Kurmammornas tråd (SHN-kurs 2007)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ja jösses! Här har jag nu tvn på och radion och samtidigt försöker jag skramla så mycket jag bara kan! Helst vill jag bara skruva ner och njuta av tystnaden (någon sover!
), men jag skramlar på.
Nu skall jag tvätta fönster! Egentligen vill jag verkligen inte göra "nytta" under långluren, men jag får inte sitta vid datorn för länge, för jag lyssnar för mycket då. Nu gäller det att stänga av, för det är ju JAG, JAG och åter JAG som stör honom! Tänkte på att han sov så bra på semestern, även om jag gick och lyssnade. MEN - jag lyssnade från mycket längre håll! Jag satt ute på trappen och liknande och DISTANS gör inte bort sig när det gäller lille Waldemar.
Han upptäckte förresten igår att det är extra kul att diska när man sparkar med benen i diskhon där det som skulle sköljas låg. SKRAMMEL SKRAMMEL SKRAMMEL - ni skulle sett hans koncentrerat lyckliga min! Och målmedvetna sparkande! Då gäller det att inte diska vinglas!
Tjohej. Dags att hugga in på SYSSELSÄTTNING och kväva ÖVERKONCENTRATIONEN!!!
Nu skall jag tvätta fönster! Egentligen vill jag verkligen inte göra "nytta" under långluren, men jag får inte sitta vid datorn för länge, för jag lyssnar för mycket då. Nu gäller det att stänga av, för det är ju JAG, JAG och åter JAG som stör honom! Tänkte på att han sov så bra på semestern, även om jag gick och lyssnade. MEN - jag lyssnade från mycket längre håll! Jag satt ute på trappen och liknande och DISTANS gör inte bort sig när det gäller lille Waldemar.
Han upptäckte förresten igår att det är extra kul att diska när man sparkar med benen i diskhon där det som skulle sköljas låg. SKRAMMEL SKRAMMEL SKRAMMEL - ni skulle sett hans koncentrerat lyckliga min! Och målmedvetna sparkande! Då gäller det att inte diska vinglas!
Tjohej. Dags att hugga in på SYSSELSÄTTNING och kväva ÖVERKONCENTRATIONEN!!!
Waldemar (Walle) 07-01-08
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
(39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gustav 08-11-12
-
annawahlgren
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Dagens rutiner!
Hej igen och framför allt hej Anna,
Igår sov Felixen hela natten. Vaknade ett par ggr vid 4-5 på morgonen, men lyckades somna om av sig själv utan skrik... Vaknade för dagen 07:50. Väntade in tystnaden och gick in. Toppen start.
Har följt schemat till punkt och pricka, lite protester vid lurarna annars bra.
En sak är helt otrolig, i början tyckte jag att det kändes besvärligt att följa schemat så slaviskt och nu känns det som en befrielse. Att veta vad jag har att vänta mig etc...
Ikväll så tog det Felix 3 minuter att somna. Fantastiskt!!
Ha det, Isa och felix
Igår sov Felixen hela natten. Vaknade ett par ggr vid 4-5 på morgonen, men lyckades somna om av sig själv utan skrik... Vaknade för dagen 07:50. Väntade in tystnaden och gick in. Toppen start.
Har följt schemat till punkt och pricka, lite protester vid lurarna annars bra.
En sak är helt otrolig, i början tyckte jag att det kändes besvärligt att följa schemat så slaviskt och nu känns det som en befrielse. Att veta vad jag har att vänta mig etc...
Ikväll så tog det Felix 3 minuter att somna. Fantastiskt!!
Ha det, Isa och felix
IH
-
annawahlgren
Vad roligt att poletten
har ramlat ner för Felix!!
Ett litet bakslag kom i natt för Laura. Hon vaknade 23.30 och somnade om efter några vagningar kl 23.50. Inget att hetsa upp sig över, men men inte helt klockrent ännu
. SEdan vaknade hon också vid 3-tiden i natt. Jag var förståss halvägs ur säng innan jag insåg att hon faktiskt klarar det helt utan mammas omsorger 8) . Hon hanterade det snabbt och vi kunde båda somna om till nattmålet en timme senare. Dagslurarna har hon sovit som en prinsessa, dock har jag varit tvungen att vagna henne vid läggning men inte heller det är ju någon ko på isen
.
Däremot är ju matstrulet fortfarande aktuellt. Hon äter, men väldigt korta perioder och trots mitt trugande under timmen är hon definitivt inte intresserad
. Men min kära SHN-coach tröstar mig med att eftersom hon sover så bra så får hon i sig den mat hon behöver.
