Kurmammornas tråd (SHN-kurs 2007)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Kurmammornas tråd (SHN-kurs 2007)

Inlägg av ÅsaB »

Härmed är kurmammetråden öppnad!!! :D

Här tänkte jag att vi kan skriva lite om hur det går! Vi följer upp med våra kontaktpersoner, men det är många där ute som är nyfikna och säkert vill veta mer! Om inte annat vi själva!

Kanske skall vi börja med presentationer av barnen och varför vi kom? Jag skall hugga in på det så snart som möjligt, men jag har ett schema att hålla och måste i kläderna! :) Sonen skall sova i vagnen klockan tio och jag sitter fortfarande i morgonrock och dricker kaffe. Så jag återkommer!

Natten var lugn, men läggningen lite spännande!!!

(En sk Cliffhanger.... :wink: )

// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Resan igår gick hur bra som helst, inga större problem att följa schemat. Precis som du sa Anna så skulle hemresan vara en helt annan fråga, det var omöjligt att hålla honom vaken i taxin och det har ju aldrig hänt förr. Väl hemma så var pappa Micke så längtig att han ville plocka upp Emil i förtid från sin eftermiddagslur, men det gick ju såklart inte :D . Mormor och morfar hade kommit för att beskåda lille solstrålen och de blev inte besvikna, alla tycker det är så fantastiskt att det faktiskt FUNKADE och SÅ FORT :!: :!:

Läggningen igår tog en sekund och han sov till 6.30, låg mest och snackade för sig själv tills det var dags att gå upp. Idag åt han fyra gånger på en timme, riktigt hungerrekord :P

Han verkar vara en hemmabajsare för det kom ett lass så fort vi klivit över tröskeln, känslig typ det där :oops: .

Är så tacksam för allt vi har lärt oss, fick så mycket att tänka på och dela med mig av till andra. Många som vill höra mer!
Ska gå och sola lite nu, Emil sover ju i två timmar. Har ju så mycket egen tid numera 8)

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Vilka supermammor! Allihop! Är så imponerad. Skriver mer om det i skvallertråden.

Fortsätt med era laddade ATTITYDER!

Ser fram emot era rapporter...

/Petra

PS. Kan ni inte lägga ut era scheman också?
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Ewa

Inlägg av Ewa »

Härligt att läsa om W och E :D. Det var så fantastiskt kul att träffa er alla. Stor slaskig puss på alla fem sötnosarna :heart:.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Emils schema är för tillfället:

7-Godmorgon, mat
8.30-10 Sova 1.5 h
10.30 Mat
11.45-13.45 Sova 2 h
14 Mat
16-17.30 Sova 1.5 h
19-19.20 Sova 20 min
20 Mat, bad, nattslurk, skoj
21-7 Sova natt

Igår satt alla lurar jättebra för första gången trots att det var resdag och allt. Så kul!

Om någon läser som inte träffat Emil så är han snart 3 1/2 månad och innan vi fick äran att komma till Gastsjön så sov han mindre än 10 h många dygn, även när han var alldeles ny :shock: Det var hur hattigt som helst; lite mat och lite sömn och ingen ordning alls! Han somnade 21.30, vaknade 2-3 ggr per natt och var sedan klarvaken vid 5.30. Under dagarna sov han några halvtimmar här och där. Gnällig och med trött blick tog han sig igenom dagarna men nu sover han som en gris, äter som en häst och är glad som en lärka. Och det har bara gått fem dagar sen vi började strukturera upp hans liv!

Om någon läser detta som har liknande problem så tveka inte inför att kura din bebis eller att införa standardmodellen. Du har allt att vinna på det! Kontakta gärna mig om Du undrar mer!

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Okej, nu sover killen. Långlur - den svåra, alltså. Spännande...

