Förkylt barn, SHK??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tröttamamma

Förkylt barn, SHK??

Inlägg av Tröttamamma »

Hej alla tappra föräldrar!

Jag har precis registrerat mig här så blir något fel får ni hojta!

Jag har två barn, ett på 3 år, ett på 8 månader. Båda två är för tidigt födda och har alltid sovit på mage. Det blir oftast så när de är för tidigt födda eftersom de små ska ligga hud mot hud i "kängurumetoden" sa dom på sjukhuset. Vi har haft det ganska jobbigt med vår första son som vid 2 ½ års ålde började sova hela natten och slutade med välling på natten.
Nu med vår "nya" son vill vi inte hamna där igen så därför köpte jag Annas bok och håller nu på att köra shn-kuren.
Vi har tidigare "buffat" vår son till söms men vill nu att han ska somna själv...
Började kuren i fredags så vi har inte hållt på så länge än... men, phu....

Jag har gjort det som det står i boken, eller rättare sagt, tror att jag har gjort allt, dvs, använder ett schema från boken där åldern stämmer med min son och tiden med, 7 till 7.
Nu är han förkyld och det verkar som om det stör honom för han skriker sig till söms på dagarna och på kvällen är han såå trött att han somnar nästan på en gång så det blir inget bus där... Innan han blev förkyld var det samma visa.. han skriker på dagarna och när han äntligen somnar får jag alltid väcka honom eftersom schemat måste hållas. Men, jag har gjort så att om han somnar 15 till 30 minuter senare än schemat har jag lagt till den tiden så att han får sova den tiden han ska. Blir det fel då?! Det innebär att hela schemat blir förskjutet framåt.
Vi badar och busar alltid varje kväll men därefter är han helt slut.

På natten (har slutat med nattmål) vaknar han vart 3 till 4 timme och gnölar eller skriker. Jag går då in o gör solfjädern o ramsar en till två gånger o så låter jag han vara. Vår andra son sover väggi vägg... och blir ibland väckt av allt ståhej så min man tar honom och jag tar den lille..! Fullt upp med andra ord och vi är helt slut bägge två... :(

Har slutat med att lägga honom i vagnen, som han älskade för vi gungade honom till söms i den..., eftersom jag vill att det ska funka i hans säng även på dagtid.

Snälla, nu blev det här lite väl långt och jag skulle kunna skriva ännu mer men jag hoppas att någon kan hjälpa mig...

Tack på förhand!

Tröttamamman
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkommen :!:

Grattis till beslutet att ta tag i lillemans sömn! Mycket klokt :wink: Det är njutbart att ha barn, eller hur :!:

Men du :!: Ramsan ska ta över helt och hållet under tredje natten. Så vad gör ni där inne, egentligen :?: Vad gäller dagarna så kan ni avvakta lite och se vad som händer när nätterna sätter sig. Gör inga ändringar innan uppföljningsveckan är till ända.

Kommentarer på det :?:

Kram Lua. :heart:
Tröttamamma

Han ligger..

Inlägg av Tröttamamma »

på rygg o skriker och då har jag gått in och vänt på honom, lagt till rätta, solfjädern o ramsat på väg ut...
Denna natt har han totalt sovit ca 3 timmar då han är jätteförkyld och är så täppt o nyser hela tiden.. då när han har nyst går jag in o torkar bort allt snor så jag har väl sprungit in över 50 gånger i natt...
Vet inte om jag får backa nu när han är förkyld och köra på mer bestämt efter förkylningen. Fick han äntligen att sova i morse vid 6 tiden o då sov han till 8.15. Sen var han vaken en liten stund o så la jag honom igen vid 9.30 men han somnade inte förräns vid 10.10 o vaknade efter en halvtimme igen.
Prövade att ge honom lunch men han ville inte ha. Fick välling 8.30.
Han är så gnällig men säkert för att han är trött..
Vad tror du?
Tack för svaret innan!

Tröttamamma
Lua

Inlägg av Lua »

Om du vill vänta med kuren kan bara du avgöra! Att han är förkyld är dock inget hinder - då man är sjuk behöver man ju VERKLIGEN sin nattsömn. Det är jättevanligt att de små blir förkylda under eller just efter kuren.

:?: Kan han inte vända sig själv? Du ska INTE gå in i rummet om det inte är absolut KRIS.

