Hej!
Min dotter är nu 8,5 mån och vi genomförde kuren för ca 2 mån sedan. För det mesta har sovandet fungerat bra men ett par svårare perioder. Nu har det börjat strula med insomnandet på dagarna, framförallt till eftermiddagsluren och jag funderar om det är dags att införa två lurar istället för tre.
Så här ser schemat ut idag:
7.30 God morgon
7.45 Frukost
9.15 Sova 45 min
11.00 Lunch
12.30 Sova 90 min
14.30 Mellanmål
16.45 Sova 20 min
17.30 Middag
18.30 Bad
19.00 Nattslurk, skrattet till go´nattet
19.30 Sova
Det ger ca 14,5 timmars sömn. Nu har Bianca haft svårigheter att somna vid samtliga lurar och oftast blir fm-luren bara 20 min och em-luren bara 5min. Det tar oftast ca 30 min vid samtliga lurar innan hon somnar och ofta kriker hon argt största delen av tiden.
Så här tänkte jag att nya schemat skulle se ut.
7.30 God morgon
7.45 Frukost
10.00 Sova 45 min
11.00 Lunch
14.00 Mellanmål
14.30 Sova 90 min
17.00 Middag
18.30 Bad
19.00 Nattslurk (som snart kommer att bli kvällsgröt istället för amning), tandborstning, skrattet till go´nattet
19.30 Sova natt
Jag är inte riktigt säker på det nya schemat då måltiderna kommer ganska tätt, men annars är det svårt att få in lurarna. Med det nya schemat skulle det bli ca 14 timmars sömn. Några andra alternativ? Tycker det känns svårt att få till ett bra schema med 3,5 timmar mellanrum för måltiderna och sömn på lagom tidpunkter. Det att måltiderna oftast tar 30-45min gör ju saken ännu svårare (min tjej tar väldigt lång tid på sig att äta).
Hoppas någon hinner titta på schemat.
Eva
Funderingar kring dagslurarna!
Funderingar kring dagslurarna!
Stolt mamma till Bianca 060217 och Lucia 081227
Hej
Schemat ser bra ut. Ungefäör som vårt när Vera var 8 månader, fast långlur först och kortlur på eftermiddagen. Men det beror ju bara på att Vera var en riktig tröttis på förmiddagen.
Skulle du inte kunna dra ihop lunch och mellis till ett mål. Om hon äter länge så är det säkert ingen fara att ha 4 timmar eller t.o.m. lite mer mellan målen.
/LO
Schemat ser bra ut. Ungefäör som vårt när Vera var 8 månader, fast långlur först och kortlur på eftermiddagen. Men det beror ju bara på att Vera var en riktig tröttis på förmiddagen.
Skulle du inte kunna dra ihop lunch och mellis till ett mål. Om hon äter länge så är det säkert ingen fara att ha 4 timmar eller t.o.m. lite mer mellan målen.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum