiga själva. Skrapa övriga bågen trären, olja in rejält så att träet mättas, kitta om, och måla med linoljefärg, för längsta hållbarhet, och minst krävande underhåll på längre sikt.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tack, alla! :D
Nu har jag varit i kontakt med en som ägde huset en gång, och det visade sig att det inte är gamla originalfönster som sitter i.
På många ställen sitter det små spröjsade "rutiga" fönster, de är original, men de flesta stora fönstren är bytta någon gång på 70-talet.
Fast det är fint gjorda fönster, men spröjsen direkt på rutan med kitt och hela baletten.

I veckan kommer en gammal snickare och tittar på dem och avgör vad som går att rädda, och vad som behöver bytas.

kram anna
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup:
Hoppas ni trivs bra i nya huset och att flytten gick fint!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Ja, vi trivs, och flytten gick bra,men det känns inte som "hemma" än. Finliret med inredning är inte klart, i förråd och källare står ouppackade kartonger o.s.v.
Man går och trevar efter lampknappar på fel sida av dörrar och sånt :lol:

Jo, nu har snickaren varit här...
Han konstaterade att fönstren på framsidan är bytta, förutom de små. Och ett fönster uppe. Resten är faktiskt originalfönster. :D

Men, många är dåliga... :cry: Intressant dock, att t.ex 2 mittenfönster i ett burspråk är dåliga. De är nästan 100 år ju, och först nu ger de upp :!:
Samtidigt som ett av de utbytta fönstren är dåligt, och det är bytt på -70-talet :!:
Nåväl, det kunde vänta till våren sa han, men vi skulle rädda det som räddas kunde innan vintern, och skrapa/kitta/måla där det fortfarande är friskt!

Men man undrar ju...Det verkar ju helt klart som att gamla fönster står sig bättre, om de bara sköts, vilket inte någon i ledet av ägare gjort.
Är det vits att leta gamla fönster? Kostar det mer att installera, blir det sämre resultat?
I vissa fall var själva fönstren o.k, men karmen runt dålig på vissa ställen. Snickaren påstod att man då behöver byta hela karmen, trots att det bara är dåligt i nerkanten. Stämmer verkligen det?
TorpSara, skriv gärna i timmar :!: [-o<

Idiot-fråga (förmodligen :oops: ):
Snickaren pratade om att specialbeställa karmar för att passa i mått.
När man sätter in en innerdörr, kan man ju bygga upp en karm efter dörren på plats, kan man inte göra det med fönster också, eller blir det inte tätt då? Måste man verkligen specialbeställa?

Jag är mycket för att bevara det gamla i ett hus :heart: , gick nästan till överdrift i det gamla huset, men bara nästan, för visst var det värt det!!
Min sambo ser dock mer till det praktiska. I detta fall säger han att vi ska sätta in standardglas med snäpp-spröjs :shock: för att det kommer kosta mycket allt detta, och han vill hålla nere kostnaderna.
Jag tycker att man inte får tulla på utseendet i ett sånt här hus :!:
Ska det vara nya fönster, ska de se ut som de gjorde förr åtminstone!
Snickaren pratade om underhållsfria aluminiumfönster, jag sa inget, men rös inom mig. :shock:

Hilfe, hilfe, tusenlapparna rasar iväg :shock: :shock: Jag behöver alla råd jag kan få!!

kram anna
J och Å

Inlägg av J och Å »

Kika på dessa, här kan man få riktiga spröjs,
http://www.bygghemma.se/?cid=123182
och denna verkar också ok,
http://www2.bygglagret.se/Konfigurator/ ... &ModelId=F
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

TorpSara, skriv gärna i timmar :!: [-o<
Ok, då börjar jag, lite lätt... :wink:
anna skrev: De är nästan 100 år ju, och först nu ger de upp :!:
Samtidigt som ett av de utbytta fönstren är dåligt, och det är bytt på -70-talet :!:
Ja, målat med fel färger (täta, "moderna") så ruttnar träet. Väldigt vanligt, faktiskt, och trist. Om man gissat att man målat med tät färg sedan kanske 60-70-tal har det hållit tills nu, men nu börjar de ge sig.
Är det vits att leta gamla fönster?
Ja, om man vill bevara själen. Jag kan inte nog betona hur mycket fönstern gör för huset! Å, om jag kunde få visa IRL! Men gå in i ett modernt hus, titta ut och jämför med hur ser utsikt är! Det är en sådan enorm skillnad!
Kostar det mer att installera, blir det sämre resultat?
Nej, och nej. :wink:

Lite pilligt att byta en del av karmen, men visst går det.
Vad gäller måtten så vill ni ju inte att huset ska se vindögt ut, och det är risken om man pusslar med måtten på både fönster och karmar. Men man kan ha tur att hitta bra mått hos byggnadsvårdsbutikerna.