:idea: Du behöver inte snyta honom för varje nys. Gå bara in om det är KRIS! Ge alvedon förebyggande till natten, häll kokande vatten på en hackad rödlök och ställ under sängen, höj upp fotändan. Det finns ett gäng trådar om förkylda barn på forumet "mat, mage, barnakropp".

:?: Hur har ni arbetat med ramsan? Det är världens bästa verktyg!

Tröttamamma

Inlägg av Tröttamamma »

:roll: Jo, han kan vända på sig men gör inte det utan ligger och skriker istället..
idag har han fått sova mer på dagen än schemat då han ligger efter (efter nattens skrik..)
Han skriker sig till söms varje gång han ska sova..och jag ramsar utanför hans dörr 4 - 6 gånger men han bara fortsätter.. till slut somnar han nog av utmattning.. i kväll, efter att jag ramsat ett antal gånger, gick jag in och la honom till rätta o pratade samtidigt, sa ramsan på ett gulligt och bekräftande sätt och höll händerna på hans rygg. Han lungnade sig o jag tryckte till avslutningsvis o gick ramsande ut igen.. han gnölade lite men somnade nästan på en gång...jippiiii!! Men, var det rätt?!??
Nu sover han och har än så länge inte vaknat!!! peppar, peppar..
Hoppas att natten går bra. Ska jag bara stå utanför o ramsa i natt då?!

Tack på förhand igen, att du orkar hjälpa mig!!

Kram Tröttamamma
Lua

Inlägg av Lua »

Godkväll :D

De behöver ju mer sömn när de är sjuka men normalt sett ska han inte sova mer för att natten har strulat, möjligtvis någon marginalkvart. Annars är det ju ingen idé att sova på natten, om man säger... :wink:

Barn gör som vi lär dem. Om du går in och vänder honom kommer han att tro att det är så det ska vara. Han kan själv! Han är ju storkille :wink: Annars går det bra att somna på rygg också.

Är det kolsvart i hans rum? Hur funkar skrattet-till-godnattet?

Han ska inte somna av utmattning. Du lägger tillrätta, trycker till och går med ramsan. Ramsan ska vara rejäl, med magstöd och rytm. Den ska låta glad och betryggande! Gå och gör något annat. Låt honom reagera. LYSSNA! Är han arg? Ingen åtgärd. Gnölar han och har svårt att komma till ro? Ingen åtgärd. Är han ledsen? Ny ramsa. STABIL, trygg. Så håller ni på tills han tystnar. Då bekräftar du, mjukt, med ett tonfall som säger: "Just så, älskling."

Om du istället går in desarmerar du ramsan och han skriker dig till sig. Det är inte så bra i längden, som du kanske förstår.

Har du läst tråden om förhållningssättet? Den är superbra!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Tröttamamma

Inlägg av Tröttamamma »

Hej!
Ok, så när han gnäller ska jag inte ramsa utan avvakta och bara ramsa när han skriker?! Har jag förstått dig rätt då?!
I natt var det helt ok faktiskt! Han vaknade några gånger o gnällde men somnade snart om igen. Och, han ligger på rygg och sover!! Han har ju inte velat det tidigare men nu funkar det!! :lol:

Jo, på dagen, han ska sova 8,45 - 9,30 på förmiddagen och 12,00 - 13,30 på eftermiddagen men min fråga är om han inte somnar på en gång utan att det tar en halvtimme eller så, får han bara sova det resterande då, typ en kvart på förmiddagen eller lägger jag på marginalkvarten och han får sova i en halvtimme istället?!

Go natt skrattet blir när vi badar vid 18 tiden! Efter det är han såå trött att han inte orkar mer än att äta sin välling o lägga sig..

Tack än en gång!

Kram :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

:P Pris och beröm! Jättebra jobbat :thumbsup: =D>
Ok, så när han gnäller ska jag inte ramsa utan avvakta och bara ramsa när han skriker?! Har jag förstått dig rätt då?!
Det finns inget exakt svar här. Du ska alltid ge honom chansen att lösa omsomnandet själv. Ramsar gör du när han, på ett eller annat sätt, behöver hjälp. Botanisera gärna omkring i trådarna här och läs hur andra gjort!

