Det är inte mycket men...

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hmpf...min kommun står inte med :evil:

Tove79!

Vilka bra tankar och ideer du får! Och man behöver inte kunna stycka ren :wink: :lol: för att klara sig som oss :heart:

Kram!
/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Men min kommun står med!! Det vore ju alldeles specielt härligt även om jag tänker fortsätta jobba en och en halv dag i veckan bara för att jag trivs så bra med det.

Vi har ju ett relativt billigt boende, har snålat så mycket vi kunnat med föräldrardagarna, jag har gått in och jobbat en dag och en kväll i veckan för att dryga ut ledigheten, vi har veckomatsedlar men handlar två gånger i veckan för annars håller inte maten och en del glöms bort vilket kostar pengar, kläder inköps väldigt sällan, Emil har lyckan att ärva väldigt mycket fina kläder och leksaker, våra hundar är små och äter inte så mycket mat och sen vet jag inte vad vi göra mer för att spara pengar. Måste fundera lite, kanske kan vi göra mer.

Våra föräldrardagar för Emil kommer räcka fram tills han är två år och då föds våran bebis som nu ligger och ruvar i magen. Då gäller det att ta nya tag och spara fler dagar för det är ju ingen som vet om man får fler barn eller inte.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Då gäller det att ta nya tag och spara fler dagar för det är ju ingen som vet om man får fler barn eller inte
Jag tog ut minimum vad vi behövde för att klara oss första året, då man ju inte behöver ta ut en enda dag, om man klarar sig så. Från att D fyllde 1 år tar jag ut 5 dgr i veckan, men vi "fonderar" hälften på ett sparkonto för att sen plockas ut månadsvis när föräldradagarna är slut. Och får man vårdnadsbidrag på 3.000 så räcker ju pengarna ännu längre. Har inte kollat reglerna runt det, men fick höra av vänner att det bara gäller tills barnet fyller 3 år. Men vi har räknat med att vi kan vara hemma med D tills hon fyller 3,5. Och det känns väldigt bra :D.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
tove79

Inlägg av tove79 »

Vi har väldigt dyrt boende, eftersom vi nyligen köpt bostadsrätt. Vi har dock fått bort vårt topplån genom att få lägenheten omvärderad - och detta tog ner lånekostnaden med 2500 kr i månaden :!:
Ändå är det fortfarande mycket pengar som går där. Men vi trivs väldigt bra och i dagsläget ska vi inte flytta på oss.

Jag ruvar hela tiden på idéer som inte bara sparar pengar utan också helst drar in lite.
Jag är ju sjuksköterska, så möjligheten att jobba extra är ju god. Men visst vore det fantastiskt om jag kunde göra något hemifrån. Har lite planer...
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
tove79

Inlägg av tove79 »

Nu måste jag fråga:

När förlorar man sin SGI?
Om jag inte jobbar alls och inte tar ut föräldrapenning i januari - då blir jag av med den direkt, alltså?
Så om jag blir gravid på nytt utan att hinna jobba emellan så får jag bara minimum i ersättning för det barnet?
Men om ett nytt litet barn blir till innan Ivar är 1 år och 9 månader, så får jag alltså behålla min gamla SGI, även om jag inte tar ut 5 dagar i veckan?

Varför ska det vara så krångligt? :evil:
Ni verkar så vässade på det här så ni kanske kan förklara?
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Tove!

Ska försöka förklara så gott jag kan. Om någon vet bättre, så rätta mig!

:arrow: Från barnets ettårsdag måste man ha jobb/fp 5 dagar i veckan. Dvs jobbar du 3 dagar måste du ta 2 dagar fp. Jobbar du inget, måste du ta 5 dagar fp. Om du vill behålla SGI:n.

:arrow: SGI:n reglerar din sjukpenning, ersättning vid VAB och föräldrapenningen. Men föräldrapenningen sänks inte förrän Ivar fyller två. Din SGI sänks från och med ettårsdagen, eller från och med du slutar fylla fem dagar i veckan. DU får alltså lägre sjukersättning och ersättning vid VAB. Men din föräldrapenning sänks först när Ivar fyller två. Så har jag förstått infon på fk:s hemsida, och även fått bekräftad i en annan tråd här på forumet.

:arrow: Blir du gravid på nytt innan Ivar är 1 år 9 månader, så behåller du den SGI du hade när Ivar föddes. Åtminstone för den nya bebisen. Hur det är med nivån på Ivars dagar är jag faktiskt osäker på, om du inte tar ut 5 dagar i veckan.

RIng försäkringskassan och fråga. Be att få ett skriftligt svar på din fråga, eller ring och fråga 2-3 gånger så att du verkligen får samma svar. Jag har fått olika svar vid olika tillfällen ibland.

Det finns säkert fler intressanta vinklingar av fk:s regler som man kan utnyttja. Kolla efter gamla föräldrapenning-trådar!

