Feber; får man amma mer då?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ninna76
Kontakt:

Feber; får man amma mer då?

Inlägg av Ninna76 »

Hejsan!

Jo, det är så att vi är inne på uppföljningsveckan i vår kur och lille Elliot har nu fått feber (han fick sin 6 månaders spruta igår) och jag undrar då om man får ge honom vätska oftare under dagen än vad som är bestämt enligt schemat. Och om man får ge vätska; får man amma, eller bara ge vatten?

/Ninna (fru till johanneswiberg)
Mamma till
Elliot, 060419 - SHN-kurad oktober 06
Matti, 071018 - SHN-kurad februari 08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det är jättetråkigt, men rätt vanligt att det blir feber efter sprutorna. Min första har reagerat urilla på samtliga, men på den lilla har det knappt märkts. Och vad gäller extra vätska. Tycker du att det verkar behövas så får du naturligtvis ge mer att dricka, vatten går ju egentligen lika bra som bröstmjölk eftersom det är vätska som behövs för att sänka febern och det gör honom ju inte mätt som bröstmjölken kanske gör - om du nu vill hålla på "matordningen", vill säga. Men vill du amma mer så kan inte JAG se något hinder till det. Hålla dig till tiderna kan du ju ändå, men då ev. ge någon extraslurk emellan måltiderna om du tror att det behövs.
Hoppas han frisknar på sig snabbt!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Ninna!
Om han äter som vanligt på målen, så kanske det räcker med vatten. Men orkar han inte äta så mycket åt gången tror jag det är bra att amma oftare. Det är bara att styra upp det igen när febern är borta. Det förstör ingenting. (Jo, om ni tar upp honom på natten för att amma kan det ju bli strul, så passa på under dagen med mycket vätska.)
Det kan hända att han behöver sova mer också, utnyttja marginalkvartarna då, åt båda hållen, till att börja med.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Oj, vi svarade visst samtidigt.
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Tack så jättemycket för svaren! Misstänkte att det var okej, men ville vara på den säkra sidan. :)
Han åt sämre än vanligt under dagen, men nu till kvällen åt han ordentligt med gröt och ska sen innan läggningen få sig en nattslurk. Just nu verkar han må bättre och det bådar ju gott inför natten (som jag annars hade oroat mig för). :thumbsup:

Tack igen för era svar! :heart:

/Ninna
Mamma till
Elliot, 060419 - SHN-kurad oktober 06
Matti, 071018 - SHN-kurad februari 08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"