Jag är mycket för att bevara det gamla i ett hus :heart: , gick nästan till överdrift i det gamla huset,
Man KAN inte gå till överdrift, så vida man inte behåller utedass och vägrar elektrifiera! :wink: :D :heart:
Min sambo ser dock mer till det praktiska. I detta fall säger han att vi ska sätta in standardglas med snäpp-spröjs :shock: för att det kommer kosta mycket allt detta, och han vill hålla nere kostnaderna.
Det är alla gånger dyrare att köpa nytt än att renovera, det är ett lätt men drygt jobb som man kan göra själv. Skulle ni då byta de dåliga fönstren bara mot moderna perspektivfönster, i annan storlek och med tjocka klumpiga bågar och dito spröjs?? Det skulle, för att vara ärlig, inte se klokt ut. Byter ni allt så kostar det skjortan.
Jag tycker att man inte får tulla på utseendet i ett sånt här hus :!:
Ska det vara nya fönster, ska de se ut som de gjorde förr åtminstone!
Snickaren pratade om underhållsfria aluminiumfönster, jag sa inget, men rös inom mig. :shock:
Huga, vi pratar inte mer om det va? 8)

Ni kan göra mycket av jobbet själva och spara ordentligt med pengar, det finns oändligt mycket litteratur om fönsterrenovering, faktiskt. Det mest akuta bör ni ju gärna ta hand om nu, men glöm inte att huset har stått ett tag och ramlar inte omkull för en vinter till.

Vill du ha boktips om byggnadsvård? Eller har ni?

Fönsterrenovering:
http://www.nackabyggnadsvard.se/plist/d ... True&typ=1
http://byggnadsvard.wordpress.com/2007/ ... enovering/

Bilder för inspiration:
http://www.uppsalafonsterhantverk.se/

www.gysinge.nu är en bra länk. Har ni inte deras handbok/katalog så beställ!!
Jenny

Inlägg av Jenny »

Hej! :D

Jag är bebyggelseantikvarie och anser att du inte ska byta ut dina fönster.
Om delar av fönsterkarmarna är dåliga kan man antingen lappa och laga själv eller lämna in fönstren till en fönsterrenoverare (lite osäker på benämningen). Bland annat består äldre fönster (gjorda innan 1950) av kärnvirket i trädet, vilket är den bästa delen. Så om man vill ge sig på att laga själv bör man nog höra av sig till en fönsterrenovera om hur ni ska gå till väga. Nääs byggnadsvård är mycket bra - hör av er till dom.

Jenny (vi går samma kurs :wink: )
Dotter aug -02 :heart: Son juli -05 :heart: Dotter jan -07 .
J och Å

Inlägg av J och Å »

Norpar tråden lite. Vi behöver två nya fönster då vi byggt ut. Ett fönster kan vi flytta från en vägg som nu byggts in. Men vi behöver två. Och det är inte lätt att hitta på ex. blocket, måtten är 6x14. Har ni nå tips.

Huset är från -39, så på Gysinge har de knappt såna fönster. de är ju för unga :wink:

Därför tänkte vi köpa nya. Men har ni nå tips.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Oj, vad mycket bra info jag fått!!! :o Tack!! :D

Nu har läst på en del, och kan mer än vad jag kunde för några dagar sedan :wink:

Alltså verkar den allmäna uppfattningen vara att det lönar sig att renovera.
Men de 2 fönster som sitter i mitten av burspråket är dåliga i både karm och fönster, så där är jag tveksam...
Jag menade att om man får tag på ett fönster dit, och det skiljer, säg 1 cm i mått, kan det väl inte synas? Jag hittade nämligen ett sånt på Blocket för 300:- inkl. karm!
Då funderar jag såhär: Om man köper ett annat gammalt fönster, kan man ju ha det nere på en bänk, och behandla det efter alla konstens regler med linoljefärg och kitt, och det som krävs i vinter , och sedan montera upp det i vår, med hjälp av en kunnig snickare.

