Tove79!
Vilka bra tankar och ideer du får! Och man behöver inte kunna stycka ren
Kram!
/Fjällmor
Jag tog ut minimum vad vi behövde för att klara oss första året, då man ju inte behöver ta ut en enda dag, om man klarar sig så. Från att D fyllde 1 år tar jag ut 5 dgr i veckan, men vi "fonderar" hälften på ett sparkonto för att sen plockas ut månadsvis när föräldradagarna är slut. Och får man vårdnadsbidrag på 3.000 så räcker ju pengarna ännu längre. Har inte kollat reglerna runt det, men fick höra av vänner att det bara gäller tills barnet fyller 3 år. Men vi har räknat med att vi kan vara hemma med D tills hon fyller 3,5. Och det känns väldigt braDå gäller det att ta nya tag och spara fler dagar för det är ju ingen som vet om man får fler barn eller inte
Är det en budget du suttit och räknat på? Sätt upp hur mkt ni behöver till ofrånkomliga utgifter varje månad (boende, mat, försäkringar, resor mm). Hur mycket är det? Lägg till lite för oförutsedda händelser och en smula till nöjen.annawahlgren skrev: \:D/ STOCKHOLM (Södermalm)Elle
\:D/ STOCKHOLM (Haninge)nina80
\:D/ STOCKHOLMSarika
\:D/ STOCKHOLM (Årsta)Kattklo
\:D/ STOCKHOLM (Birkastan)Nya Mamman
\:D/ STOCKHOLM (Botkyrka)marie-d
\:D/ STOCKHOLMFanny
Diskussionen har strandat. Tiden rinner iväg. Och jag har bara panik och kan inte tänka klart...
Då är det ju värre, alltså om du vill utnyttja CSN senare... Jag hade inte tagit ut en enda dag, därför kunde jag "slösa" litetove79 skrev:Sussi - det du skriver om distansstudier är intressant. Det finns massor av bra vidareutbildningar för sjuksköterskor som sker via distans och halvtidsstudier. Jag har tänkt tanken men är rädd att "bränna" studielån och bidrag på något jag inte är hundra på att jag vill. Har nämligen inte särskilt mycket CSN kvar att uttnyttja...
Hoppas det finns en möjlighet för dig att utnyttja det då!tove79 skrev:Vårdnadsbidraget dröjer till januari 2008, har jag läst, och då är det fritt fram för kommuner och stadsdelar att börja införa det - sen om dem väljer att göra det är en annan fråga...
Tänk - det är ändå 3000 kr skattefritt PER UNGE!
Om det är ett bra schema så kanske det är lösningen! Även om det kan vara lite slitsamt ibland, så funkar det när man vet att det är tillfälligt och att man gör det för en god saktove79 skrev:Jag tror att det finns en halvtidstjänst på natten ledig - jag skulle vilja se hur det schemat ser ut...