Jag har inhandlat ett larm som jag anvander jamt och tycker ar toppen (BabySense). Jag kopte det innan jag fick mitt andra barn eftersom min son hade reflux och aldrig riktigt fixade att sova pa rygg. Da var jag namligen konstant orolig och hade daligt samvete for att jag lat honom sova pa magen. Nu ville jag vara garderad om samma sak skulle ske denna gang.
Nu nar jag HAR larm sa forsoker jag fortfarande min dotter som nu ar 6 veckor sova pa rygg eller pa sidan. Jag vet ju vad forskning och lakare sager och att lata henne sova pa mage kanns darfor lite som att "slanga henne i sjon med flytvasten pa". Aven om hon inte har riktigt samma problem att sova pa rygg som min son hade, sa kan jag inte lata bli att marka att hon sover betydligt battre pa mage (jag later henne gora det pa dagarna ibland). Hon somnar av sig sjalv och sover battre och langre. Jag onskar sa att jag vagade lata henne sova pa mage pa natten ocksa men jag vet inte om jag vagar. Nar jag lat min son gora det sa sov han latt 8 timmar och 12 timmar vid 4 manader.
Sa ni som later ert barn sova pa mage med larm - hur sakert ar det egentligen med larmet? Ar det lika sakert som att lata barnet sova pa rygg utan larm? Tank om barnet slutar andas, larmet gar av, men det ar forsent? Hur resonerar ni kring detta? Vad ska man egentligen gora om larmet gar av? Racker det oftast att vacka/lyfta upp barnet for att fa igang andningen igen? Trots forskningen ar jag inte sa overtygad att maglaget i sig inte ar det som ar farligt (jag tror andra faktorer spelar in som kan forstarkas av maglaget), men jag vet ju naturligtvis inte detta och vagar inte ta en risk som jag inte absolut MASTE ta. Samtidigt vill jag att mitt barn ska sova gott pa natterna (och dagarna).
Hur resonerar ni som later era sma barn (framforallt dem som ar under 4-5 manader) sova pa mage med larm?