Frågor om sömn på dagarna, gnällighet och kvällsbestyr...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LindaMU

Frågor om sömn på dagarna, gnällighet och kvällsbestyr...

Inlägg av LindaMU »

Hej,

Först och främst vill jag bara säga att jag är oerhört tacksam att jag hörde talas om Anna Wahlgren och Barnaboken!!! Min dotter är snart två månader och det har varit många nätter med ett flertal snuttande på brösten. Säkert varannan timme… Samt ständigt kånkande på dagtid och vyssande till sömns…

Efter att jag har börjat med SM har det blivit betydligt bättre, men inte riktigt bra. I och för sig har jag bara hållit på i en vecka. Jag har några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.

1) På dagarna försöker jag hålla henne vaken 1,5, men ibland är det ganska svårt. Hon äter ca 20-30 och sen byter och leker jag med henne. När det ha gått totalt ca 50 min börjar hon bli grinig och gnällig. Så det är svårt att hålla henne glad ytterligare 20 min innan jag ger henne mer mat. Vad kan detta bero på? Får hon i sig för lite mat första två gångerna? Ofta brukar hon dåsa till vid bröstet fastän jag försöker med alla medel att hålla henne vaken. Ibland släpper hon själv för att i nästa sekund ivrigt försöka få tag i bröstet igen. Inte lätt att veta när hon är nöjd…?
2) På kvällen blir hon extra hungrig och det känns som att min mjölk inte räcker till. Även om hon suger och suger och bara blir mer och mer ivrig. Viftar fram och tillbaka med huvudet, tar bröstet, suger ivrigt/naffsar, släpper sen snabbt och fortsätter så. Kan mjölken vara slut eller är det bara tecken på att hon är övertrött?!? Jättesvårt att lägga henne om det blir för sent, efter 20 är det kört. Försöker med att lägga henne innan 19 och sen bara ge mat i mörkret när hon vaknar nästa gång. Ibland har jag tyvärr blivit tvungen att ge mjölkersättning, men det är ju ingen lösning i längden…
3) Det här med att vara vaken 3 h på kvällen och införa en 20 minuterslur. Jag antar att det är efter mat, byte, umgänge och mera mat? Om man inte vill att hon ska somna i famnen, är det ok att buffa henne till sömns då, dock inte i vagnen?
4) En annan fråga är om hur andra bebisar beter sig. Hon somnar inte självmant på dagarna om man lägger henne ner. Förut fick vi vyssa henne i famnen. Nu funkar vagningen bra, men är det ok att göra det på dagtid också??
5) Ytterligare en fråga som gäller sömnen är: hur får man henne att lätt somna ute i vagnen när man promenerar – utan gråt?!? Efter mycket mat lägger jag henne på rygg och tycker att rörelserna borde söva henne. Istället är hon först pigg och tittar – efter ca 10 min blir hon gnällig och skriker. Jag provar att vagna lite och ger henne napp, hon blir nöjd för en stund, men straxt är det gnäll igen. Efter ca 20 min brukar hon somna. Ganska påfrestande – jag som trodde att bebisar lätt somnar i vagnen. Hon vaknar sedan efter knappt en timme, fastän jag promenerar hela tiden. Då blir liksom schemat lite ur fas…
6) Samma sak gäller om man ska iväg och träffa folk, det blir ju svårt med schemat. Ibland kan man inte alltid ta med sig vagnen. Är det stenhårda tider, eller kan man göra undantag vissa dagar?
7) Ett sista frågetecken jag har just nu är att jag tycker hon sover oroligt dagtid… Första timmen ligger hon ofta och gnyr en hel del, ibland vaknar hon även och jag måste då vagna henne till sömns. När det har gått 2,5 h sover hon ofta som en stock och jag måste ofta väcka henne. Känns som att hon inte fått 2,5 h god sömn… Om hon vaknar och skriker ex 10 min innan ”utsatt” tid är det då ok att ta upp henne eller ska man vagna så att hon somnar igen och sen måste väcka henne? Har för mig att jag läste att de inte får vakna självmant, utan att man ska vara först. Stämmer det? En annan sak, får man börja prata innan man plockar upp henne eller ska man först ta upp och sen väcka? Något bra tips på hon man väcker henne? Hon verkar oftast väldigt trött och vill inte riktigt vakna, lägger man henne ner på rygg vaknar hon men börjar skrika. Om man bär runt på henne och försöker prata med henne, brukar hon fortsätta sova i famnen.

