Ska barnet väckas på morgonen???

lilla mia

Ska barnet väckas på morgonen???

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Lillan har nu blivit ett år och har sovit ok (med några nätters undantag) sedan kurningen vid 9,5 månads ålder.
Vi har natt mellan 19.30- 7.30.
Efter ett par veckors kurning så vaknade lillan av sig själv 7.30 med marginalkvart åt båda hållen. Vi har därför slutat väcka henne. Utan hon får sova tills hon vaknar. Gör vi fel :?: :?:

Straffar det sig nu när hon sedan ett par dagar börjat vakna kl 7 och imorse 6.45? Jag har ramsat och sedan låtit henne stå i spjälsängen och skrika till 7.15. Hon ger sig inte. Har inte hänt en gång att hon somnar om. En morgon fick hon skrika i 45 minuter och så tänkte jag att till dagen efter har väl poletten trillat ner. Men icke!

När lillan vaknar så börjar hon skrika direkt. Det händer aldrig att hon leker eller pratar för sig själv i sängen. Utan hon ropar på oss och vill komma upp.

Jag har provat fullkornsgröt denna vecka och insåg igår att hennes mage inte var redo för den än. Hon har nämligen även vaknat upp på nätterna och varit pruttig och troligtvis haft ont- då hon skrikit rakt ut och inte velat vara ensam- (ja, jag har fuskat och tagit upp och ammat....) Dessutom har hon haft bajs i blöjan när jag tar upp henne på morgonen. Upplevde att hon vaknade kl 7 för att hon bajsade?!? Har bytt tillbaka till 8 månaders gröten och imorse var det inget bajs men ändå ett tidigt uppvak.

Nu är jag jätteirriterad på mig själv :evil: :?: för jag tagit upp henne men vad gör man när man inte får henne att somna om på en timme mitt i natten- gallskrik så fort jag lämnar rummet.

Vi (hela lilla familjen) är ju vana att få sova på nätterna nu och det har jag tänkt vi ska fortsätta med!!!

Tips och råd tas TACKSAMT emot :!: :!: . Andra som haft samma problem?

KRAM
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Du svarar väl delvis på frågan själv. Hon har fått ta över ansvaret för när det är morgon. Det kan gå bra men det kan ju så småningom bli som du beskriver. Hon måste bevaka och litar inte på att ni gör det åt henne.

Men stå på dig. Pangramsa och låt henne vara. Förvirra henne inte mer än du redan gjort (ta det som en engångsföretelese och lägg det bakom er). Hon är arg för att du inte lyssnar, men du måste återta kommandot. Du bestämmer när det är morgon.

Det är nu extra viktigt med skrattet till gonattet och att det följs upp av en glad morgon! :D Alltså du ska bete dig som om det vore en glad nyvaken tjej som du väcker när du stormar in i hennes rum.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
J och Å

Inlägg av J och Å »

......och ge henne riktig gröt. Koka på havregryn, i med fett och ev. mosad banan + lite katrinplommonpuré.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Saara

Inlägg av Saara »

Hej!

Jag vill gärna slå ett slag för väckarklocka. Jag började med väckarklocka för tjejen då hon var ca året och det har gjort våra morgnar enklare. Ingen behöver fundera på när det är morgon, utan det bestämmer klockan. Vaknar man tidigare så somnar man om eller ligger och filosoferar en stund. Nån enstaka strulmorgon kan förekomma, men de har faktiskt varit mycket sällsynta.

Det borde finnas en hel del inlägg som handlar om tidiga morgnar och väckarklocka.

hälsningar,

Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Tack för snabba svar! :heart:

Idag är jag på mycket bättre humör! Lillan sov hela natten- vaknade 7.12! tyckte det var godkänt...

Ska nog testa det där med väckarklockan. Har ni den stående inne på barnets rum? Då måste man ju rusa upp och stänga av den... de tjuter, piper ju på rätt bra.

