Hej Tina-Stina!
Visst kan barn bete sej så här stora som små, men att det inte finns nåt att göra skulle inte jag hålla med om.
Det är ju vår uppgift att visa hur man gör här i världen, o att ta saker från andra är inte populärt eller önskvärt.
Vi har varit snabbt framme o sagt: -Ojdå! Nu hade lillasyster den. Vill du låna den så får du hämta nåt som du kan byta med.
Sen har vi med handen om handen gett tillbaka den till lillasyster o följt med för att leta upp nåt som kan vara intressant att byta med. Så småningom springer de iväg själva för att leta upp nåt annat till syskonet, men i början tror jag det är viktigt att man VISAR hur det ska gå till hela vägen (oavsett om det är med- eller motvilligt från det större barnet)
När vår tjej nr 2 var i den åldern så var tjej nr 1 framme ibland för att ta tillbaka saker. Hon hade ju aldrig haft konkurrens om sina saker förr o förstod faktiskt inte att hon skulle få tillbaka dom. Likadant kunde det vara om vi hade besök av barn som ville leka med leksakerna, då var stora tjejen ibland rädd för att det barnet skulle ta med sej saker hem o sprang fram o tillbaka med saker för att hålla koll på dom.
Så det kan vara bra att förklara för barnet att andra får låna o leka/titta på sakerna, o att det inte betyder att barnet ska TA saken för all framtid.
Fortfarande är det så att de stora tjejerna ofta byter till sej saker från varandra, men man får oxå acceptera om den andre INTE vill byta utan att man får vänta ett tag.
Så jag tycker ni gör rätt i att inte bara lämna det därhän. Det går ganska fort för dom att haja hur man ska bete sej i en sån situation bara man jobbar in det.
Lycka till!