LCHF-menyer

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Vilken härlig läsning, tjejer :P :P :P

Kram :heart: Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Renee

Inlägg av Renee »

J och Å skrev::shock: :lol:

Hur går det för dig Renee?
Med LCHFandet menar du?
För det mesta går det bra men man har ju sina laster... :roll: Glass är t.ex svårt att avvara så här i sommartider (svårt annars också iofs :oops: ), för att inte tala om mörk choklad =P~ . Men annars går det rätt bra tycker jag. Fast jag har gett upp hoppet om att bli av med extrakilona på magen enbart genom LCHF-kost. Krävs nog även en del fys-träning och/el skalpell för att bli av med det :shock: ...

Hur går det själv?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Mmm Max burgare - undrar om de verkligen vet vad low-carb är egentligen, för jag tror ju inte att såsen är direkt sockerfri... Men men Den duger när inget annat finns.

Jag kör på, men dricker en del vin såhär års :D ;) Sitter just nu med ett glas rosé med frysta blåbär och hallon =P~ 8) :D

När vi har varit på resa har jag valt att äta så bra det har gått och sedan fuska lite emellanåt. Lite efterrätt efter en god buffémiddag är ju svårt att motstå. Men då är det LITE eftersom man ändå är proppmätt.

Till stranden (idag för första gången... :roll: ) har jag med mig kaffe och grädde och en burk nötter. Skulle det vara lite mer lunchaktigt så steker jag två ägg och lägger ost och ev något annat gott emellan. Äter som en macka, fast utan bröd.
Omelett gör vi rätt ofta här också. Det är enkelt och gott!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Renee

Inlägg av Renee »

/LO skrev:Jag kör på, men dricker en del vin såhär års :D ;) /LO
Just det - VIN glömde jag ju där bland de andra lasterna mina... :roll:
J och Å

Inlägg av J och Å »

LO/ håller med dig om burgarna. Tror inte heller att såsen är så nyttig. Men bättre än inget.

Renee, har skrivit ett inlägg tidigare idag. Slarvar en del. Och tror inte heller att jag får bort hela kaggen med hjälp av kosten. Har aldrig hört talas om någon kost som tar bort hud :wink:

VIN mmmmmmm det är gott! Tror det nästan är första sommaren sen 03 då jag inte är gravid elelr ammar. Så det känns nästan lite konstigt att man kan ta ett glas. Jag menar, är jag sugen nu så behöver jag inte avstå. Men det har ju inte direkt varit väder för så många glas på nya verandan. Ikväll är det super skönt. men J drog nyss i väg och ska jobba natt och jag är helt slut efter en dag i värmen. Så det blir nog sänge i stället. den är god den å!

LO/ vad käkar du för nötter?

Jag har hittat ekologisk jrdnötssmör, bara jordnötter i den. Vad tror ni om den?
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Renee

Inlägg av Renee »

Hmm... jag är inte alls säker (hjälp mig ni som är mer insatta!) men är inte jordnötter de minst lämpliga "nötterna" (jordnötter är ju eg baljväxt) för LCHFare? Det finns Macadamianötter är supergoda och har pyttelite kolisar, tyvärr är de också dyrast av alla nötter i handeln :roll: så jag hade en släng av jordnötsdille för ett tag sedan för att inte ruinera mig när jag ville ha lite nötter. Vet inte om det var jordnötternas fel el något annat slarvande, men det var efter den slängen som jag tyckte mig ana att magmåttet utökades - efter en tid av (inbillad?) tillbakagång... Så jag tar det lugnt med jordnötter om jag kan hålla mig.

De godaste (och dyraste...) Macademianötterna hittar jag på vårt ICA av en tillverkare som heter Kuhl (tror jag) som även har andra goda nötter i sortimentet.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Ja....hur går det för oss... :?
Resumé:
Jag började äta GI/LCHF för drygt ett år sedan nu.
Efter att ha provat mig fram, samt tränar 3ggr / vecka har jag hittat min balans för vad som är lagom och bra för just MIG.

Men...semestern ställde till det rejält... :twisted:
Jag drogs med ner i synden av Per. Jag ska inte skylla ifrån mig, jag är en vuxen människa som tar mina egna beslut...men...det är svårt att stå emot när resten av familjen äter mjukglass. Det är svårt att stå emot när han packar fram ostbågar och chips när barnen är i säng. Det är svårt att vara "besvärlig" är man äter på restaurang, och begära övervägande grönsaker som tillbehör... o.s.v så jag drogs med... :roll:
Och plötsligt satt byxorna väl tight. Plötsligt var min nyvunna platta mage inte så platt längre...Ställde mig på vågen igår och såg till min fasa att jag gått upp 2,5 kg dessa 4 veckor. Är SÅ förbannad på mig själv!!! :twisted:
Men nu ska jag tillbaka igen. Hsr påbörjat min resa.
Det kommer att ta några veckor, men jag vet ju att det kommer att gå!
Självklart!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Oj, jag såg att det visst kommit på en sida till med inlägg.
Vin, ja...Det har det blivit en hel del.. :lol:
Men rödvin, som vi dricker, är ju ändå det bästa rent kh-mässigt:wink:
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hur är det med valnötter och havregryn?
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
blomman