Oj, många frågor blev det… Vore väldigt tacksam om jag kan få svar på någon. :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej, välkommen hit!
Och grattis till att ha hittat världens bästa modell! Ni kommer att få världens bästa föräldraskap! :D :thumbsup:
Just nu är ni mitt i åtta-veckorsökningen. Det brukar märkas på att hon är hungrigare. Låt henne äta tills hon själv släpper, avbryt inte. Tillslut hänger brösten med!

Det kan vara lite svårt att hålla vakentiderna, ffa på morgonen. Men sträva mot att hålla vaken 1,5-2, det brukar ge sig rätt snart efter två månader, de piggnar liksom till. Men på morgonen får man oftast finna sig i en timme...

På kvällen kan det vara skönt med ersättning för alla inblandade, eller pumpmjölk om det finns extra under dagen. Just nu är det ökning, så då kan det säkert vara lite tomt mot kvällen.

Buffa 20-minuterstrasselluren går jättebra. Eller vagna. Här fick den vara i famnen den korta tid den behövdes. :roll: Den slänger du in efter sista målet men innan sista slurken.

Edvard började somna helt utan assistans på kvällen när han var tre månader. Dagtid fick vi hjälpa med vagn eller buffning en månad till, drygt. Men det kan nog vara olika.

Sova länge på promenad vetetusan. Vissa små skräp gillar det inte, helt enkelt. Du får bita ihop och veta att hon finner sig, eller ha henne vaken och uppallad. Att protestera vid insomningen gör de flesta. Det går över. Skratta och busa innan läggning så gott det går, och så mycket det går!

Visst kan man göra undantag, man ska akta sig för att bli låst av Standardmodellen. Man kan pussla lite med sovtider och längden på lurarna. Men oftast så kan man planera rätt bra efter de tider man har.

Det kommer att bli toppen det här! :D
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Hej TorpSara,

Tusen tack för dina snabba svar!!! Det känns skönt att få goda råd från en som vet vad det handlar om! Den här sidan och modellen vekar vara helt fantastisk - bara man är lite envis... Jag ska kämpa vidare och hoppas det ger med sig med tiden. Än en gång - tusen tack!

Allt gott till Dig!!! :D :D
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Hej igen,

Jag har en fråga till som jag gärna skulle vilja ha hjälp med. När hon äter på morgnarna är det så himla svårt att hålla henne vaken. Efter 10 min när hon nästa somnat brukar jag rapa henne och då är hon så slö och nästan somnar i famnen. Måste lägga henne på rygg för att hon ska piggna till. Sen får hon äta ytterligare 10 min, men hon brukar oftast vara på väg att somna igen. Även fast jag försöker röra bröstvårtan, massera handen mm. Ofta släpper hon taget, men piggnar sen till och vill ha mer. Några tips? Brukar du väcka Edvard så att han är helt klarvaken innan han börjar äta?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu är han ju större och piggare, men jag vet att det var mycket sömningt på mornarna i början. Och jag valde som så, att var det innan 07 så var det ett (tredje) nattmål, men efter 07 så var det dagens första stora mål. Jag vet att vi tillbringade många mornar nakna på golvet i badrummet runt jul... :roll: Och det var alltid bra att låta honom vakna en stund innan han fick äta. Jag tror att vi ofta bytte blöja allra först.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej LindaMU och välkommen! :lol:

Du har fått massa fina svar av TorpSara, jag lägger bara in mitt "mjölkökningsschema" till dig som extra hjälp. :wink:
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )
Läs gärna runt på de "klistrade" trådarna ovan också. :wink:

Ps. Fyll gärna i under "profil/signatur" ditt barns födelsedatum så är det mycket lättare för oss alla att hjälpa dig med dina frågor. :lol: Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Hej TorsMamma,
Tack så mycket för dina goda råd!! Det börjar kännas mycket bättre nu!! :D Ibland strular kvällarna lite, hon vaknar då upp ca en timme efter vi lagt henne och vill då verkligen inte somna om. Antar att det är brist på mat, så vi ger henne ersättning då, sen är det frid och fröjd.

Hur länge "ska" man amma en 2 månaders bebis? Förstår att det är svårt att säga, men på ett ungefär? Jag har tyvärr aldrig sett Ebba så som det beskrivs i verktygslådan, hon tar gladeligen bröstet igen och igen och igen. Problemet är snarare att hon somnar vid bröstet. Drar man sen ut, fortsätter hon att äta igen, sakta sakta...

Nu brukar jag ha henne vaken 2h, men av den tiden ammar jag nog 1h... Först 30 min, sen byte och umgänge 1h (om hon inte blir alltför gnällig) och sen ytterliger amning 30 min och därefter sova. Är det ok att dela upp matstunderna i två eller ska man ge all mat på en gång, med paus för rapning. Jag tycker att det känns bäst att mata henne precis innan hon ska sova, känns som att hon lättare somnar då. När hon blir trött vissar hon mest tecken på grinighet och blir skrikig, antar att det då inte är så populärt att sova. Så då brukar jag se till att amma från bröst 2 och sen ner i säng. Jag har i och för sig inte försök att lägga henne när hon är skrikig. Orsaken till att jag undrar är att jag läste i Sova hela natten boken att man inte ska dela upp måtiden, för då blir det för många. Men det kanske gäller först när det närmar sig fyra månader...?

Tack än en gång! :D
Mamma till lilla Ebba född 9 juli 2007
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Har du läst de "klistrade" trådarna om SM här ovan? Där står det mesta om det du frågar :wink:

SHN-boken är ju för att KURA ett barn över 4 mån för att sova hela natten. BB (barnaboken) är en bok med helhetstänk och med SM (standardmodellen) så läs om den tycker jag. :wink:

Visst kan du fortfarande dra ut på maten till "2 tillfällen" men dessa skall ske och helst vara avlsutade inom 60min. Detta för att hon skall äta mera ordentligt nästa gång. Så, amma, rapa, amma, rapa, byte, lek, amma, rapa, amma, rapa. Sen går det ca. 30-60 min innan du lägger och VAGNAR (se dvd i boken för hur) (läs gärna i verktygslådan också).
Du vill inte förknippa mat och sömn med varandra. :wink:

OM det dessutom hinner gå ca. 3-4 timmar mellan målen så kommer hon att äta mera effektivt och snabbare. Men som sagt, du har 1 timme på dig att sikta på.

Bra jobbat!!! :thumbsup:

:idea: Vid 2 mån (efter ökningsperioden 7-8v) kan man börja skriva ner deras rytm och se hur de sover för att sen "spika" ett schema om man vill. Vårt "första" schema såg ut så här..

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Hej TorsMamma,
Tack för dina svar och schemat!!! Jag hade kanske läst de klistrade trådarna lite dåligt, jag tyckte inte att jag hittade någonstans där det stod att man inte skulle avsluta med mat precis innan sovpass. Men tack vare ditt svar vet jag. Jag försöker med det, men ibland vill hon verkligen inte, anar att det är för lite mat. När jag ger mer blir hon nöjd och somnar. Har nu köpt pump, amningste och dricker mycket - så här ska det produceras :D
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Hej TorsMamma,
Jag har ytterligare några frågor jag skulle vilja ha hjälp med. Det gäller amningen... Fortfarande känns det inte som att mjölken räcker :(

Du skrev:
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

Gör ovanstående, men undrar angående det här med att pumpa direkt efter varje amning. Jag har börjat med det, men det kommer ju INGET... Var det samma för dig?