Om man renoverar dem, måste de ner, eller? (men tjuvarna då 8-[ )
Måste all gammal färg bort ända ner i träet om man ska få det RIKTIGT bra? Eller går det att skrapa, slipa övergångarna mellan färg och bortflagat? (den frågan gäller mest de fönster som fortfarande är ok)

Vad det verkar i instruktionerna, ska fönstren i princip monteras ner, rutor tas bort, kittet tas bort o.s.v. Går de inte att ta bort de kitt som är löst, och kitta om där det behövs?

I vårt gamla hus stred jag som besatt för våra vackra ytterdörrar med spröjs! Den praktiske Per ville byta till nya, men jag gav mig ICKE! [-(
Det slutade med att vi lämnade dem för renovering och isolering till en firma i närheten. De byggde på dörren, och isolerade inuti. De gjorde insidan av dörren tidsenligt med speglar i trä. Det blev suveränt fint och tätt, men kostade förstås en del...3.700:- per dörr.
Denna firma utför även fönsterrenovering, och gör nytillverkade detaljer (dörrar, fönster, lister m.m) i gammal stil. Men jag kan tänka mig att det kommer dra iväg rejält i pris.
Man kan väl alltid be om en offert.

I de fall fönstren ev. behöver bytas, bryr jag mig inte så mycket om att det just är originalfönstren som sitter i. Bara de är gamla, eller ser gamla ut, och passar in. Jag vill inte ge med mig till Per ang. standard fönster ,med snäpp-spröjs :shock: Där måste han verkligen ge sig!

Jag visste ju att fönstren på framsidan av huset var bytta, för det såg man. De är bredare och kortare, och har inga snygga spröjs, även om de är limmade på rutan. Däremot förstod jag inte att något fönster på ovanvåningen var bytt, för de är identiska sånär som på en detalj som snickaren påvisade, som visade att det var ett "nytt" (70-tals) fönster. Det går en vitmålad aluminium-list ovanpå den nedre listen i fönstret.

kram anna
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vad det verkar i instruktionerna, ska fönstren i princip monteras ner, rutor tas bort, kittet tas bort o.s.v. Går de inte att ta bort de kitt som är löst, och kitta om där det behövs?
Om fönstren är i gott skick kan man absolut göra så. Men om fönstren är i dåligt skick så behöver man avlägsna lackfärg/alkydfärg/alkydoljefärg (eller vad det nu är målat med, som gjort att de blivit dåliga) för att kunna olja in HELA bågen. Alltså även den bit som glaset vilar mot. Och sedan kitta om. Och måla med en färg som gör att träet inte stänger inne fukten, helst då linoljefärg, för då har du oändligt mycket lättare underhåll SEN - i framtiden (och sen blir det vansinnigt mycket vackrare också). Jag har renoverat VARENDA fönster på huset på det sättet. Och visst är det ett drygt jobb, men en investering som verkligen lönar sig. Jag har tagit det jobbet på sommaren och satt i träramar med byggplast i fönstren under tiden jag renoverat. Har klarat både regn och blåst. Jag har först tagit bort kittet - lite våghalsigt med varmluftspistol riktad mot BÅGEN och träplatta som skydd mot glaset så att inte glaset bränns och spricker. Då har det mjuknat och varit lätt att få bort. Annars om man bor på mer centrala platser, kan man hyra kittlampa och ta bort kittet på så vis. När sen kittet är borta och man lossat rutan kan man lätt ta bort färgen med varmluftspistol. Snabbt och gescwint! Men har ni många fönster så tycker jag absolut du ska kontakta en Fönsterrenoverare (leta på Gula Sidorna) och begära in offert.
Det blev suveränt fint och tätt, men kostade förstås en del...3.700:- per dörr.
Jämfört med en ny dörr var det ju ändå riktigt billigt. Och så blev det snyggare dessutom - klokt tänkt! :D Våra dörrar är dessvärre utbytta på 60-talet och vare sig bra eller snygga. En har vi låtit nytillverka och hittade en firma som gjorde enligt äldre modell och kom riktigt nära ursprungsdörren. Gick på 11.000 + montering. Och det är ju inte mycket mer än vad trista standarddörrar kostar. Samma gäller fönster, skulle jag säga.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"