Lite strul med nattsömnen i ny säng (långt)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mindy

Lite strul med nattsömnen i ny säng (långt)

Inlägg av Mindy »

:D
Sonen har sovit i spjälsäng sedan en vecka tillbaka (har sovit i vagn tidigare). De första nätterna gick alldeles utmärkt :D men sedan så har han vaknat ett par gånger på natten, ca 02.00 och 04.30-05.00 (vi har morgon 7.30). Han gnölar och surrar :), vilket stegras efter hand om jag avvaktar vilket jag gjorde den första natten innan jag buffade.

:arrow: Vi kör ingen direkt kur än så länge utan vill bara använda verktygen så effektivt som möjligt och se om allt (12 tim natt) faller på plats med det.

Jag buffade lite de två första "strul-nätterna", han lugnade sig av det och somnade efter lite gnölande. Därefter har jag bara ramsat 1-2 (med 10-15 min mellanrum) x 4 från min säng och det har funkat HUR BRA SOM HELST :shock: :D
Jag är så förvånad över det eftersom vi tidigare bara sagt "Gonatt Simon, sov så gott" x 1 (innan vi fattade att det skulle vara x 4 redan vid "introduktionen") vid läggningen. Han har gått igång lite på bekräftelseramsan men redan i natt var det bättre.

:?: Idag kom jag på att han faktiskt inte är 4 mån korrigerat ännu :oops: och då kanske det är för tidigt att ramsa? (Nåväl, det funkar ju i alla fall :D)

:arrow: Insomnandet (ca 21.30) är inga problem alls! :D

:?: Är det bara att forsätta i samma stil, ramsa från sängen när han börjar surra (fråga) på natten, eller gör jag något galet eftersom han fortsatt några nätter?

:arrow: Det är så att jag fortfarande :oops: ger honom ett tidigt morgonmål vid 5-tiden (om han vaknar då) så att han sedan sover vidare till 7.30.
Ett tag var jag säker på att det bara var vargar på besök :evil: men sen hade vi strul med mjölken ett par kvällar och jag tyckte att han verkligen verkade hungrig (vilket han också var då) så nu har jag bestämt att jag inte kan få rätt Attityd avseende just det här förrän jag kan ge ett extra mål på kvällen i form av något stadigare. Ska börja mata honom med lite mild välling nu för att vänja magen.

:?: Kan jag bestämma att jag ger honom det här tidiga morgonmålet utan att det förstör för mycket för framtiden?
Ibland när jag har lyckats proppa honom med riktigt mycket mat så har han sovit i ett sträck till kl 7 och kunnat ligga lugn till marginalkvarten. Alltså vet jag att han IBLAND verkligen ÄR hungrig men IBLAND är det nog minsann någon varg som smugit in :evil: .
Jag tänker på att det ändå funkat fint för oss med det mesta så nog borde det här målet komma bort av sig självt sen eller är jag egentligen elak mot honom som vänjer honom vid något han sen ska vänjas av vid.... :? :roll:

:?: Just nu har jag stora problem att få i honom tillräckligt med mat på de fyra MÅLEN (+ en nattslurk efter badet). Han är så okoncentrerad, ska bara titta på saker, skruva på sig (trots ömma järngreppet). Släpper bröstet för att le och småbusa. Jag kan absolut inte amma bland folk längre för då kan han inte äta överhuvudtaget. Tydligen är det vanligt vid den här åldern har jag läst någonstans. Tips mottages tacksamt!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Varför så sen läggning :?: Mellan 21.30 och kl 5, då han får mat ("om han vaknar") är det bara 7,5 tim. Hur menar du att 12 tim natt skulle kunna "falla på plats med det" :?: Verktyget framför andra för hel natt, 12 eller 11 eller 11,5 tim lång eller vad man nu vill ha, är ju att man lägger barnet för natten i en tid som möjliggör hel natt. Jag har mycket svårt att tro att han kommer att kunna ordna den saken själv.

1. Toppen att ramsan funkar! Pris och beröm :D Fortsätt så men gödsla inte med den :D

2. Slopa detta tidiga mål rakt av. I "framtiden" skulle han tro att dagen börjar kl 5 och inte somna om. Han vaknar nu varken av hunger eller av vargar utan för att han fått lära sig att man äter kl 5, ifall man vaknar till (vilket alla människor gör flera gånger under natten, mer eller mindre omeddvetet).

3. Att han är okoncentrerad vid måltiderna beror mer på omgivningen än att "det är vanligt vid den här åldern" :roll: Så ge honom lugn, och koncentrera dig inte heller själv på honom utan låt honom äta i fred. De allra flesta människor i de allra flesta åldrar behöver lugn och ro vid sina måltider och brukar ta sig det :D Så hjälp honom i det han inte kan själv :idea:

Han är en stor liten pojke nu och världen tränger sig på honom. Han behöver sin vila, både i form av tillräckligt med sömn OCH vila från intryck åtminstone när han äter :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack för ditt svar Anna! :D

Den sena läggningen kommer sig av att han när vi lagt honom tidigare oftast vaknar efter 7,5 timme ändå....plus kl 5. Jag har tänkt att han "nära nog" får 10 timmar sammanhållande sömn om vi gör så här eftersom han i stort äter i sömnen där vid 5-snåret. :oops:
Tanken har varit att när han sover 21.30-7.30 så kan vi börja lägga tidigare och nå 12 timmar. :roll:
Jag förstår att jag har försökt på mig någon slags genväg som blir en senväg. :wink:

Det är väl dags att ta itu med det här på allvar antar jag... :? Han hoppade själv duktigt över ena nattmålet när han var liten och började sedan sova 7-8 timmar natt med standardmodellen men där har vi tydligen fastnat.

