Eh.... vad hände nu? :-)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Eh.... vad hände nu? :-)

Inlägg av JH »

I går gjorde vi äntligen som en del här inne (framförallt father of a son! :D ) tipsat oss om - la Elsa 18.30, 30 min före vanlig sovtid (min man har varit motståndare till detta: "om vi lägger henne tidigare kommer hon ju att vakna ÄNNU tidigare!", men jag har stått på mig!), och vad händer?

Elsa vaknar först 06.05!!!!! (morgon 06.30) Hon sov alltså 11,5 timmar, vilket är det som är tänkt! :D :D Hon har ju vaknat 5 eller tidigare de senaste veckorna så det här känns helt fantastiskt! Ramsade när hon vaknade och då var hon tyst i 10 min till, sen tog jag faktiskt upp henne, marginalkvart. (Jag vet Mammut, skulle ju utnyttja kvarten åt ANDRA hållet så hon får chans att somna om, men jag var så glad att hon sovit hela natten och ville så gärna ta upp en glad bebbe...fel?)

Några frågor:

:arrow: Det är väl inte meningen att vi ska lägga tidigare varje kväll - hur gör vi ikväll? Tänker att man ska göra det nån mer natt så att hon verkligen får känna på hur det är att sova hela natten, men så kanske det inte funkar?

:arrow: Igår blev det så att hon fick gröt (1 1/2 portion! :D ) 30 min innan hon la sig. Det var inte meningen, men vi hann helt enkelt inte med :oops: Jag har förut varit lite orolig att hon faktiskt ÄR hungrig i vargtimmen eftersom hon är mer och mer hungrig under dagen nuförtiden, men fortfarande inte är jättefötjust i riktigt mat (förutom gröt då). Dessutom är hon jättegnällig när jag tar upp henne på morgnarna, och gapar och "pickar" som en galning tills hon får bröstet. Kan detta, att hon fick gröt såpass sent ha inverkat på sömnen tror ni? Kan man i så fall fortsätta att ha gröt som nattslurk (för det blir det ju då) eller är det dumt?

Jag är verkligen beredd på att hon inte sover så länge imorgon och jag känner mig väldigt taggad att använda ramsan på det sätt Mammut har förklarat (och förklara, och förklarat :D :roll: ) för mig, men det känns ändå så skönt att hon KUNDE sova hela natten igen! :D

Ser med spänning fram emot natten/morgonen...!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det var väl jättebra! Rätt gjort att nyttja marginalen som du gjorde idag - då det ändå hade gått 11,5 timme. Men blir det uppvaknande 1 timme innan god morgon så förlänger du så som jag sagt :P !

:idea: Varför inte bjuda henne på 12 timmar natt? Barn brukar uppskatta det!

:D Lycka till!
Bettan

Inlägg av Bettan »

Grattis JH! Vi kämpar fortfarande med Vargtimmen och jag har haft stor nytta av dina frågor med svar fån Mammut mfl! Vi har just haft den sämsta natten sen kurstarten med uppvak klockan 2 som krävde buffning :? . Efter 5 var Vargen tydligt närvarande, jättejobbigt. Vi kämpar på och håller attitydfanan högt. Från och med i natt ska natten förlängas. Vi har bara haft 10 timmar hittills :oops: , men nu blir det 11 och en daglur mindre. Hon kommer då troligen att vara lite piggare när vi lägger henne, och lyckligare när hon somnar. På mina äldre barn, som aldrig är kurade, så tycker jag att jag har märkt att senare läggning har gett tidigare uppvak så länge de var små. Vi tror på detta nu!

Förresten, är det någon som har texten till Vargsången ur Ronja Rövardotter? "Du varg, du varg, kom inte hit, ungen min får du aldrig..."
Bettan
3 barn f?dda 95, 97 och augusti 04.
JH

Inlägg av JH »

Mammut: Menar du då 18.30-06.30? Halv sju är för tidigt att lägga henne tycker vi, eftersom min man då inte hinner umgås med henne så mycket när han kommer hem från jobbet.... 19-07 vore väl bäst, men vi vågade inte sätta den tiden eftersom hon alltid varit en morgonpigg liten snärta som vaknar vid 6.

Men det här med att lägga 30 min tidigare för att få dem att sova längre, det är väl inget man fortsätter med i alla evighet? Jag har fattat det som ett medel att få dem att hitta tillbaks till den hela nattsömnen, har jag förstått fel då?

Vad tror ni andra om gröt så nära inpå läggdax?
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
mia75

Inlägg av mia75 »

Bettan!

Vargen ylar i nattens skog, han vill men kan inte sova.
Hungern river hans vargabuk, och det är kallt i hans stova.
Ref: Du varg, du varg, kom inte hit, ungen min får du aldrig.

Vargen ylar i nattens skog, ylar av hunger och klagan.
Men jag ska ge´n en grisasvans, sånt passar i vargamagar.
Ref...

Vargen ylar i nattens skog, och hittar sig inget byte.
Men jag ska ge´n en tuppakam, att stoppa ner i sitt knyte.
Ref...

Sov, mitt barn, i bädden hos mor, låt vargen yla i natten.
Men jag ska ge´n en hönsaskank, om ingen annan har tattén.
Ref...
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ja, jag menar 12 timmar natt och det får man ju så som du beskriver! Att sedan maken blir snuvad på bebiskonfekten är ju ett litet bekymmer. Men att ha schema 19-07 är ju ett alternativ iom att du egentligen har natt 19 i vanliga fall. Att sätta natt 19-07 ger dej utmärkta möjligheter att få till vargtimman med hjälp av ramsan :P ! Tänk så här - det är inte barnet som ska lösa det åt dej - DU med din kunskap om livet löser det åt honom \:D/ .

:D Lycka till!
gunnar

Inlägg av gunnar »

En kompis till mig kör gröt som nattamål till hennes barn (10 månader, har dock gjort det ett tag). Själv använder vi välling.
Lycka till
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
JH

Inlägg av JH »

Tack, tack alla som har svarat och hjälpt oss!! :D :D

Vi la henne 18.30 idag igen och är mycket spända på vad som ska hända i morgon bitti... Håll tummarna! :wink:

Sen ska vi utvärdera och se hur vi ska lägga schemat i framtiden. Det är ju sommartid om nån månad...kanske kan man smyga in en förändring lite omärkt då :wink:
Senast redigerad av JH den tis 18 jan 2005, 21:35, redigerad totalt 1 gånger.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Spännande, spännande!

:idea: Angående maten så är det ju så att mätt mage är en förutsättning! Gör som så att ni ger henne gröt en timma före natti och så ger ni nattslurk vid läggningen för att riktigt fylla på maggen!
JH

Inlägg av JH »

Elsa sov över vargtimmen i natt också!!!! :D :D \:D/

Vaknade exakt samma tid som igår, 06.05. Vi ramsade och då somnade hon om (eller var tyst i alla fall, svårt att veta :) ) till 06.23!! Alltså nästan 12 timmars sömn - vi är såååå glada alla tre! :lol:

Det enda mini,mini,miniproblemet som kvarstår är då att vi gärna vill ha läggtid kl 19 och inte 18.30, men vi känner att just nu vill vi inte ändra på ett vinnande koncept. Vore det inte bäst att detta får sätta sig ett par veckor, och sedan kan man förskjuta det hela 30 min?

Undrar också om vårt dagsschema, som innehåller för många timmars sömn om vi har 12 timmar natt (hade 11,5 förut) Ska jag ändra det nu direkt (känner trots allt att jag inte riktigt litar på att detta håller i sig... :? :roll: ), eller vänta lite?

Tack, tack, tack alla ni som stått ut med mitt tjatande om vargtimmen! :lol: Bakslag är jag beredd på, men det känns verkligen som att vi har kommit förbi det här regelbunda uppvaknandet kl 04.30-5.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"