Hosta hosta hosta hosta

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Hosta hosta hosta hosta

Inlägg av carin73 »

Hej! :D

Eftersom det här forumet alltid bjuder på aha-upplevelser och "varför-har-jag-inte-provat-det-förut?" frågar jag om någon har tips mot rethosta som driver hela familjen (iallafall mamma :roll: ) till vansinne. Det är ofta så vid förkylningar. :x

Han är 3,5 år. Jag vet att det är kroppens försvarsmekanism men han måste ju få sova?! Fick till slut "Toclase" utskrivet för något halvår sedan då han hostade så han blev alldeles utmattad. Ska dämpa hostreflexen men ärligt talat märker jag ingen skillnad. :?

Dricka... honungsvatten... vila... kastruller med kokande vatten runt sängen (mindre rum då). Men inget verkar dämpa det hele. :wink:

Någon?

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Anton får samma problem vid varje förkylning och det håller i sig långt efter snuvan försvunnit. Vi fick Lepheton utskrivet och det ska man förstås vara restriktiv med men det räcker med 1-2 dagars användning så försvinner hostan (åtminstone har det varit så de senaste 2 förkylningarna) istället för 2-3 veckors natthostande. Så OSS har det iaf hjälpt.

Det enda andra tips jag har är isf kamomillte, som vidgar luftrören. Vet inte hur effektivt det kan vara. :wink: :)

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi hade samma. Torr hosta i samband med förkylning. Mest på natten och långt efter att själva förkylningen upphört. Det var "förkylningsastma" (måste alltså inte betyda att man har svårt att andas). Vi fick Airomir och Pulmicort att inhalera. Jag har fått lära mig att alldeles oavsett astma så är luftrörsvidgande (antingen att inhalera eller som flytande, tex. Ventolven) det som funkar allra bäst mot rethosta hos barn! Kolla med läkaren!

/Pea
Patrik
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 29 dec 2004, 19:50
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Köp kålrot, dela på mitten, gröp ur en mindre gropp och lägg däri honung.
Sakta blir honungen rinnande vätska då saft dras ur kålroten, den här vätskan ska hjälpa.
Enda är att det blir väldigt sött men ta det som honung i kamomillte eller annat om de ej vill dricka det som det är.

Mvh / Patrik
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Det finns en annan trad om det har, dar det finns en del bra tips.
kolla
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
och
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
3 fina...2005, 2007, 2010
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Inlägg av carin73 »

Hej igen och tack för alla svar, och länkarna! :D

Lepheton ja. Hmm, innehåller ju morfin och det tar emot kan jag säga. :?

Men efter att ha läst den översta länkade tråden tror jag att ett läkarbesök måste bli till. Det slog mig att han hade "förkylningsastma" som mycket liten, typ 7-8 månader och jag hittade flytande Bricanyl hemma. Tog det inför natten och det vete sjutton om det faktiskt inte blev lite bättre. Ingen hosta mellan 23 och 05.30 iallafall. :-k

Mycket har man lärt sig här men smör på bröstet känns... ja... kladdigt. 8-[ Men om fler säger att det funkar då måste jag bara testa. Kålroten... intressant. :)

Hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

honung är väl väldigt farligt för småbarn?
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
susanneethel
Inlägg: 1014
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:44

Inlägg av susanneethel »

Nej, honung ska undvikas till barn under ett år p.g.a. att den kan ev. innehålla en bakterie som barn under ett år kan bli sjuka av. Man kan få något som heter botulism. Det är jättefarligt.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/botulism/

Men det verkar lite oklart om det var jord eller honung tycker jag, i de fallen.
:-k
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej carin73! Jag tycker det låter som infektionsastma, vi har precis samma behandling som Pea beskriver. Med medicinering släpper det fort, inflammationen i luftrören dämpas. Vi har märkt att barnen inte får lika jobbig hosta vid nästa förkylning heller, eftersom startläget är bättre då!

Och lepheton...säger som du att det är lite tvekis. Det är omtvistat. Undersökningar har visat att effekten snarare är psykologisk än något annat.

Åsa
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Snälla hjälp då mig också med råd :cry: :oops:, förvirrad som jag är. Jag blev också väldigt tveksam när maken kom hem med hostmedicinen efter läkarbesöket, men då det släppte så snabbt och vi bara behövde 1-2 dygns användning tänkte jag att det var bättre med den lilla dosen än att han låg och hostade så han nästan kräktes på nätterna i närmare 3 veckor. Varje gång han blev förkyld. Att det kunde finnas någon annan behandling hade jag ingen aning om :roll:. Vi har använt vid 2 förkylningar när hostan satt igång och det har slutat direkt. Och psykologisk effekt på en 2,5-åring vet jag inte... Den receptfria hostmedicinen han fått ibland innan har han ju fortsatt hosta av och HAN visste ju ingen skillnad denna gång.

