Blev inte nån kur idag, pappan var tvungen att jobba över, och det har strulat med hans jobb så vi kan inte börja innan helgen...
Kände mig såååå peppad innan idag, sonen var skrikigast i världen efter att ha varit på utflykt med mamma hela dagen igår och inte sovit med någon reda på hela dagen. Som längst ca 45 min.
Men så fick jag honom att sova middag i 2,5 timme, utan att det tog särskilt lång tid att natta honom, och sen var han supermysig i eftermiddags och var inte svår att somna ikväll heller.
Hans storasyster var likadan när vi varit iväg dagen innan, var på sämst humör i världen och inte alls medgörlig. Men det var bara medan hon var riktigt liten, och det är ju bebben fortfarande.
Dessutom får jag inte ihop nåt schema hur jag än gör. Om målen ska komma var 4:e timme, så kan jag varken lämna eller hämta på dagis, eller fixa frukost och lunch till storasyster. Och det känns verkligen som om hon sitter i kläm tillräckligt redan!
Problemet med lillebror är dessutom "bara" att han har svårt att komma till ro vid insomnandet. När han väl somnat sover han som en liten gris, och på natten är det aldrig några problem att få honom att somna om heller.
Ska jag göra som nån annan provat, att bara använda verktygen utan att köra kuren på riktigt?
Nåja, jag har några dagar på mig innan det är dags för kuren. Får väl se om jag får några bra tips från er mer erfarna kurare!
Tvekar. Hjälp mig!
Tvekar. Hjälp mig!
Stolt mamma till flicka f?dd nov -02 och pojke f?dd nov -04. Lillebror ska snart kuras...
Hej Numtsi!
Jag tycker kor hela kuren med allt som ska till. Det sparar tid, energi och frustration i langden tror jag. Mat var 3.5:e timme funkade jattebra for oss, hjalper det dig alls om du gor sa ocksa?
maria
Jag tycker kor hela kuren med allt som ska till. Det sparar tid, energi och frustration i langden tror jag. Mat var 3.5:e timme funkade jattebra for oss, hjalper det dig alls om du gor sa ocksa?
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:)
efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Hej Numtsi!
Vi införde bara verktygen och de tog direkt, vi behövde aldrig kura på riktigt (och lille E var en duktig icke-sovare). För oss räckte dock schema, ramsa, magläge och larm samt att vi klarade att backa enligt intruktionerna för att sovandet inte längre skulle vara ett problem. Börja med tillrättaläggande, inför ramsan och fasta tider (antar att magläget är etablerat redan, annars rekkommenderar jag det varmt, gjorde underverk för vår gosse!!!) i väntan på den ritkiga kuren så får du väl se om den behövs sedan? Du förstör inget så länge du använder verktygen som dom ska användas, det är jag övertygad om. De fasta tiderna är en ovärderlig hjälp, de somnar mycket lättare på fasta tider och vaknar när de ska. Tänk noga igenom schemat dock eftersom ni verkar ha mycket som ska passa in.
Lycka till!
Vi införde bara verktygen och de tog direkt, vi behövde aldrig kura på riktigt (och lille E var en duktig icke-sovare). För oss räckte dock schema, ramsa, magläge och larm samt att vi klarade att backa enligt intruktionerna för att sovandet inte längre skulle vara ett problem. Börja med tillrättaläggande, inför ramsan och fasta tider (antar att magläget är etablerat redan, annars rekkommenderar jag det varmt, gjorde underverk för vår gosse!!!) i väntan på den ritkiga kuren så får du väl se om den behövs sedan? Du förstör inget så länge du använder verktygen som dom ska användas, det är jag övertygad om. De fasta tiderna är en ovärderlig hjälp, de somnar mycket lättare på fasta tider och vaknar när de ska. Tänk noga igenom schemat dock eftersom ni verkar ha mycket som ska passa in.
Lycka till!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!