Vår historia lite kort (de flesta kan den ju innan och utan): Waldemar kurades Kristi Himmelsfärd-helgen, med i huvudsak bra resultat. Hyfsad nattsömn hade vi haft, men med napp och morgonmål och nu skulle båda bort. Han fattade rätt snabbt det där med ramsa och som alla nu vet - killen gillar att buffas (särskilt av Anna inför publik!!!). Buffning är numera helt FÖRBJUDET!!! (Utom för Anna :D )

Nätterna har funkat, men dagarna... Vi har kämpat i tre månader och sällan fått till några långlurar. Jag gav upp, tänkte att han faktiskt kanske inte behövde sova så mycket (det måste ju finnas undantag), men nu visar han tydligt att han inte har ork att vara vaken, men lyckas inte heller sova. Svårt. Ihop med vajsing på semestern, då mammas attityd gick åt pipsvängen, så var vi hemma i ett virrvarr av snurr och svårigheter. Så när raringen Lua frågade om jag funderat på att erbjuda lille Walle som kurbarn skrattade jag först, men skrev sedan om våra problem och Anna sade: Kom! och då gjorde vi det!
Det är väl lite kort Walles historia.

Schemat vi skall följa nu är som följer:
20-08 SOVA!!!
10-10.20 Sova - helst vagn. Skall VÄCKAS!
11.30 Mat, frukt, vatten + knockout-slurk före läggning
12.30-14.30 SOVA!!!
15.00 Mellis
17.00-17.20 Sova - helst vagn. Skall VÄCKAS!
18.00 Mat, frukt, vatten
19.15 Bad, välling, skratt mm.
20.00 SOVA!!!

Killen är en utpräglad 30-min-grabb, därav 20-min-lurarna, så att mamma alltid skall få väcka, det är så det fungerar.

Läget hittills:
Walle sov faktiskt både i taxin och på flyget, kanske totalt tre-kvart. Alltså långt ifrån 2 timmar, men bättre än inget. Hemma kröp han supertrött och hypad runt i lägenheten och SKREK "dadadadada" av glädje att vara hemma. I vagnen en stund senare var det svårt att varva ner, så han fick tjugo minuter, fastän det tog 15 att somna. Han behövde varje sekund och hela dagen var ju ett undantag.

Läggningen däremot... Protester. Jag fick faktiskt ta mig i kragen och gå in och göra en solfjäder! Vad han skrek!!! Henrik kom in och undrade vad i h-vete jag sysslade med! Men Walle lugnade sig på bara någon minut! Och mindre än fem minuter senare sov han! Och jag fick ta en solfjäder-kamp och VINNA!!! Men helst inte ofta, för det skriket var INTE roligt! Men jag vann och mannen i soffan utanför bad senare om ursäkt.
Litet uppvak vid nio, som parerades av en ramsa, höjd tv, skrammel i köket och en hest sjungande mor. Somnade direkt!

Natten lugn i övrigt. Litet uppvak tjugo över elva, annars sov han till 07.58, då jag vaknade av hans dadadada... Glad kille! :D

Nu skall jag baka kakor (tack Tessan för tips om bak under långluren!). Tvn är på (McGyver) och köket ljuder av andlig körsång. Nu skall visparna gå igång och assistenten. Och tummar får gärna hållas för en bra långlur! Annars har min härliga kontaktperson Ewa "jour"! Det känns tryggt!!!

Kramar och HÄRLIGT STORT GRATTIS till emma80! Pussa Emil!!!
Elle

Inlägg av Elle »

Vad roligt att få höra hur det går för er Mr E :heart: och Mr W :heart: , jag saknar er juveler!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mamma2

Hemma igen!

Inlägg av mamma2 »

Halloj, :D
Mamma här till Felixen!
Helgen var otrolig, så mycket intryck. Måste vila upp mig ngn gång om några år...
Hemresan gick som en dans! Härligt att komma hem, läggning och sov på 7 minuter. Och tro det eller ej, Felixen sov hela natten. det ni!!!
Idag, strålande väder med morfar som barnvakt och jag har skolat in Olivan på dagis. Och berättat för alla inskolningsföräldrar att jag minsann har varit i Jämtland kan komma med råd till att sova eftersom Felix numera anser att det är ju ganska skönt att sova! Och att vi varit på kurs....
Ikväll så tog det Felix 1h att somna, Olivia klättrade ur sin spjälsäng och pilade in i Felix rum när jag tittade bort, tände lyset och satte igång ett liv...
Ja, det var bara att börja om från början. :?
Efter mycket om och men sover han.
För felix var helgen givetvis lärorik, men framför allt saknar Felix redan alla söta tjejer i Gastsjön. Han frotterade sig i all uppmärksamhet hela helgen och har idag varit småsur hela dagen, då jag tydligen inte har förstått att han känner inte att han kan vara utan dessa nya bekantskaper som han gjort...
Skall passa på och gå och lägga mig.
Kram till alla,
Isa och Felixen
IH
Antonias mamma

Re: Hemma igen!