/lilla mia.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Kom på en sak. Pappa Tony har sin mobil som väckarklocka. Den ringer 05.30 varje morgon med en (aningen jobbig) melodi. Både jag och Tony vaknar men inte lillan- vilket så klart är otroligt skönt! Han är ju snabb med att stänga av den just för att hon inte ska vakna. Vi bor i rummen intill varandra. Hur ska jag då göra med hennes väckarklocka? Har en som står på mitt nattduksbord som piper- den borde hon ju vakna av.... om den ringer på hennes vakna tid :?:
Ska jag första morgonen ställa den på tex 7.10 och sen flytta fram den med 10 minuter så hon blir 7.30 efter 3 dagar. Eller är det kanske bättre att ställa den på 7.10 i tre dagar och sen göra ett snabbt hopp på 20 minuter. Då har hon en bättre chans att vänja sig vid den :?: :?: :?:

Sökt här i forumet på väckarklocka men hittar inget riktigt konkret på hur man ska gå till väga...

lilla mia

Saara

Inlägg av Saara »

Jag har väckarklockan på mitt rum. Jag låter den ringa några gånger och går sen via toaletten till lilla damens rum. Redan utanför dörren hörs det: "ti-hi ti-hi ti-hi". Sen är det GOD MORGON i mer eller mindre stor stil, beroende på hur trött mamma är. :D
Saara

Inlägg av Saara »

Hej lilla mia, vi skriver samtidigt!

Min gubbe har också mobil som ringer 6.00 :shock: men hon vaknar inte till det. Han stänger visserligen av den ganska snabbt. Jag kommer ihåg att det där funderade jag också på. Det visade sig att den inte störde.

Jag tror att jag sku ställa klockan på 7.30 och köra rakt av. Hon har tidigare sovit till 7.30 så då borde hon klara det nu också bara hon får tydligt besked om att hon ska somna om och sova tills det ringer. Alltså pangramsa om hon vaknar för tidigt på morgonen och sen inget mer innan det är dags för GOD MORGON i stor stil då klockan ringer. Och ge henne några dagar att lära sig det här nya. Hon fattar snart :wink:

Lycka till,

Sara
lilla mia

det funkar inte!!!!

Inlägg av lilla mia »

:(
Hur gör man för att få dem att somna om???
Idag vaknade lillan 6,20. Jag var bestämd och tänkte låta henne hållas till väckarklockan ringer 7.30.
Maken slog till med en pangramsa innan han stack till jobbet när hon vaknade. Sen skrek hon, gnydde och skrek igen stående i sängen. Det är som hon inte fattar att hon kan lägga sig ner själv. Men det kan hon. Hon går ju snart! Kl 7 gav jag en ny bestämd ramsa 4 gånger. Vilket resulterar i ett illvrål. Det är på nått sätt som hon blir mer ledsen när man ramsar. Hon märker då att jaha mamma är också vaken. Bäst att skrika lite till så hon hör mig! Typ. Det käns så. Om hon vaknar till tidigare under vargtimmen så har vi valt att bara ramsa en gång. Då tystnar hon. Ramsar vi 4 så käns det snarare som vi väcker henne. Kan det vara så?
Iaf så forttsatte hon skrika till halv åtta imorse då väckarklockan ringde och jag rusar in och berättar att nu är det morgon, hör du klockan?, drar upp rullgardinen och sen går vi tillsammans och stänger av klockan som står i mitt rum.
Sammanfattning. Lilan stod alltså upp i sängen och skrek imorse i över en timme. Hur ska jag göra???? Snälla, hjälp!

Lua

Inlägg av Lua »

Hon ställer frågor och du ska svara: på natten sover alla som grisar. :sleep: Det finns några olika strategier för för tidiga morgnar. Kan någon länka till nån bra tråd?

Vi körde pangramsa vid första pip och sedan INGENTING. Ny pangramsa om hon somnat och sen vaknar igen. Var självklar och betryggande så sover hon snart till kl. 7.30! Väckarklockan är BRA, fortsätt använda den!

Kram Lua. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

jaha. jag får väl stå ut med skriket då. tror att problemet är att jag varit för snäll?! och gått in och lagt ner henne igen på kudden upprepade gånger så att hon kan somna. ibland har jag även stått kvar och lugnat henne....
men det är ju så jobbigt att höra henne ledsen. nu har hon skrikit i 30 minuter inför middagsluren. Vill bara gå in och tala om för henne att hon ska lägga sig ner igen så somnar hon. kan hon inte förstå det själv???