/Jenny
tove79

Inlägg av tove79 »

Jag får inte ihop det...
Hur jag än räknar så blir det minus varje månad...Stort gräl med P om ekonomi och dagis och ångest och allt.
Så idag sitter jag på jobbet med svullna ögonlock :cry: , huvudvärk och ont i magen.
Står i kö till dagmamma, inte det bästa men bättre, men kön är flera mil lång och chansen liten.
Varför ska det vara så här? :cry: :cry: :cry:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Har egentligen inga direkta råd, mer än stöttning. Det är mycket som inte är nödvändigt i livet, om man vet att det bara gäller några få år. Ha det i åtankarna båda två, när ni diskuterar. Maken hade aldrig själv kommit på tanken att vi skulle leva så snålt som vi gör, och visst kan han ibland muttra över att det vore skönt med en tv som gick att titta på, typ :roll:. Men det ÄR en väldigt kort tid det handlar om, faktiskt. I det stora hela. Man klarar sig bra utan väldigt mycket, under några år. Här är det ärvda kläder/reakläder, ingen tidning, inga kabelkanaler, inga semestrar osv., som gäller. Och jag tycker faktiskt inte att det är det minsta svårt. Vi äter oss mätta varje dag. Har kul och njuter i det som finns att tillgå häromkring. Ja, pepping, pepping - helt enkelt.

Och en undersköterska jag känner, har löst livet med att jobba natt var 3:e helg. Det gör att den familjen får ihop det. Kanske något sådant kunde funka för er också.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tove, vännen!

Vi får försöka hitta någon bra väg ur det här, så att hela familjen känner sig nöjda och trygga...

Om du kollar på kontaktlistan - finns det någon där som du kan samarbeta med? Önskar att ni bodde i Göteborg, då hade ett samarbete om kidsen varit suveränt!
annawahlgren skrev: \:D/ STOCKHOLM (Södermalm) :heart: Elle

\:D/ STOCKHOLM (Haninge) :heart: nina80

\:D/ STOCKHOLM :heart: Sarika

\:D/ STOCKHOLM (Årsta) :heart: Kattklo

\:D/ STOCKHOLM (Birkastan) :heart: Nya Mamman

\:D/ STOCKHOLM (Botkyrka) :heart: marie-d

\:D/ STOCKHOLM :heart: Fanny
Är det en budget du suttit och räknat på? Sätt upp hur mkt ni behöver till ofrånkomliga utgifter varje månad (boende, mat, försäkringar, resor mm). Hur mycket är det? Lägg till lite för oförutsedda händelser och en smula till nöjen.

Kan ni lägga till lite på lägenhetslånet? Kanske räcker det med ett par tusen för att hösten ska gå ihop sig och det märks knappast på räntan?

Har du fått något förhandsbesked om hur lång kö det är dagmamman? Finns det något annat alternativ till barnomsorg som känns bekvämare för er än dagis? Någon släkting som vill lysa upp några timmar i veckan med en liten Ivar?

Försök se vilka lösningar som finns! Skriv upp alla - tokiga som realistiska!

Diskutera med din man, ser ni på det hela på samma sätt? Har ni samma grundinställning? Använd jag-budskap, ett oslagbart sätt att kommunicera problem på! Behöver du hjälp med det så är Päivi och mammut helt oslagbara!! Se Päivis coach-tråd på www.fof.egetforum.se

Jag har ett problem med att...
Jag känner mig...
eftersom...
Jag vill att...

Inte hopplöst det här, Tove!
Kram!
tove79

Inlägg av tove79 »

Tack för pepp. Jag ska kämpa på...

Problemet är att vi har inte samma grundinställning.
Jag har mest dagis-ångest i hela världen, kanske för att jag själv gått på dagis sen jag var 8 månader :shock: Min man var hemma och myste med sin mormor tills han var 5 - och tycker dagis är toppen... :evil:
När Gustav var liten var vi med och drev föräldrakooperativ - och det tyckte jag var ett jättebra alternativ som jag kände mig trygg med. Tyvärr fick vi sluta där pga flytt.
Min man tycker inte vi ska låna/använda sparade pengar för att Ivar ska vara hemma längre. Jag tycker att det är självklart om möjligheten finns.

Diskussionen har strandat. Tiden rinner iväg. Och jag har bara panik och kan inte tänka klart...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej tove!

Du har gått jättemycket bra tips, och jag kan bara ana hur du känner :(

Kan du inte be din man läsa den här tråden?
Kanske skriva ut den till honom, och skriva en liten "förtext" där du berättar att du gärna vill att han läser det här med öppet sinne... och lägga den på hans säng i kväll :!:

Kram å lycka till :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Diskussionen har strandat. Tiden rinner iväg. Och jag har bara panik och kan inte tänka klart...
:D Okej, med tidsbrist så har du inte råd att inte tänka klart. Nu ska vi vara konstruktiva och sakliga :!:

:arrow: Har du pratat med chefen? Hur gick det? Extrajobb på helger?