Jag vill inte heller använda detta men är det rimligt att anta att varje "hostbarn" har infektionsastma, eller...? En allvarligt menad undran, vill jag förtydliga. Och varför säger inte läkarna något om det när man berättar hur hans förkylningsförlopp brukar se ut - ja, den retoriska frågan ska väl snarare ställas till läkarna förstås... Ska man helt enkelt KRÄVA att de gör något annat då. Svårt att själv hävda eftersom jag inte hört talas om infektions/förkylningsastma innan. Några bra råd där, Pea, Åsa B eller någon annan?

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Ewa, jag har undrat precis samma sak som du, och så här ungefär har jag förstått det:

Varje barn med mycket hosta har inte infektionsastma.... Vi har själva sökt läkare när ena sonen hostade i månader, utan att någon förträngning fanns. Alltså var det inte infektionsastma. MEN, om barnet ofta har en skällande långdragen hosta vid förkylningar, kan det ju vara en infektionsastma (inflammation i luftvägarna) som blir hjälpt av cortison/luftrörsvidgande medicin. Som jag har förstått, verkar det finnas lite olika synsätt på det här bland olika läkare. Vi bor i storstan, där det kanske finns mer av luftvägsbekymmer :cry: , och vi har en läkare som är duktig på detta. Kräv att läkaren tar ställning till ev. astma, om ni undrar över detta! Eller gå till en annan läkare.

Det där med att lepheton/desentol mest skulle hjälpa psykologiskt skrev jag för att det är just så som det formuleras i litteraturen. Alltså att man tror att lepheton (mot krupp/astma som det var fråga om- krupp och astma kan vara svåra att skilja på), inte har nån effekt utan mest lugnar föräldrarna som fått ge sitt barn en medicin. Men om ert barn blir hjälpt av det, så kanske det är bra :? . Jag vet bara att jag läst att luftrörsvidgande, som Bricanyl, är att rekommendera (vilket även Pea skrev).

Eftersom ert barn också blir hjälpt av medicin så pass snabbt, så verkar det kanske inte som han har astma. Astman som vår son har tar lång tid att få bort, trots inhalering flera gånger/dag.

Det var vad jag vet- nån annan som vet mer??

hej från Åsa :) .
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

Ni hosterfarna :wink:
Viktor har nyligen behandlats med penicillin efter öroninflammation. Och nu när febern är borta och han verkar frisk (slutade med penicillinet i torsdags) så har det kommit en torr skrällig hosta.
Någon/några gånger på dagtid och kanske ett par gånger efter läggning hostar han. Han verkar inte bekymrad av det och sover på natten men jag vill ju inte att det ska bli något galet med hans luftrör.... :?

Hur länge ska man låta det här pågå utan att kolla upp det och ev få medicin för det? M a o hur länge skulle ni ha avvaktat?

Simon har varit så frisk så vi har rent av ingen rutin av sjukdomar. Inte ens förkylningar. :shock:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Tack ÅsaB! :D

Nej, kanske är det inte det då. Till saken hör att lillfisan också har börjat natthosta nu. Igår natt i 1,5 timme i sträck och i natt i 45 min. Så det är ju antagligen torr rethosta som sätter igång i en sömnskarv. Hon sover ju förvisso vidare, precis som storisen, men tråkigt ändå. För det märks ju att de är tröttare på dagarna. Ska ta upp det med vår läkare om det håller i sig på henne eller nästa gång Anton sätter igång. Förstod jag dig rätt, kan alltså Bricanyl var behjälpligt ÄVEN om det inte handlar om krupp/astma...?

Och Mindy, huva, lille stackare. Öroninflammation så liten. Kan du inte höra med läkaren som förskrev penicillinet? Ni ska säkert på återkontroll för koll av öronen så småningom, men du kunde ju ringa och höra om det inte ger sig inom någon vecka. Annars har min lillfisa haft hostbekymmer tidigare också i upp till 2-3 veckor och allt läkaren då rekommenderat är kamomillte eftersom man inte vill ge medicin till så små.
Hoppas han kryar på sig :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej,
Jag tror det Ewa, att man kan ta Bicanyl mot "vanlig" hosta. Vi har fått det en gång för storebror (som inte inhalerar i vanliga fall), när han hade långvarig hosta. Och det hjälpte på ett par nätter.

Sen ska man väl alltid kolla upp hosta om den blir långvarig. Det kan ju vara bronkit, mykoplasma mm mm. Men ett tag får man hosta utan åtgärd (brukar alltid våra sköterskor på barnläkarmottagningen säga)- OM den inte är obstruktiv vill säga. Och det är ju det som är svårt för en lekman att avgöra, om den är eller inte.

Åsa
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej på er!
Sjätte förkylningen sedan mitten av september :cry: :twisted: för båda sötnosarna med medföljande hosta. Denna gång var vi till husläkaren (i annat ärende) och han konstaterade då att det ÄR förkylningsastma, så nu har Anton fått Ventolin istället. TACK till er för att ni gjorde mig uppmärksam på det här!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"