To nights the night...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
S

To nights the night...

Inlägg av S »

Ok, behöver lite råd innan kuren kan börja. Min lilla tjej har sovit bra fram tills för ett par veckor sen, då hon började vilja ha mat hela tiden, detta har resulterat i att våra nätter numer ser ut så här: kl 9 sova vakna vid tio och oroligt snurra äta lite snurra lite äta igen etc. tills somna om en timme senare. halv tre äta snurra skrika, vyssas i famnen vagga i vaggan, äta snurra äta somna ca fyra på morgonen, väckt när pappa smyger till jobbet kvart över sex, snurra äta snurra, snurra vill inte äta. gå upp kl 06 45. läste sova hela natten i barnaboken för ett par mån sen, så idag ska jag friska upp minnet och förhoppningsvis börja ikväll.
Mina frågor:

Ska man bara vara en person som kurar eller kan man vara två?

Ska resa hem till min mamma och stanna en vecka, spelar platsen någon roll, jag menar för trygghet och så?

Min dotter är snart 3.5mån och brukar somna vid nio på kvällen, hur och när ska jag ge kvällsslurken? (hon är ju van att äta ganska mycket om man säger)
S

Inlägg av S »

Tacksam för svar :) :) :) :)
Elle

Inlägg av Elle »

Välkommen till Forumet :D Jag tycker att du ska vänta ett tag med att genomföra kuren och ägna tiden åt att läsa på ordentligt och putsa på ett schema som täcker dotterns behov av mat, sömn och umgänge. Det du kan göra är att styra upp dagarna med hjälp av Standardmodellen vad gäller mat och sömn. Kanske hjälper det er att komma på banan och ni inte behöver genomföra en regelrätt kur. Läs mer här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Nu är dottern din lite större så ge henne mat inom en timme och ta med henne i ditt arbete under dagen.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
S

Inlägg av S »

Tack för tipset! :D
Insåg ju själv efter att jag börjat läsa på att det var inget man gör i en handvändning, men började också fundera på vad som passade mig och vilka behov jag och min lilla tjej har, och bestämde mig för attplocka russinen ur kakan. standardmodellen försökte jag mig på når pluttan var nyfödd men det måste vara något jag inte gjorde rätt för jag matade och rapade och umgicks och arbetade för flockens överlevnad för kung och fosterland :lol: och barnet vaknade ändå efter en halvtimme, då jag matade igen i tron om att hon inte fått tillräckligt. fick henne aldrig att sova 2½ timme så jag matade och matade när hon var missnöjd vilket resulterade i att hon kräktes, och ja, jag rapade ordentligt...(henne alltså :) ) hade förståss inte hittat det här forumet då så jag kunde ju inte be om hjälp heller. I alla fall hittade vi våran rytm till slut visst blir hon övertrött och kvällstrasslar ibland men i det stora hela är hon en glad och harmonisk och nyfiken liten krabat.
Men tillbaka till nattsömnen, nu har ju jag till skillnad från anna wahlgren bara ett barn, men om man har nio barn då förstår jag att man är beroende av rutiner på ett helt annat sätt. Och visst är det jobbigt att inte få sova men man blir faktiskt utmattad av att inte lyssna på sin intution också, och jag rtor att kroppen som är en så finurlig konstruktion, skulle väl inte producera så mycket "modershormoner" om det inte var meningen att vi skulle lyssna till dem, det skulle vara att förolämpa moder natur. 8) Nu menar jag inte att sova hela natten kuren skulle vara hemsk på något vis bara det att den passar inte mig till 100% så jag plockade ur russinen, som godnattramsan t.ex superbra och lugnande, kvällsrutinen likaså. men jag skiljer oxå på gråten/skriket och att mitt lilla barn har olika behov. sova i egen säng funkar för det mesta väldigt bra (efter en viss övertalning de första nätterna) men det händer fortfarande att hon somnar vid bröstet eller sover delvis i min säng om det t.ex har varit en dag med mycket intryck att smälta och hon är orolig, eller när man hör på gråten att hon är ledsen. Och visst vore det bra om sängen kunde vara en så trygg plats att hon alltid var lugn där men det känns ändå svår att tro att det slår en förälder i trygghet. Kanske var aldrig vi, eller framförallt jag :D SHN-material. men jag är ändå tacksam för alla bra och rekordeliga tips och råd jag fått från den. Kram på er :santa:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"