Nu väntar bastubad och glass i stora lass \:D/
Natti natti till er alla
Ett litet bakslag kom i natt för Laura. Hon vaknade 23.30 och somnade om efter några vagningar kl 23.50. Inget att hetsa upp sig över, men men inte helt klockrent ännu
Däremot är ju matstrulet fortfarande aktuellt. Hon äter, men väldigt korta perioder och trots mitt trugande under timmen är hon definitivt inte intresserad
Nu väntar bastubad och glass i stora lass \:D/
Natti natti till er alla
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
Åh vad ni gör ett bra jobb alla kurbarnsmammor! Strålande. 
Det är en ära att få ha varit delaktig - lite på ett hörn i alla fall
Och Hönsmamma - SÅ rätt inställning! Bra jobbat med attityden.
/LO
Det är en ära att få ha varit delaktig - lite på ett hörn i alla fall
Och Hönsmamma - SÅ rätt inställning! Bra jobbat med attityden.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hurra hurra hurra hurra till alla go'a kurmammor och deras slit! Jag är faktiskt så fräck att jag hurrar lite för mig själv också, för jag fick sonen att sova hela 2-timmarsluren idag! Med flera uppvak, men jag parerade, ramsade och avvaktade och fick sedan det stora nöjet att väcka! Måste erkänna att jag är JÄTTENÖJD och lite stolt också !:oops:
Nu skall jag gå och sova!
Godnatt alla goa!
// Åsa
Nu skall jag gå och sova!
Godnatt alla goa!
// Åsa
Gustav 08-11-12
(39+4)
Gustav 08-11-12
Vad duktiga alla är, det är så kul att läsa om alla framsteg!
I morse fick jag för första gången väcka Emil klockan 7. Han vaknade inte kl 4 som de andra nätterna, vaknade sedan 6.20 men somnade om tills jag kom in. Och igår nattade jag honom hemma hos mormor och morfar och det tog en sekund, inte ett knyst
Eftermiddagsluren gick bra igår, men jag var ute så det var lite "fusk". Kvällsluren på 20 min är alltid lite strulig, tog 11 min att somna och jag fick ge ett besked och en tryckpress.
Min mamma tyckte att jag var värsta supermamman igår och jag kände mig som en också 8) Emil har fått en sådant tålamod, han ligger så snällt på mage och tittar nyfiket omkring. Babysittern har vi inte använt sen vi kom hem... Igår inhandlades mörkläggningstyg, köpte ett fusksidentyg som jag inte tror släpper igenom så mycket luft, men jag lämnar en liten glipa.
Åh det är så kul vårt nya liv! Tycker också det är så skönt att veta hur dagen ska bli, äntligen kunna planera och faktiskt genomföra det man tänkt!
/Emma
I morse fick jag för första gången väcka Emil klockan 7. Han vaknade inte kl 4 som de andra nätterna, vaknade sedan 6.20 men somnade om tills jag kom in. Och igår nattade jag honom hemma hos mormor och morfar och det tog en sekund, inte ett knyst
Eftermiddagsluren gick bra igår, men jag var ute så det var lite "fusk". Kvällsluren på 20 min är alltid lite strulig, tog 11 min att somna och jag fick ge ett besked och en tryckpress.
Min mamma tyckte att jag var värsta supermamman igår och jag kände mig som en också 8) Emil har fått en sådant tålamod, han ligger så snällt på mage och tittar nyfiket omkring. Babysittern har vi inte använt sen vi kom hem... Igår inhandlades mörkläggningstyg, köpte ett fusksidentyg som jag inte tror släpper igenom så mycket luft, men jag lämnar en liten glipa.
Åh det är så kul vårt nya liv! Tycker också det är så skönt att veta hur dagen ska bli, äntligen kunna planera och faktiskt genomföra det man tänkt!
/Emma
Emma80 - vad roligt! Vad härligt roligt det måste ha varit att få väcka!
Lille Emil... Jag blir nostalgisk! Det var som att hålla Walle när han var "liten". Lika stark, tyst och tålmodig. Härligt!
Idag hade vi lite jobbigt morgonuppvak.
Flera uppvak, flera ramsor, flera omsomningar, men också en hård duns och gråt (slagit huvudet i spjälorna kanske?). Då var klockan kvart i åtta, så han fick en ramsa för att visa att jag var där (eller något) och så fick han gnälla (och faktiskt gråta) till klockan åtta. Då var han ganska lugn, men inte helt. När klockan ringde lät jag den ringa så att ljudet verkligen hann nå honom, innan jag sprang upp och ropade mitt lätt hysteriska "Godmoooooorgon".
Nya tag idag. Idag skall jag träna på att BACKA!
Kramar till alla och särskilt till lille EMIL!!!
Idag hade vi lite jobbigt morgonuppvak.
Nya tag idag. Idag skall jag träna på att BACKA!
Kramar till alla och särskilt till lille EMIL!!!
Gustav 08-11-12
(39+4)
Gustav 08-11-12