Jag tycker att han äter så lite nu vid varje mål och är så orolig för att han faktiskt inte ÄR mätt där när han vaknar. :( j
Jag ska skärpa mig! :twisted:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :D Man MÅSTE helt enkelt coola ner sig och tänka på de andra sjutton bebisarna som illvrålar i rummet intill. Benjamin Spock sa någonting som kan vara befriande att tänka på: "Ge barnet vad det behöver, inte vad det skriker efter". Har du fyllt alla hans (rimliga) behov är resten frågor som du ska besvara i förbigående men i övrigt hänvisa till i morgon. Lär dig låta honom vara i fred, när du ju vet att att han har fått sina allmänmänskliga behov tillfredsställda :D Efter de sjutton bebisarna väntar faktiskt arton kor som ska mjölkas :roll:
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Rapport från natten :D
I säng 20.30 med siktet inställt på 11 timmar natt (han räknas ju inte som 4 månader förrän den 28:e :wink: ) :!:

Sov som en stock :sleep: till kl 04.20 då han började röra på sig och pipa lite. Jag ramsade en gång (x4 alltså) och avvaktade. Han tystnade under ramsan men surrade sedan vidare. Avvaktade för att komma med bekräftelseramsan vid rätt tidpunkt men frågorna ökade i styrka.
Ramsade igen, det blev x8 för jag fick lov att överrösta honom på de 4 första.Tyst en stund, för att sedan dra igång ordentligt igen och börja åla runt i sängen.
Buffade ca 1 min till dess att han inte var så anfådd längre. Ramsade mjukt x 4 med tystnad som svar. Bekräftade, och sedan lät det som om han höll på att somna, men förmodligen kom han på det och började jollra igen (ganska nöjt joller). Jag lät honom vara bara och han måste ha somnat ganska snart för jag minns inte :oops: vad som hände sedan jag tittade på klockan (04.50).

Jag vaknade själv 07.10 och låg och väntade på att hinna före honom (morgon 7.30). 7.35 började han röra på sig så då väckte jag den lille prinsen med skratt och bus och mat. :D
Det här gick ju verkligen bra, sååå duktig han är! :heart:

:?: Blev det för mycket ramsande under 30 min det här? Jag väntade definitivt längre emellan än det jag ramsade men gick på känslan för övrigt.

:?: När han började jollra efter min sista bekräftelse; var det då rätt att låta honom vara bara eller skulle jag ha bekräftat igen efter att han tystnat?

:?: Vi ramsar inte vid dagslurarna (sover dem i vagnen), är det fel?

:?: Kan 3 timmars långlur ute mitt på dagen ställa till det för oss med nattsömnen? Han sover gärna 3,5 om han skulle få...

:idea: Tar gärna synpunkter på vårt schema som vi putsat lite på:

7.30 morgon :D , bröstmjölk
9.15-10.00 sova
11.00 smakisar, puré
11.30 bröstmjölk
12.30-15.30 sova ute i vagnen
16.00 bröstmjölk
17.45-18.30 sova (kanske ev. bara 20 min här?)
19.00 lite grötsmakis och lite bröstmjölk
19.30 bad och bus
20.00 bröstmjölk
20.30 sova natt :sleep:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra bra :D Börja nu lägga honom tidigare tycker jag. Det är skillnad, ska du veta, mellan att vakna och vakna till (vilket alla människor ju gör) :idea: Du kan ta en halvtimme i stöten, eller radikalt slopa sista målet, så att han får fyra mål om dagen plus nattslurk före läggningen och den kan komma tätt inpå (1 tim) efter "middagen".

1. Säg åt magkänslan att akta sig för överkoncentration. Smaka på tanken: "JAG STÖR".

2. Rätt att låta honom vara. Somnar han efter jollrande vaknar han jollrande. I princip. Vi vill inte att han ska somna/tuppa av frustrerat utskriken à la 5mm.

3. Målsättningen är att barnet ska sova så gott, eller åtminstone ha (nöjda) förutsättningar. Ungen kan sova på huvudet i garderoben om så vore :lol: Lyssna av och lämna i fred.

4. Nej, det kan inte ställa till det. Kolla det sammanlagda sömnbehovet och beräkna efter det. Marginalkvart påverkar inte resten av schemat :D

5. Schemat ser fint ut men måste vara genomtänkt av dig/er, ingen annan. Stå för det sedan med hull och hår när du känner dig övertygad själv. Du ska veta vad du gör och varför och kunna motivera allt för dig själv (om inte annat). Då är det bara att genomföra, viss om att du bevakar ditt lilla barns intressen. Där ligger säkerheten. Pris och beröm :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"