åhh, vad jobbigt det är. är ju så enkelt att bara gå in och lägga ner henne ett par gånger så somnar hon ju till slut.... men det skulle ju vara ännu enklare om hon lärde sig lägga sig ner själv....

får stå ut ett tag till verkar det som. ramsan tar inte alls. hon börjar bara skrika ännu mer när jag öppnar munnen.

/lilla mia

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!
detär så skönt att skriva av sig. det dyker ju upp 1000 frågor när saker och ting inte funkar.
nu har hon somnat. efter en dryg timme. och ja jag var inne 3 gånger. första två gångerna la jag bara ner henne och gick ut igen med ramsan. hon lägger ner huvudet direkt och blundar-dötrött! så fort jag lämnade rummet reser hon sig och börjar gallskrika igen. sista gången stod jag kvar hos henne i två minuter. strök henne över ryggen. när jag slutar börjar hon skrika. till slut nöjde hon sig med att jag bara stod hos henne. på två minuter sov hon.

känns verkligen inte bra det här. hon har börjat krångla även inför kvällsläggningen nu. när hon ska läggas är det som att hon förstår att jaha- nu ska jag få stå här och skrika igen- och så börjar gnället på en gång. Senast i lördags somnade hon själv inför natten utan ett knyst- som det alltid varit tidigare men nu senste veckan vill hon inte alls.
har det med förkylningen att göra som hon fick i måndags? ska jag lugna mig till hon är helt frisk. eller kanske löser det sig av sig självt då??? HOPPAS!

Lua

Inlägg av Lua »

Hon tänker INTE: jaha, nu får jag stå här och skrika igen utan VAD ÄR DET SOM GÄLLER :?: :?: Se alltid hennes skrik som frågor. Nu undrar hon om allt är okej och om hon tryggt kan sova. När du går in till henne så svarar du henne att det inte är okej och att din närvaro krävs för att hon ska kunna somna. Som det är nu så skriker hon dig TILL sig och du bekräftar hennes oro. :roll:

Odla attityden av självklarhet och ge henne betryggande svar: gå inte in utan förmedla med ramsan (vid KRIS) att allt är i sin ordning och att du har koll på vargarna. Har du förresten läst novemberkrönikan? Om inte så kanske den kan ge lite insikter och ett och annat fniss... :D

Stor kram från Lua. :heart:
lilla mia

hittat attityden!

Inlägg av lilla mia »

hej!
igår kväll bestämde jag mig.
vi lade henne kl 19.30 som vanligt. ramsade mig ut varpå Linnéa ställer sig upp direkt och börjar skrika. sen skrek hon. till 20.20, då blev det tyst. 50 minuter alltså. sen sov hon utan ett knyst hela natten igenom till kl ringde kl 7.30. :shock: :D hon vaknade inte av den heller utan jag fick gå in och väcka henne.

nu på sovtiden efter lunch tog det 10 minuter innan hon lade sig snällt på kudden och somnade! alldeles utan mammas hjälp. helt fantastikt!

hoppas att trenden håller i sig!

två frågor. ska jag sätta in en väckarklocka på hennes rum så hon hör den bättre? och vaknar av den. eller tror ni hon vänjer sig med den jag har på mitt rum. den hörs ju in till henne med eftersom vi sover i rummen intill varandra.

ni som använder väckarklocka. har ni den även på daglurarna?

tack för fin pepp Lua!! :heart:

Lua

Inlägg av Lua »

Pris och beröm, som Anna brukar säga :!: =D>

Vad skönt att det kändes som pepp och inget annat! :)

Vi har väckarklockan inne hos oss för ibland snoozar vi 5 minuter om hon sover. Skönt! När hon ska upp låter vi den ringa ganska länge, om hon sover, så att hon verkligen vaknar av den. Om hon redan är vaken och ligger och pratar så behöver den bara ringa lite. Nej, vi har den inte på daglurarna. Hur gör ni andra som använder väckarklockan :?:

Bra jobbat och kram! /Lua.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"