Ang. daglurarna: Han ska så långt det är möjligt sova ett naturligt sömnrytmpass. Dessa är 5, 20, 45, 90 eller 120 minuter. Så om han ska sova 45 minuter och inte somnar förrän efter en halvtimme låter du honom sova 20. På så sätt hamnar du inom marginalkvarten. Svårt att beskriva - hänger du med?

Hur har du kommit fram till schemat? Jag tycker att det är ett väldigt långt vakenpass på em. Hur pallar han att vara vaken från 13.30 till 19? Min Isak är snart 9 månader och han har natt 20-8 och sover daglurarna 11-13 och 16-16.20.

Tröttamamma

Inlägg av Tröttamamma »

:D Hej igen!
Förlåt att jag inte har skrivit tidigare men det har varit lite körigt att få tiden att räcka till.. :roll:
Nätterna har blivit bättre men han sover inte hela natten utan vaknar en till två gånger per natt. Han ligger och gnäller och när jag hör att det blir mer till skrik går jag upp och ramsar. Jag upplever då att han skriker ännu mer så jag undviker det in i det längsta då min andra son ligger vägg i vägg....
Han somnar om efter 10 minuter till 1,5 timme :? men det kanske är ganska bra!? Men, hans dagsschema har jag ändrat lite i. Han orkar inte, som du skrev, att vara vaken så länge så jag försöker att lägga honom senare på dagen för hans eftermiddags lur. Och, igår gjorde jag så att han fick sova tills han vaknade och han sov totalt 2,5 timmar på dagen och jag la honom för natten vid 19 tiden och han sov hela natten utan att vakna tills 06,00. Då gick jag upp för att ramsa men när jag stack in näsan så luktade hela rummet bajs så jag fick ta upp honom o byta blöja. Fick byta på skötbordet och han skrek hela tiden. Tror inte att han var riktigt vaken.. Sen fick han välling och så la jag honom igen för han verkade trött och han somnade om och sov från 7 till 8,30.
Jag får för mig att han sover för lite på dagen för jag får alltid väcka honom på dagarna när han sover.. Han är född i vecka 34 + 1 så jag vet inte om jag ska gå på den "tiden" när det gäller sömnbehovet. Han är 8 månader men "egentligen" 7.. Vad tror du?!
Känns sådär att behöva väcka honom...

Jaa, det är inte lätt att få ihop allting.... :shock:

Hoppas allt är bra med dig!

Tack på förhand!

Kram kram
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Kul att höra av er och bra jobbat :!:

Lite tankar:

:idea: Bra att du är sparsam med ramsan på natten. Den ska bara användas om han verkligen är ledsen eller har "fastnat" i klagande.

:idea: Schemat ska hållas! Gör ett schema med lämpliga vakenpass mellan och håll tiderna, med en kvarts marginal. Du kan för all del göra ett schema för en 7-månaders om du upplever att han är en "tröttis" :wink:

:idea: Att väcka honom är ju som själva grejen. Då vet han att du har koll på när det ska sovas, ätas och vaknas och han behöver inte ta ansvar för det själv. Då sover man gott tills mamma kommer.

:idea: Ta inte upp honom om det inte är nödläge. Om du måste byta på honom så gör det snabbt, tyst och sakligt - i sängen!

Allt är bara bra här! Mina juveler har just hämtat sig från en förkylning och de är alldeles, alldeles ljuvliga!

Tröttamamma

Inlägg av Tröttamamma »

Hej!
Ok, tack för hjälpen!!
Jag ska ändra lite i hans schema så att det passar honom bättre..! Har märkt att han vaknar vid 06,00 istället för 07,00 som vi vill..

Kan Max schema se ut såhär:

07,00 Välling
09,00 - 09,45 Förmiddagsvila
11,00 Lunch
12,30 - 14,15 Eftermiddagsvila
14,30 Mellanmål
17,00 - 17,30 Middag
18,00 Bad o bus
18,30 - 18,45 Välling
18,45 - 19,00 Natt natt

Det kanske kan bli bra!!
Hur gör jag med hans vila om jag inte är hemma?! Han är för stor för att sova på mage i vagnen vilket innebär att jag måste vara hemma eller hemma hos någon annan vid eftermiddagsvilan. Blir lite låst känner jag..

