Kurstart på fredag – har frågor, behöver pe

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Isolde

Kurstart på fredag – har frågor, behöver pe

Inlägg av Isolde »

Äntligen! [-o< Det ska bli så skönt att titta sig i spegeln och inte mötas av ett hålögt monster! :lol: Men viktigast att slippa se de röda ringar under Fridas ögon dyker upp efter en natt med många uppvaknanden.

På fredag kör vi alltså. Tyvärr sviktar attityden ibland (särskilt på nätterna – hur ska vi kunna förändra det här?) men jag ska ta och borsta upp den genom att ha en fullständig genomgång med maken.

Under de senaste två veckorna har vi gått på ett schema som är väldigt likt det som finns i "PM för fyramånaders älsklingar". Det var inte meningen att sätta ett schema, men hon har med bara lite ledande hand anammat tiderna. Fridisen har inga problem med läggning – det går som en dans \:D/ både dag och natt – utan den stora stötostenen är att somna om.

Den första frågan jag har gäller natten. Frida är lite drygt tre månader och ska då klara av att sova 10 timmar i sträck. Vårt schema ger 11 timmars natt – behöver vi stoppa in ett mål under den tiden eller ska vi gå rakt på redan?

För det andra: Hon är aningen förkyld – natten som gick var jättejobbig för oss alla, eftersom hon stökade och bökade i sömnen och flåsade så där som man gör när man är täppt i näsan. Hon vaknade inte mer än vanligt, men det har märkts på henne idag att det inte blev någon bra sömn. Vad gör vi om hon fortfarande är snorig? Blir det onödigt svårt att kura när hon är täppt?

Och så peppen – gimme it! :wink:

(Lite ostrukturerat känner jag, men det är så mycket som surrar i huvudet.)
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Oj, vilken liten sötnos du har!! :D

Jag är övertygad om att ni kommer att klara det här - ni har många dagar kvar att öva på den rätta inställningen! :D

Vi har hållt på en vecka och vi är av och till helt förundrade... :wink:

Visst, nätterna är jobbigast, men har du bara rätta inställningen så klarar du dem också! :D Jag är en jättestor "tröttmössa", men lyckades hålla ställningarna utan större problem, faktiskt! Ett tips är att sova sen middag innan första natten kommer. Jag sov typ mellan 16-18 och då orkar man vara vaken fram till 02 eller så utan problem. Se dessutom till att få sova rejäl middag mellan varje "vaknatt" - att vara vaken dygnet runt orkar ingen!

Vad det gäller 10-11 timmars sömn så har jag inget bra råd. Min kille är sju månader så vi körde 12 h utan att blinka :wink:

Förkyld och täppt...ja, jag hade gett henne Nezeril. Att genomgå "kuren" är jobbigt nog, hon behöver inte ligga och ha svårt att andas också.

Ha det gott och kämpa på med inställningen så kommer det gå jättebra! :thumbsup:

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
JH

Inlägg av JH »

Heja, heja - Pepp,pepp! :D

Det här kommer ni att klara galant! Jag är ingen expert på kurning av 3-månaders, kurade Elsa då hon var 4 månader, men vad jag har förstått är ditt barn ännu för litet för att klara 12 h utan mat, så jag skulle nog ha ett nattmål kvar 1 månad till. Sen beror det väl på barnet, det skulle kunna funka, men kanske dumt att chansa?

Attityden ja! När vi startade kuren så satt attityden som en smäck och vi verkligen TRODDE på detta till 100%, vilket gjorde att nätterna inte blev så hemskt jobbiga (sen är det ju faktiskt oftast så att det "bara" är de 3 första nätterna som är riktigt jobbiga, och är man då ändå van att vakna stup i kvarten och mata det lilla livet så blir natt 4-5 lätta i jämförelse! :D )

Det andra jag tror är viktigt är att BÅDA två är väl pålästa och verkligen tror på det här. Då kan den som fått sova peppa den som har tagit natten och som kanske börjar svikta i tron...

Lycka till och kör hårt! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Isolde

Inlägg av Isolde »

Bara för att få trött mamma ur balans gnällgnölade Frida en kvart vid läggning i dag – annars aldrig mer än några minuter! Där fick jag för att jag sa att vi aldrig har problem med läggning. :wink: Det måste vara näsan, så det blir inköp av nässprej i morgon – koksaltlösningen spolar visserligen rent men förhindrar ju inte att det uppkommer mer snor.

Hu, just nu känns allt oöverstigligt! Men vad har vi att välja på? Man blir ju inte piggare med ytterligare några veckors uppstyckade nätter. Och nästa chans är tidigast om två veckor.

Jag måste ta mig i kragen! Eller hur! :lol:
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Isolde

Inlägg av Isolde »

Det blev en strulig natt, med mycket bök och stök. :( Och påföljande problem med dagssovandet, förstås. Nu på morgonen prioriterade jag hennes sovande framför regelbundenheten – den vanliga 1,5-luren blev styckad i två med snorhantering och mat emellan, men med marginalkvartar är inte schemat alltför förskjutet. :roll:

Jag är fortfarande intresserad av att höra åsikter om hur vi ska göra med elvatimmarsnatten!

Schemat iom kur är ungefär detsamma som vi har nu, det har kortats ned på vakentiden p.g.a. längre natt:

07.30 godmorgon
09.00 sova 1,5 timme (ofta med marginalkvartar i varje ända)
10.30 vakentid 1,5 timme
12.00 sova 45 minuter
12.45 vakentid 1,75 timme
14.30 sova 1,5 timme
16.00 vakentid 1,75 timme
17.45 sova 45 minuter
18.30 vakentid 2 timmar
20.30 godnatt

Utan problem kunde vi börja med att ta bort den första halvtimmen sömn och göra natt 21.00 i stället. Hon är kvällspigg. Då bleve det 10,5 timmar natt.

Oj vad hon hojtar nu! Dags för mat! :D
Isolde

Inlägg av Isolde »

Det där blev lite konstigt! Skyller på den hungriga. :wink:

Schemat är det som ska införas i och med kuren, och det har 11 timmars natt. (Det nuvarande schemat är mycket likt detta men har mer vakentid.) Om vi lägger Frida en halvtimme senare på kurschemat får vi 10,5 timmars natt, något som hon kanske kan klara.

:?:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"