Inlägg av Antonias mamma »

mamma2 skrev:Och tro det eller ej, Felixen sov hela natten.
GRATTIS Isa :!: \:D/ Keep up the good work - och hälsa Felix :wink:
:thumbsup:

:heart:

/Anna, som fick äran att buffa Felix första natten och första omgången
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Pimm

Elsa hemma

Inlägg av Pimm »

En liten rapport från Elsa nu när hon är hemma.
Hemresan gick som en dans. Trots oändligt många tågbyten så var den enda missen att hin vaknade i babyskyddet på ägen hem efter sista tågtrippen, annars höll hon allt på minuten. Långluren mitt på dagen sov hon under bagagehyullorna på x2000. Vagnen gick inte in så jag tog ur insatsen och lade henne på den lägsta hyllan. Vakentiden mellan s-holm och Norrköping låg hon på golvet och på bordet. Fick hjälp av en mamma med en 3 månaders bebis att komma av tåget. Hon beklagade sig att han bara sov korta stycken på dagen...Kunde inte låta bli att tipsa...
När vi satt på pendeltåget mellan Norrköping och Linköping närmade sig lur 3, 16.00. Vi skulle vara framme i Linköping 16.05. Jag lade henne 16.00 och hon hann att somna in djupt, innan vi var framme. Sedan sov hon i babyskyddet tills det var 10 min kvar hem, då vaknade hon i bilen men somnade om direkt i vagnen när vi kom hem.
Hon knölade lite vi 19 luren och tog 6 min.
Tyvärr var natten inte lika kul som dagen :( :( :(
En del knölande fram till 3 som hon löse själv. Fick sedan vagna 5-6 omgångar innan 7. Lite svårt med skogspromenad då sovrummet ligger på övervåningen. :wink:
Vi får väl se hur denna natten går. En orsak kan också vara att jag är rejält förkyld med halsont och feber. Elsa är hes och lite påverkad hon också...
Trots det har denna dagen flutit på perfekt. Dagarna sitter verkligen :D :D
Ska gå och dricka en stor kopp the nu.
Kramar Pimm
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Härligt att höra att det går så bra för alla!!! Och Felix som sov heeela natten! Grattis!!!! Gissar att alla barnens pappor undrar om det är fel barn som kommit hem :D

Jobba på och nyp i kinden på alla goa ungar!!!

Kram :heart: /C
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej på er!

Hemresan i bilen gick perfekt, Laura sov i bilstolen utan problem och det tog exakt 1,5 timmar från dörr till dörr (jaa, foten var rätt så tung på gaspedalen :P ) så jag behövde inte avvika en enda sekund från schemat. Storebror 2 år sken ikapp med solen och efter att ha kontrollerat att Laura också var tillbaka visade han stolt upp allt han och pappa hade gjort under helgen, det var så att mammahjärtat ville svälla över... :heart:

Hursomhelst så gick lurarna bra förutom det vanliga gnölet på eftermiddagsluren efter de berömda 45 minuterna. Men hon somnade om efter några sk skogspromenader.

Nattslurken tog dock mer tid än beräknat och läggningen blev förskjuten till 20.25. Men jag tyckte det var viktigt att hon skulle få i sig så mycket mat som möjligt. För som ni kanske kommer ihåg så har ju den här tjejen fått för sig att hon är mätt efter 5-10 minuter och att truga är lönlöst. Jag har försökt truga mjukt, i smyg, med det ömma järngreppet, you name it och ingenting funkar. Eller förresten det finns en grej, och det är att få henne i halvdvala eller sömn och då smyga henne till bröstet. Då äter hon och också ganska länge.

Natten följde hon schemat som om hon aldrig gjort annat :D . Jag fick väcka henne 04.00 och också 07.00. Fantastiskt att själv få sova också!

Idag har det flytit på, hon har dock ätit ungefär som igår dvs lite. Men idag vid halv tolvtiden var hon vrålhungrig, varför jag återigen avvek från schemat och ammade henne i 15 minuter. Jag var rädd för att hon inte skulle vara hungrig kl 14 men det var hon så jag förstörde inget med min avvikelse 8) .