Inlägg av blomman »

Jag har slarvat något fruktansvärt hela sommaren,
min största last är ju bröd... så en och annan macka har ju slunkit ned. Svårt att avstå när man bakar så gott bröd själv :wink: :roll: :lol: !
Har precis som J&Å inte ökat i vikt av slarvet, men däremot står vikten still. Har ju fortfarande 4-5 kilo som jag vill ha bort. Fast de sista 5 håller ju kroppen extra hårt i!
Däremot pajjar min mage totalt om jag slarvar, så jag får igen det direkt! Så nu är det nya tag inför hösten!
Min sambo är också bra på att plocka fram diverse lockande grejer, han kan dessutom äta vad som helst, när som helst och hur mycket som helst och är ändå smal som en sticka! Och får inte ont i magen!

Min stora fascination med LCHF är att jag inte har tappat en enda muskel och att de verkar hålla sig kvar länge, trots bristfällig träning! Det är mycket trevligt!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

marie-d skrev:Hur är det med valnötter och havregryn?
Det är klart att man avgör det själv, men jag äter i princip alla typer av nötter, men i måttlig mängd. Mest för att jag tycker att magen blir gasig av det.
Däremot går havregryn bort.

Har faktiskt ätit betydligt mer frukt - typ eller två äpplen i veckan, blåbär, hallon etc direkt från skogen och krusbär från trädgården. Til lvardags äter jag knappt frukt alls. Lite bär någon gång då och då.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ha ha, Blomman. Känner igen det där med magen. Hade slarvat rejält i början av juni. Och så skulle vi åka till Js föräldrar en lördag. Jag vaknade med magknip och kom inte ur sängen. Försökte verkligen, men J fick åka själv med alla barnen till stockholm och jag spenderade hela dagen på toaletten. Inte kul. Men så där blir det och i söndags blev det detsamma efter kräftskiva på lördagen. Och ja, jag kan verkligen skylla på kräftorna och det goda brödet. För det slank bara ner en snaps och två lunkar vin. Men å andra sidan tror jag att jag satte i mig mer än ett paket kräftor. Så jag får skylla mig själv.

Blomman, jag har också en så där 5 kg kvar, och det är såååå svårt. Får ta tag i det när det lugnar ner sig lite här.

Äter också de flesta nötter. Och är inte lika petnoga med kolhydraterna i korv och sånt. Det finns ju knappt att få tag på bra korv här. I och för sig äter vi inte så mkt korv, men de gånger man gör det är det minst 8 % kolhydrater i den.

En god sallad till maten. Grädde, majonäs och vitlök å salt å peppar, blanda och skär i vitkål. Mmmmm, jätte gott till allt.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
blomman

Inlägg av blomman »

Måste fråga Åsa, om du har pollenallergi?
Har rent ovetenskapligt kommit fram till att alla jag känner som har fått diagnosen IBS har pollenallergi.
Själv var jag hos en underbar läkare på Salhgrenska som konstaterade att mina magproblem hänger ihop med att jag korsreagerar på olika livsmedel som är kopplade till pollen!
Och sen blir jag ju bra mycket bättre utan kolhydrater!
Men alla andra har fått diagnosen stressmage, IBS, irritabel tjocktarm etc, utan några direkta råd om kosthållning och de har precis som jag gått igenom diverse halvotrevliga undersökningar!
Och alla de har också pollenallergi... är det nån mer än jag som kommer fram till samma slutsats? :shock:
Iallafall blir jag mycket bättre om jag undviker snabba kolhydrater speciellt ris och potatis.. provade att äta en färskpotatis i somras... gör jag INTE om!

Jag är ingen petnoga person, tyvärr, jag faller lätt för frestelser och slarvar för ofta, trots att jag märker när jag varit noga några dagar hur BRA jag mår!
LO du verkar vara den av oss alla som är riktigt nogrann! Jag är mycket imponerad! :!: :thumbsup:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Måste nog läsa om det du skriver om Blomman.

Men du har så rätt. Hypergräsallergiker är jag. I år fick jag t o m spruta, men behöver ändå käka tabletter, nässpraya och droppa ögonen. Men tack o lov så är ja ginte gravid eller ammar, usch det var vidrigt då man inte kunde ta medicin.

Jag är nog som du Blomman, slarvar också. men höll mig i ett halvår väldigt strikt. Det blir nog lättare efter sommaren.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej vänner!

:!: Korsallergier är mycket viktigt att kolla upp - man kan bli väldigt dålig! ( sa hon som har erfarenhet själv och bland barna)

:D Som ni ala vet är jag ju gravid igen :wink: :lol: och har anpassat kosten efter diverse missöden... :roll: :oops: :? De av er som huserar på kolhydrater.ifokus.se kan läsa om det i doc-s frågelåda - tråden heter Gravid författat av undertecknad.
Jag har då landat i en kost som ligger någonstans mittemellan lchf och GI, dock närmare lchf måsta jag säga... och det verkar funka bra.

Det roliga är att hela familjen smittats nu. Även barna har börjat se/känna effekterna vid de få sockerintag de har och funderar därkring - kanske de kommer göra andra val i skolmatsalen framöver...? :thumbsup:

Häpp!
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"