Hej!
Nu ska vi ta tag i vår snart 9 månaders pojkes sömn. Han sover i spjälis halva natten o brevid mig andra halvan. Är rätt lätt att få att somna in, ammas en lång stund, sen ligger han o gympar lite för sig själv tills han somnar.
Sover gott fram till elva-tolv ungefär, då vill ha dia, och sen fortsätter det med amningar 2-5 ggr fram till morgonen.
Nu är tanken att han ska flytta in till storebrors rum i kväll (han är borta i två nätter så vi tänkte passa på)
Nu funderar jag lite över om vi ska vänta iallafall, han är kanske i en känslig ålder, är rätt mammig o vill inte vara själv. Ska vi vänta tills han slutat ammas?
Han äter ju annan mat oxå, men ammas som efterrätt på dagarna (o på nätterna en massa ggr som sagt) Har inte napp, dricker inte välling. Han är en väldigt glad kille och det känns lite drastiskt att dra igång en "kur", men det jag vill är att han slutar äta på nätterna o sover i sin säng. Lite råd vore jag tacksam över! kramar mimosa
9 månaders sömn-råd önskas!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Om du tittar i introduktionstråden "Vill du kura ditt barn? Läs detta först!" så ser du att jag jämför SHN-kuren med att ta körkort. Och du vet hur man gör när man funderar på att ta körkort. Är det verkligen så j-a nödvändigt? Vill man verkligen ta körkort? För nöjes skull för att det är kul att kunna köra bil, eller för att det faktiskt är spritt språngandes nödvändigt i kampen för tillvaron att man tar körkort
Hoppas du förstår
Tycker du att det känns "drastiskt" att ta körkort, så ska du vänta. För det skulle antagligen inte gå särskilt bra ändå, om du nu inte var riktigt säker på att du ville. Man måste vilja, och när man en gång vill måste man veta.
Klart det vore skönt om lilla älsklingen slutade äta på nätterna och sov i sin egen säng. Men han gör det inte åt dig
Och det betyder jobb, insiktsfullhet, målmedvetenhet och en absolut tveklös övertygelse, i så fall
Som körkortsaspirant kan jag ju tycka att det trevligaste vore om bilen körde sig själv
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
Hej och välkommen!
För att få en riktigt lyckad kur, så borde ni nog läsa på lite mer
. Antingen i SHN-boken om ni har den, eller här på forumet. Dina frågor vittnar om att ni har en liten bit kvar innan ni är tillräckligt säkra.
I SHN-boken finns ett kapitel med frågor för specifika åldrar, t ex 9 månader. Du kan nog få lite mer kött på benen där. Däremot är 8-månadersångesten inget hinder för att kura, det går bra ändå. Bara du är säker på din sak.
Så läs lite till, och sedan finns vi här att svara på varenda fråga du kan tänkas ha

För att få en riktigt lyckad kur, så borde ni nog läsa på lite mer
I SHN-boken finns ett kapitel med frågor för specifika åldrar, t ex 9 månader. Du kan nog få lite mer kött på benen där. Däremot är 8-månadersångesten inget hinder för att kura, det går bra ändå. Bara du är säker på din sak.
Så läs lite till, och sedan finns vi här att svara på varenda fråga du kan tänkas ha