Resten av dagen har gått bra. Även ikväll åts nattslurken väldigt länge och trots att jag började med den redan 19.20 blev läggningen försenad till 20.15. Hon somnade inom 2 minuter på egen hand även denna kväll.

Nu får vi se hur natten blir. Jag är beredd på bakslag, eftersom jag vet att det inte är helt ovanligt.

Jo, just det här är Lauras schema:
07.00 God morgon och mat
08.30-10 Vila
10.00 mat (Jag kommer att ändra detta till 10.30 för att se om hon hinner bli hungrigare).
12-14 Vila
14 Mat
16.00-17.30 Vila
17.30 mat, umgänge och bad
19.30 nattslurk (måste nog börja redan 19.15 för att hålla läggdagstiden)
20.00 Sova natt
04.00 Nattmål

Kram på er alla och tack för en fantastisk helg!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

... måste bara få tassa in här och säga hej till er alla fantastiska mammor, som lämnade era juveler i händerna på oss under de här nätterna! VARJE litet barn har lämnat spår, jag hoppas verkligen vi får följa de här underverken i den här tråden! Och vilken inspiration ni är för andra föräldrar! Var rädda om er, lova det :!: Nu smyger jag ut igen, men jag kommer helt garanterat att läsa här alltid :wink: *tass, tass*...

/Mia :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Spännande, spännande :wink: :lol: Tack för underbara rapporter \:D/

Idag är det onsdag och jag hoppas på lite personligt skvaller... från alla er kära kurbebismammor. Jag ska inte lägga mig i sedan :oops: men vill hemskt gärna höra just i dag, som jag bad er om.

Varning för avvikelser från schemat :wink: Resultatet på detta tidiga stadium blir ofelbart förvirring - från båda håll :shock: Hav tröst i schemat som är genomtänkt och ha förtroende för både barn och mammaledare här :!: Gör klockan till bästa vännen och flytta inte på visarna om man säger :oops:

Lilla miss E - kan skogspromeneras även på stället, inomhus, men framför allt tryckpressas vid absolut behov - ock lika KORT som effektivt. Sluta genast som hon slutar skrika, skaka ordentligt, och även om hon börjar om omedelbart igen, direkt vagnen står still, så se det inte som något fel - hon behövde bara fråga en gång till, och ska ha samma betryggande REJÄLA svar en gång till, osv. Men KORT som sagt - kan inte nog betonas. Allt kortare och med allt längre mellanrum mellan omgångarna, då det gäller att GÅ BORT åtminstone tre steg och INTE hänga ängsligt över barnet :wink:

Tänk inte lugnande - de ÄR lugna (nu), allihopa :!: :lol: Tänk klart, tydligt, sakligt besked - tänk SÄKERHET :!:

Förlägg det dyra känslolivet till dagarna, om man säger :wink: :lol: :heart:

"Gör andra ljud i huset" fick ett ansikte i Gastsjön, eller hur :?: :lol:

Och gå inte och vänta på bakslag. Då kommer det snart. Negativa förväntningar är lika självuppfyllande som positiva. Tvärtom - RÄKNA med att barnet / alla barnen givetvis kommer att sova som drömmar på natten, varje natt, alla nätter framöver :sleep: Ifrågasätt inte det - så gör barnet det inte heller.

Se sömnen som helig. Respekt :wink: :!:

OM och när det verkligen skulle komma ett bakslag, så finns krisverktygen och ingen ska behöva bryta samman. Alls :thumbsup:

Hälsa dem alla, gullisarna :lol:

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Senast redigerad av annawahlgren den ons 22 aug 2007, 09:16, redigerad totalt 2 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, så roligt att få höra från alla igen! Det är ju inte många sekunder jag inte går och funderar på hur ni har det!

:thumbsup: Extra superroligt för Felix! Jag förstod ju att sista natten i Gastsjön var lite tuff, så det var FANTASTISKT att höra att första natten hemma blev en 10-poängare! Sådana sätter sig ju i hjärtat, i själen och inte minst, i Attityden! :heart:

Anna - rapport kommer idag, men inte förrän lille pratpellen sover för natten!

"Da-da-da-da-da" - Waldemar hälsar!!!

Kramar// Åsa
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"