En annan fråga! Min äldsta son, 3 år, vaknar också varje natt och drömmer eller bara kommer in till oss. Han får ingen välling på natten längre och sover inte i vår säng utan är van att sova i sin säng men, han kommer in till oss och vill ligga i vår säng.. han får då ligga en liten stund och sen går vi tillbaka med honom för han somnar inte hos oss utan ligger vaken och sparkar mm... Hur ska vi få honom att sova hela natten???! Han väcker Max eftersom dom ligger vägg i vägg med varann och det blir jobbigt i längden.. :?

Som du märker har våra barn alltid stökat på natten och nu känner jag att det är nog. Max är jätteduktig och sover mer eller mindre hela natten. Vaknar kanske 1-2 gånger per natt och gnäller lite men somnar om sen. Båda barnen är för tidigt födda och då säger dom att det är vanligare med stökiga barn på natten..?!
Ja,ja.. Det ordnar sig jag vet! Hur jobbigt det än kan vara så är mina barn det BÄSTA SOM FINNS!!!!!!!

Tack igen och sköt om dig!

Kram
fjällström
Kontakt:

schema

Inlägg av fjällström »

Hej Trötta mamman :)
Hoppas att du snart känner dig utvilad :!: Vi fick ett nytt liv efter kuren :wink:

Kul att det artar sig för er! Tänkte bara delge er mitt schema. Har en liten Elin som blir sju månader den 25:e.

7 Välling
8.50-9.10 sova (20min)
Frukt
11 Lunch (gröt + mosad banan)
12-13.30 sova (1.5h)
14 Välling 200ml
15.30-16.15 sova (45 min)
16.30 Middag (puré + frukt)
18.30 Välling 250ml
19 Godnatt!

Elin är väldigt trött på em-kväll, därför får hon sova 45 minuter då. Jag vet att de flesta sover 45min på fm, 1.5h på dagen och 20 min på em. Men vi har tvärtom. Om Elin bara sover 20 minuter på em så blir nattningen väldigt ledsam. Då är hon alldeles för trött och det tar evigheter innan hon somnar :? Tycker att ditt vakenpass på em är otroligt långt. Men fungerar det för er så är det ju rätt :wink:
En del låter de små sova 20min + 2h + 20min. Alternativen är många!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

schema

Inlägg av fjällström »

Hej Trötta mamman :)
Hoppas att du snart känner dig utvilad :!: Vi fick ett nytt liv efter kuren :wink:

Kul att det artar sig för er! Tänkte bara delge er mitt schema. Har en liten Elin som blir sju månader den 25:e.

7 Välling
8.50-9.10 sova (20min)
Frukt
11 Lunch (gröt + mosad banan)
12-13.30 sova (1.5h)
14 Välling 200ml
15.30-16.15 sova (45 min)
16.30 Middag (puré + frukt)
18.30 Välling 250ml
19 Godnatt!

Elin är väldigt trött på em-kväll, därför får hon sova 45 minuter då. Jag vet att de flesta sover 45min på fm, 1.5h på dagen och 20 min på em. Men vi har tvärtom. Om Elin bara sover 20 minuter på em så blir nattningen väldigt ledsam. Då är hon alldeles för trött och det tar evigheter innan hon somnar :? Tycker att ditt vakenpass på em är otroligt långt. Men fungerar det för er så är det ju rätt :wink:
En del låter de små sova 20min + 2h + 20min. Alternativen är många!
Hur gör jag med hans vila om jag inte är hemma?! Han är för stor för att sova på mage i vagnen vilket innebär att jag måste vara hemma eller hemma hos någon annan vid eftermiddagsvilan. Blir lite låst känner jag..
Elin sover på sida i vagnen de få gånger vi är någonstans. Då "syndar" jag och promenerar eller vagnar tills hon somnar :oops: Det har inte medfört några bekymmer med sömnen hemma i sängen. "En gång ingen gång"!
Därför är det skönt att ha tre lurar och kanske bara en 20 minutare på em. Den kan barnet ta var som helst - i vagn.

Hur du ska göra med ditt större barn vet jag inte. Men det är jag helt säker på att någon annan vet :wink:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vårt schema när Edvard var sju månader. Jag tycker också att det är ett långt kvällspass.

07 Morgon
9.30-10.15 sova 45
14-16 sova 2
19.30 sova natt

Angående daglurar på språng så har Edvard inte haft problem att somna när väl schemat satt sig, men däremot kan han inte sova så länge som en långlur i vagn. Så jag passar på på förmiddagen, helt enkelt. :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"