När jag sen pumpar ca 1-1,5 h efter att hon ätit får jag ut ca 50 ml (som jag ger på kvällen tillsammans med ca 40 ml som jag pumpar ut vid lunch). Inte mer... :(

Det jag är orolig över är om hon verkligen får i sig tillräckligt? Som jag har skrivit tidigare, har jag aldrig sett den där mätta minen. Endast att hon tryckt bort bröstet med armen och sen tittat på mig och ler. Men när jag sen erbjuder bröstet igen tar hon gärna några "nafs" och släpper igen. Som att hon "leker" med bröstvårtan. Så kan hon hålla på ett bra tag, men jag tror inte hon får i sig några mer droppar. Hon sover ändå 2 h, så hon borde ju få i sig skapligt, men antaglign inte tillräckligt för natten. Jag tar upp och ger henne både klockan 22 och 3. Ibland vaknar hon runt 2 och är riktigt hungrig, så det går inte att vagna henne att sova till 3...

Ytterligare en fråga om amningen. Jag ger först från bröst 1 tills hon släpper, rapar och ger mer från samma bröst, rapar. Sen byte och umgänge. När det sen är dags för bröst 2 äter hon som bara den, säkert lika länge som från bröst 1, med paus för rap. Alltså, jag tycker inte hon verkar bli nöjd... Ska det verkligen vara så att hon ska äta lika mycket från bröst 2. Jag trodde att det bara skulle vara till för att "fylla på och truga i det sista". Men nu känns det som att hon nästan äter "tomt" från det också....

Skulle uppskatta väldigt mycket om Du eller någon annan har råd att komma med!!! Det känns så tråkigt att misstänka att hon inte blir nöjd... Maten är ju A och O.

Man skulle ju kunna ge henne ersättning efter att hon ätit av mig, för att se till att hon verkligen blir mätt... Men helst vill jag inte göra det och som AW skrev i BB blir de ju vana vid att lätt få mjölk på det sättet. Det bästa är ju att det går den "naturliga vägen" för att brösten ska hänga med.

Snälla, snälla, hjälp mig med detta problem!! :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej!
Jag är inte TorsMamma men jag svarar ändå. :D Jag skulle också tro att hon äter nog för att bli mätt på dagen men att det inte riktigt räcker för en längre natt. Om hon äter tomt ur bröst 2 tycker jag det verkar så iallafall. Så har vi det här också ibland och min lilla teori är att mängden räcker men att det inte är nog mättande för att stå sig hela natten. Det här är absolut inte en "vedertagen sanning" men jag tror vissa har gräddigare mjölk helt enkelt. Deras bebisar sover enklare över på natten och blir ofta lite mer knubbiga också (OBS bara min egen iakttagelse)!

Sen är ju frågan om det är ett stort problem att ni inte har så långa sovpass på natten som "man ska". Om du tycker det skulle jag fylla på med ersättning, iallafall inför natten. Var glad att hon tar flaska utan problem!

Hur som helst, två korta påfyllningar vid 10 och 2 eller 3 när hon nästintill sover tror inte jag ger varken henne eller dig någon stor sömnbrist. Rätt vad det är är det dags för mer fast föda och då kan man vara mer säker att de är ordentligt mätta. Se inte situationen som ett problem. Det är lätt hänt att man får lite "prestationsångest" men det är ju inte meningen. Meningen är att man ska må bra och att alla ska kunna njuta! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Toppenklokt svar Krümel! :D

Edvard åt också massor från båda brösten, och åt lääänge de första månaderna. Jag kunde aldrig pumpa efter amning, det var soptomt. (Men för övrigt säger inte pumpen något om mängden mjölk, det har inte med varandra att göra. Vissa helammar i åtta månader utan att kunna pumpa en droppe. )

Jag pumpade lite under dagen, och det räckte om extrastöd för det mesta.

Sen som Krümel skriver, vissa är mättare än andra, men SM-matade barn sover i allmänhet över sina nattmål själva. Förr eller senare. 8) Är man tröttis, som jag, fyller man på med ersättning på kvällen om det verkar behövas, annars bidar man sin tid... :D
LindaMU

Inlägg av LindaMU »

Hej Krümel och TorpSara,

TACK för era svar - det hjälper att höra era vettiga kommentarer. :D Ni har ju helt rätt, jag ska inte se det som ett problem, utan njuta av tiden istället!! Man blir lätt insnöad och förstorar upp "småproblem", fast det egentligen inte är problem. Hon äter ju och växer!!

Jag håller på din teori Krümel :thumbsup: - det låter vettigt!! Vissa har väl fetare mjölk, och hur som helst så lär de ju äta och klara sig de närmsta timmarna.

Ok, jag ska inte stirra mig blind på ml strecket och lita på att det finns tillräckligt i brösten... :)

Tack än en gång!! Det känns så bra att få stöd från detta forum!
TorsMamma
Forumets ordförande

Hon vaknar 01.45 varje natt.

Inlägg av TorsMamma »

Flyttat från ny tråd in i denna så kan vi fortsätta här. :lol: :wink:
LindaMU skrev:Hej,
Vår dotter på snart 3 månader har som skalman en klocka och vaknar så gott som varje natt kl 01.45. Jag får då vagna var 5-10 minut fram till 02.45, då jag tar upp henne och ger henne mat. Ibland somnar hon om och då tar jag upp henne vid 3. Hon verkar inte speciellt hungrig och är inte ledsen heller, bara PIGG!! Här är vårt schema, tacksam för hjälp om någon ser några brister?

6.30 God Morgon! Mat, skötning, mat, umgänge, ensamlek
8-10 Sova två timmar ute
10-12 Mat, skötning, mat, umgänge, social delaktighet
12-14 Sova två timmar
14-16 Mat, skötning, mat, gå ut på promenad
16-17 Sova en timma
17-19.30 Mat, bad, social delaktighet (kvällsslurk 19.15)
22 Mat i sömnen
03 Nattmål

Jag brukar fortfarande ge henne mat kl 22... Tror inte att hon klarar sig till 03 annars... Har provat någon gång och då vaknar hon runt 01. Tänker sluta med det snart... Kanske när smakportioner/gröt kommit in i bilden, så jag vet att hon är ordentligt mätt.

Morgonluren fungerar bra, hon sover oftast över 45 min skarven. På lunchen är det värre. Är man hemma och har det lungt brukar hon sova bra. Är man ute på vift, vaknar hon oftast efter 45 min och har svårt att somna om. Brukar få dra i vagnen varannan minut i ca 30 min. Eftermiddagsluren sover hon bra! Ibland 45 min och ibland 1h.

På kvällen brukar hon vara trött. Ger henne 60-100 ml ersättning efter hon ätit från båda brösten + kvällsslurk. Det brukar inte ta så lång tid innan hon somnar, mellan 5-20 min, måste då dra i vagnen. Men hon är oftast inte ledsen.

Finns det något man kan göra för att få bort uppvaknandet vid 01.45??? :idea: :D
Tor 2006

LindaMU

Vaknar fortfarande för tidigt på natten

Inlägg av LindaMU »

Hej,

Jag skev förra veckan, men har tyvärr inte fått någon kommentar än... Funderar nu på att göra om hennes schema, för hon vaknar fortfarande på natten, runt 02. Hon kanske sover för mycket på dagen?!?

Hon har ju blivit 3 månader nu så jag planerar att införa 12+45+2+45.

Vad tror ni om detta schema:

7.30 God morgon! Mat direkt
9.15-10 Sova 45 min
Mat 10.30
12-14 Sova 2 h
Mat 14.30
16.15-17 Sova 45 min
Mat 17.30 + nattslurk 19.15
19.30 God natt!

Tacksam för hjälp!
Skriv svar