:arrow: Hur mycket minus går det varje månad när du räknar? Är det oöverkmligt mycket, eller kan ni dra in på motsvarande? Sälja bilen om ni har någon?

:arrow: Du behöver nå en lösning med din man. Ni måste ju inte tycka samma, men ni bör ju båda vara med på den väg ni väljer att gå. Hur skulle ett jag-budskap till honom låta?

:arrow: Finns det någon alternativ lösning? Släkting? Annan forum-mamma? Kompisar? Kan du ha någon annans barn hemma hos dig mot ersättning eller mot utbyte att Ivar kan vara där några timmar i veckan?

Ha, jag ger mig inte :wink: :D . Vi ska kunna komma fram till en lösning som ni alla är bekväma med.

Kram igen (och förlåt om du tycker jag är lite jobbig :roll: :oops: :lol: )

PS: Härhemma kommer Anton att börja hos en dagmamma 3 förmiddagar i veckan, i augusti. Då är han 17 månader. För mig känns detta jättebra. Vi har diskuterat och vänt och vridit på olika alternativ, men vi tror att detta kommer vara bäst för oss. Dagis hade dock inte varit ett alternativ, så jag är så lycklig att ingen verkar vilja ha dagmamma här i Göteborg. Vi fick en plats 4 minuters promenad hemifrån efter EN VECKAS kötid! :shock: :D Trodde att det var minst ett par års kötid för dagmamma.... :o :D .
tove79

Inlägg av tove79 »

Är lite avis...här i Årsta i Stockholm är dagmammorna jättepopulära...de har heller ingen strikt turordning i kön utan väljer barn efter hur den övriga barngruppen ser ut. Men vi står i kö. Jag ska prata med chefen imorgon...återkommer i frågan. Jag tror att det finns en halvtidstjänst på natten ledig - jag skulle vilja se hur det schemat ser ut...
Sussi

Inlägg av Sussi »

tove79 skrev:Sussi - det du skriver om distansstudier är intressant. Det finns massor av bra vidareutbildningar för sjuksköterskor som sker via distans och halvtidsstudier. Jag har tänkt tanken men är rädd att "bränna" studielån och bidrag på något jag inte är hundra på att jag vill. Har nämligen inte särskilt mycket CSN kvar att uttnyttja... :roll:
Då är det ju värre, alltså om du vill utnyttja CSN senare... Jag hade inte tagit ut en enda dag, därför kunde jag "slösa" lite ;) Jag läste inga ämnen som gagnade mitt jobb, däremot sånt som jag var intresserad av (svenska och historia) så det var kul :)
tove79 skrev:Vårdnadsbidraget dröjer till januari 2008, har jag läst, och då är det fritt fram för kommuner och stadsdelar att börja införa det - sen om dem väljer att göra det är en annan fråga...
Tänk - det är ändå 3000 kr skattefritt PER UNGE!
Hoppas det finns en möjlighet för dig att utnyttja det då!
tove79 skrev:Jag tror att det finns en halvtidstjänst på natten ledig - jag skulle vilja se hur det schemat ser ut...
Om det är ett bra schema så kanske det är lösningen! Även om det kan vara lite slitsamt ibland, så funkar det när man vet att det är tillfälligt och att man gör det för en god sak :) Jag var hemma 4 år med vår femma och sexa, och jobbade extra. Ofta jobbade jag natt fram till 3, sov 2-3 timmar och var sen med barnen hela dagen. Har man inte "dubbelnätter" går det, och du är ju dessutom ung ;)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
marie-d

Inlägg av marie-d »

Som jag upplever det på dig så mår du verkligen dåligt av att lämna din lilla och jag förstår dig. Min stora börjar nu vid 3 och lilla ska få börja vid dryga 2 och det känns ganska bra. Innan 2 är det riktigt svårt att lämna dem. De är så små.
Som Jenny H skrev finns det inget ni kan dra in på? Har du några föräldradagar kvar? Om du kan jobba lite extra kanske det ändå kan fungera. Har du någon som kan passa kanske 1 dag i vecka iaf? Kanske pappa kan vara hemma 1 dag?
Vi bor också i Stockholmsområdet och det är dyrt här. Inte lätt alls att klara sig påen inkomst. Vi snålade som bara den i 4 månader då vi levde på lite mer än en inkomst och två barnbidrag men det är inte lätt.
Försök försklara och argumentera med din man mot förskolan. Vad du grundar dina åsikter på. Min man har köpt hela konceptet även om han nu är så trött på att snåla och därför inte vill ha fler barn på ett tag.
Jag tror barnets personlighet spelar in. Min äldsta hade mått direkt dåligt att börja förskola innan 2,5-3år medan yngsta nog skulle klara det betydligt bättre. Känner man det är man beredd att offra en del.
Boendet är det som är dyrast. Vill man inte offra det så är ett alternativ att låna eller hitta extrajobb.
Jag önskar dig verkligen lycka till!!!!!!
Hoppas du löser det hela och tvinga mannen att ta lite ansvar också.
Den här tiden kommer inte tillbaka.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"