Tar saker!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tina-Stina

Tar saker!

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Problematik har uppstått..Storasyster 2,5 år, tar ALLT som lillebror 7 månader tittar på. Och nu är han ju i utforskar stadiet och blir förtvivlad när saken plötsligt försvinner.. :cry:
Alla jag frågat säjer att så gör alla barn och det är inget att göra...Är det så? Gör era barn så? Hur löser ni situationen? Kan man lösa det?
Vi försöker med att:
Lillebror hade ju den först,
Då får du ge honom något annat istället,
Ge tillbaka den till honom
...inget fungerar bra..han ska enligt hennes mening inte ha något alls...Hon brukar också hålla fram saker, och precis när han ska ta den, drar hon undan saken. Annars tycker hon om sin bror mycket. Hoppas någon kan svara!
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Therese

Inlägg av Therese »

Hej Tina-Stina! :D
Visst kan barn bete sej så här stora som små, men att det inte finns nåt att göra skulle inte jag hålla med om.
Det är ju vår uppgift att visa hur man gör här i världen, o att ta saker från andra är inte populärt eller önskvärt.
Vi har varit snabbt framme o sagt: -Ojdå! Nu hade lillasyster den. Vill du låna den så får du hämta nåt som du kan byta med.
Sen har vi med handen om handen gett tillbaka den till lillasyster o följt med för att leta upp nåt som kan vara intressant att byta med. Så småningom springer de iväg själva för att leta upp nåt annat till syskonet, men i början tror jag det är viktigt att man VISAR hur det ska gå till hela vägen (oavsett om det är med- eller motvilligt från det större barnet)

När vår tjej nr 2 var i den åldern så var tjej nr 1 framme ibland för att ta tillbaka saker. Hon hade ju aldrig haft konkurrens om sina saker förr o förstod faktiskt inte att hon skulle få tillbaka dom. Likadant kunde det vara om vi hade besök av barn som ville leka med leksakerna, då var stora tjejen ibland rädd för att det barnet skulle ta med sej saker hem o sprang fram o tillbaka med saker för att hålla koll på dom.
Så det kan vara bra att förklara för barnet att andra får låna o leka/titta på sakerna, o att det inte betyder att barnet ska TA saken för all framtid.

Fortfarande är det så att de stora tjejerna ofta byter till sej saker från varandra, men man får oxå acceptera om den andre INTE vill byta utan att man får vänta ett tag.

Så jag tycker ni gör rätt i att inte bara lämna det därhän. Det går ganska fort för dom att haja hur man ska bete sej i en sån situation bara man jobbar in det.

Lycka till!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Therese skrev:Vi har varit snabbt framme o sagt: -Ojdå! Nu hade lillasyster den. Vill du låna den så får du hämta nåt som du kan byta med.
Sen har vi med handen om handen gett tillbaka den till lillasyster o följt med för att leta upp nåt som kan vara intressant att byta med.
:D Tack :!: Precis så :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Trodde väl att det fanns något att göra åt det! Då får vi jobba på med detta!
Tack för svar!Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
lillith

Inlägg av lillith »

Åh, perfekt tråd för oss!
Jag har lärt storebror att hämta ett utbyte för lillebror sedan många månader tillbaka men ibland är lillebror inte färdig med det han håller på med trots att storebror står där med en utbytesleksaken i handen. Och då tar det hus i h-e... jag ska hädanefter försöka förklara att han får leksaken tillbaka snart, men OM det inte funkar, får storebror helt enkelt ha sitt utbrott över att han får vänta ett tag? Eller finns det något annat knep för att lugna honom?
Det händer inte alls varje gång och är aldrig lika intensivt med andra barn i lekparken eller på dagis, men ibland när lillebror tar något kan storebror nästan hyperventilera av upprördhet! (Över en dammig, gammal och trasig bil som han inte ens tittat åt på ett halvår...:shock: :roll:)
Tacksam för alla tips!
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det kan handla om fem minuter, så är lillebror "färdig". Förklara inte så mycket, förhala i stället. Både du och storebror ser att lillebror inte alls är redo att byta ut vad-det-nu-är, för stunden, och det kan ni tyst konstatera tillsammans. Varpå du kommer med ett tisselförslag i maskopi: "Vi tar oss en kaka så länge, du och jag." Typ :wink: :lol:

En annan strategi är att muta lillebror. Med samma kaka :roll: Du förstår vad jag menar :!: Man viftar med Mutan, tar Saken (och tackar så gränslöst), ger storebror Saken bakom ryggen och sätter snabbt som attan fram något Nytt Intressant (som storebror hämtat) medan lillbror äter på kakan. Voilà :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Åh, tack! Vilken bra tråd! Den behövde jag verkligen...
Mamma till två helt magiska söner
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"