Ensamlek och andra praktiska frågor,

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sullan

Ensamlek och andra praktiska frågor,

Inlägg av Sullan »

Hej!

Tycker att ensamlek är jättebra men har lite svårt att få till det med sonen. Hade varit bra om han kunde leka själv åtminstone 30 minuter på morgonen så jag kan ägna mig åt storebror innan dagislämning. Hur ska jag göra rent praktiskt?

Markus är 5,5 månader. Efter mat och skötning på morgonen brukar jag lägga honom i spjälisen (på rygg för på mage protesterar han meddetsamma), men ett band fäst över sängen däe jag hänger lite olika saker. Han kan sitta men är fortfarande vinglig och jag vill inte att han ska ramla i sängen och slå sig. Han är dock bara nöjd i 5-7 minuter sedan börjar han gnälla. Hur gör ni?

Undrar oxå hur ni gör med magsovare i sittvagn? Har börjat använda sittvagnen då han är mera nöjd när han kan sitta och titta när han är vaken, men han får ju inte plats på mage samt att vagnen är ju lite böjd, ja ni vet....ska jag lära honom att sova på rygg i vagnen?

Tycker generellt att pojken är gnällig, han får umgänge och sociladelaktighet etc men gnäller mycket?
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Sullan!

Hugo är också 5,5 månad och vi kämpar tappert med ensamleken här också. Generellt tycker jag han roar sig själv mycket bättre på en filt på golvet, där han kan rullar runt och hasa fram och tillbaka bäst han vill, men jag antar att det har en praktisk funktion att låta dem leka i sängen när de börjar krypa.
Problemet med fallrisken har vi löst med ett tjockt täcke som vi bullar upp bakom ryggen och på sidorna. Då kan han halvsitta och banka och dra bäst han vill, och han slår sig inte om han välter. Dessutom kan han luta sig lite bakåt och ta en liten lur när han känner för det (och det gör han titt som tätt... :lol: )
Han brukar få 45 minuter i sängen, men då går jag in ( :oops: kanske inte superpedagogiskt, men funktionellt... :oops: ) och hjälper honom på traven kanske 1-2 gånger. Efter halva tiden vänder jag honom till mage (som funkar fint här) och plockar fram saker som har halkat ned mellan spjälorna. Ibland behöver jag reda ut tingel-tanglet som hänger från bandet ovanför sängen också.
Så har jag hela tiden varit ganska noga med att plocka upp honom INNAN han börjar gnälla där inne, för att bit för bit förlänga ensamleken. Tycker att det har funkat ok.
Angående magläge i sittvagn så har jag den utmaningen framför mig. Anna brukar rekommendera en stor härlig vagn typ 70-tal, men tyvärr är vi trångbodda, i ett hus med en hiss stor som en mjölkkartong, ungefär, så det är inget alternativ för oss. Vissa nya vagnmodeller har visst en sk bäddförlängare, så att man kan plocka ut insatsen och ha ett "stopp" vi fötterna. Jag brukar än så länge låta Hugo sova kortlurarna på rygg, men halvsittande (platt på rygg går inte, det betyder KLARVAKEN...) med en stor kudde bakom ryggen (liggvagnen alltså). Det går bra, så länge jag går plus någon halvtimme efter stopp. Det gäller att planera sina promenader... :lol: :lol: Han brukar också acceptera att jag lägger över honom från vagn till säng om vi kommer hem mitt i en långlur.

Hoppas att du får några uppslag! Jag väntar spänt på flera tips i den här tråden!

Ulrika
Sullan

Ska testa täcke oxå!

Inlägg av Sullan »

Så kanske han leker själv lite längre. jag tycker han är gnällig mest hela tiden men det går väl över.

Markus vaknar alltid efter 30 minuter när han sover på rygg i vagnen så jag försöker vara ute när han är vaken istället men ibland måste man ju iväg etc när de ska sova. Jag antar att de lär sig när de blir lite större.
Sullan med tv? pojkar. Henrik september 03 och Markus 14 juni 2006
Sullan

Ska testa täcke oxå!

Inlägg av Sullan »

Så kanske han leker själv lite längre. jag tycker han är gnällig mest hela tiden men det går väl över.

Markus vaknar alltid efter 30 minuter när han sover på rygg i vagnen så jag försöker vara ute när han är vaken istället men ibland måste man ju iväg etc när de ska sova. Jag antar att de lär sig när de blir lite större.

Det skiljer en dag på våra pojkar! Markus är född den 14:e.
Sullan med tv? pojkar. Henrik september 03 och Markus 14 juni 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"