Har nettopp kjøpt boken, "lær barnet ditt å sove hele natta", vi begynner nok ikke før om noen dager, må øve oss litt, gjøre unna et selskap ol. Men om en uke tror jeg vi er i gang.
Gutten vår er snart 8 mnd. Dagen vår ser sånn ut, ikke helt eksakte rutiner, men nesten:
0600 morgen
0730 grøt+frukt
0900 sove ca 60 min
1100 grøt, brødskive +frukt
1430 middag + (frukt)
1815 grøt, svisker, tran + nypeekstrakt
Melk innimellom og etter siste måltid, han legger seg rundt 1900. Problemet er at han hyler, ikke litt gråt men masse og høy gråt, uansett om vi er der inne eller går til og fra, noen ganger også hvis jeg prøver å amme han. Vi har hatt søvnterapaut men det hjalp ikke og nå begynner jeg å bli lei meg av at han alltid gråter seg i søvn. I tillegg våkner han mange ganger i løpet av kvelden og natten, bruker noen ganger en god stund på å roe han. Prøver og ikke ta han opp i sengen før halv fem for melk.
Takk for alle gode råd/oppmuntringer.
Gruer meg...håper dere skjønner språket.
Glemte å si:
Han sover også fra 1-2,5 timer mellom 11 og 1530.
Hej!
Jag svarar i väntan på att någon klokare ska hjälpa dig till rätta.
Läs på hundra gånger extra innan kuren! Det lärde jag mig. När du tror att du vet precis hur du ska göra så ska du läsa på några gånger till.
Glöm inte skrattet före godnattet! Det ska vara trevligt att gå och lägga sig. Det ska vara så trevligt att både barn och förälder skrattar hela vägen till sängen.
Hoppas att någon nu kan hjälpa dig vidare! Lycka till!
Jag svarar i väntan på att någon klokare ska hjälpa dig till rätta.
Hoppas att någon nu kan hjälpa dig vidare! Lycka till!
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Hej Tea,
lilla sonen kommer så småningom att somna gott utan gråt. Sätt er ner och arbeta fram ett schema där ni utgår från mattiderna, lägger till sömnen och vips så är det klart. Därefter följer ni det till punkt och pricka under kurens fyra dagar och minst två ytterligare veckor så att det sätter sig ordentligt.
De normala sömnrytmerna är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim och 2 tim. Utgå från dessa tider när ni arbetar med schemat.
Kuren fungera alldeles utmärkt om ni läser på alldeles väldigt ordentligt och samlar på er alla ATTITYD AV SJÄLVKLARHET som ni kan och så lite till för säkerhetsskull. Se till att ni föräldrar har ALLA SVAREN innan lilla barnet frågar. Det går inte att under kuren fundera på VAD GÖR VI NU? Det ska ni veta genom att förbereda er ordentligt.
En liten Peppnings historia delar jag gärna med mig. Vår son, Emil 1 år (aldrig kurad utan bara fått nattmålen bortplockade och har sovit 12 tim natt sedan 4 mån ålder) var hos sin mormor igår. Hon fick (som vanligt) skriftliga instruktioner om sov och mattider. Emil fick lunch kl. 11 och sen skulle han sova 12.30 men mormor missuppfattade detta och la honom redan 11.30 vilket ledde till stortjut från sonen, han skrek och mormor kollade instruktionerna. Insåg att hon lagt honom en timme för tidigt så hon tog upp honom som om ingenting hade hänt och så gick de ut en timme och roade sig kungligt. När hon sedan la honom 11.30 så la han sig bara ner på mage, tjatade lite och somnade som en stock.
De små barnen blir så småningom sina egna sov och matklockor - plätt lätt att vara förälder då och även lämna bort till barnvakt.
Så läs nu på och kom med fler frågor så fort de poppar upp.
Kram Susan
lilla sonen kommer så småningom att somna gott utan gråt. Sätt er ner och arbeta fram ett schema där ni utgår från mattiderna, lägger till sömnen och vips så är det klart. Därefter följer ni det till punkt och pricka under kurens fyra dagar och minst två ytterligare veckor så att det sätter sig ordentligt.
De normala sömnrytmerna är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim och 2 tim. Utgå från dessa tider när ni arbetar med schemat.
Kuren fungera alldeles utmärkt om ni läser på alldeles väldigt ordentligt och samlar på er alla ATTITYD AV SJÄLVKLARHET som ni kan och så lite till för säkerhetsskull. Se till att ni föräldrar har ALLA SVAREN innan lilla barnet frågar. Det går inte att under kuren fundera på VAD GÖR VI NU? Det ska ni veta genom att förbereda er ordentligt.
En liten Peppnings historia delar jag gärna med mig. Vår son, Emil 1 år (aldrig kurad utan bara fått nattmålen bortplockade och har sovit 12 tim natt sedan 4 mån ålder) var hos sin mormor igår. Hon fick (som vanligt) skriftliga instruktioner om sov och mattider. Emil fick lunch kl. 11 och sen skulle han sova 12.30 men mormor missuppfattade detta och la honom redan 11.30 vilket ledde till stortjut från sonen, han skrek och mormor kollade instruktionerna. Insåg att hon lagt honom en timme för tidigt så hon tog upp honom som om ingenting hade hänt och så gick de ut en timme och roade sig kungligt. När hon sedan la honom 11.30 så la han sig bara ner på mage, tjatade lite och somnade som en stock.
De små barnen blir så småningom sina egna sov och matklockor - plätt lätt att vara förälder då och även lämna bort till barnvakt.
Så läs nu på och kom med fler frågor så fort de poppar upp.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!