Funderar på att börja..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kattiiiis

Funderar på att börja..

Inlägg av Kattiiiis »

Hej!

Har blivit tipsad om annas bok.. funderar på att börja med denna metoden. Har en son på 4 mån + 1 vecka, som inte alls har någon sovrutin på dagarna. Ibland blir det 3 X 30 min, ibland ett långt pass på 3 timmar. Han sover rätt så bra på natten, men har börjat vakna lite oftare nu än innan. Han somnar hos oss i soffan med napp o snuttefilt på en kudde, sen får han mat runt 22-01, sedan vaknar han i regel runt 6.. men denna har också börjat hoppa nu. Efter de6t vaknar han i stort sett en gång i timmen :S Och det är inte äta han vill, sen när jag tar upp hnom så somnar han om igen efter att få sitta i knäet. han gråter inte när han vaknar.

Men det känns som om jag inte hinner med nått på dagarna, förf jag har noll koll på hur han kommer sova idag. Samtidigt är en sån här metod lite skrämmande.. måste barnet verkligen ligga på mage? Och utan napp? Han brukar bára få nappen när han ska sova.. jag har 1000 frågor och innan jag springer väg o köper boken så tänkte jag fråga er vilka framsteg ni har gjort och hur lång tid det tog?

Läste också att man måste köra 4 natts skift.. detta kan ej jag då min kille inte är världens mes hjälpsamm på nätterna då han går upp 6 till jobb.

Hoppas ni ´kan berätta lite grann!

mvh // Katarina
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och jättevälkommen :!:

Du gör helt rätt som vill sätta dig in i vad SHN-kuren innebär :!: Det är nämligen superviktigt att veta vad man gör. Börja med att läsa ALLT som finns här på forumet. Framför allt alla låsta trådar på forumindex och lägg särskilt krut på Lathunden. En del väljer att genomföra kuren med det som finns att läsa här, medan andra väljer att också köpa eller låna boken. Men som sagt: börja med att läsa, läsa, läsa här och bestäm dig den. Jag och Allis som sover 12 timmar natt och har full överblick över våra dagar hoppas förstås att ni också ska bestämmma er för att få njuta :!:

Kramar från Lua. :heart:
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Du kan alltid börja med att upprätta ett schema enligt era behov och hans rytm och börja följa det och se till att han får tillräckligt med mat under dagen. Tänk på att göra ett bra schema och följ det slaviskt, med högst en marginalkvart.
Det är troligt att det behövs en shn-kur, då kan du få bra hjälp på forumet för shn-kuren för barn under ett år och av boken "Sova hela natten".

Schemat ska vara personligt enligt era behov och förutsättningar, men som inspiration kommer schemat vi använde vid 4 månader. Vi hade bara 11 timmars natt eftersom vi ville att den som jobbade skulle få lite mer tid med barnen, men det vanliga är 12 timmars natt.

07-08 amning
08-09 ensamlek i sängen
09-11 sova
11-12 amning
12-13 lek
13-15 sova
15-16 amning (+smakport.)
16-17 leka
17-18 sova
18-18:30 amning
18:30-20 social delaktighet
20 sova natt

SHn-kuren tar 4 dagar och sen kommer uppföljningen, det är en investering, men med kort pay-off tid. Ovärderligt att ha rutiner och trygg nattsömn. Framförallt för barn, men även för föräldrar.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Börja allra först med introduktionstråden "Vill du SHN-kura ditt barn? Läs detta först!" tycker jag :wink:

Sedan kan du vältra dig i den härliga tråden "Livet efter kuren - en uppmuntran" på Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år.

Och sedan bestämma dig :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

PS Nappen glömmer de jättesnabbt! DS

PS 2 Ang att sova på magen. Våra killar har sovit på rygg, vi visste inte bättre och behövde inte genomföra shn-kuren eftersom de med rutiner etc sov bra. Blir det ngt mer barn blir det absolut magläge MED LARM, det finns massa fördelar. Barnen sover bättre, djupare, bra för utvecklingen etc. DS
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Kattiiiis

Inlägg av Kattiiiis »

Hej igen!

Nu har jag vatt iväg och köpt boken, samt läst igenom alla trådar skrivna av anna här på forumet. Har även tipsat en vän.
Tycker det e jättemycket och verkar krångligt.. får väl sitta o plugga o anteckna också. Är lite rädd, vet inte varför, kanske för att det är så avvikande från vad man gör nu, och för att jag vet att jag inte har hälften så jobbigt som en del nyblivna föräldrar har. Tom killen e med på detta :S

Planerar på o köra med buffning, när jag väl börjar.. men är osäker på hur mycket man får buffa, hur många ggr osv. Får väl läsa på det i beskrivningarna ovan...

Känner verkligen för o få ordning på detta här nu innan det bara urartar ännu mer...

tyckte schemat jag fick ovan var jätte bra.. fast med 12 timmars sömn.. ska nog köra på det, då det verkar bekvämast. Undrar bara hur jag ska lyckas få i honom så mycket mat.. här äter vi per 2 timmar ca 90ml.. mycket, jag vet.

Nä nu ska jag läsa ´vidare.. förresten.. ska jag börja med detta tvärt eller ska jag försöka få i honom mer mat ett par dagar innan med längre mellanrum?

Kramar // Katarina
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej, och välkommen! :D
Hade jag varit du, så hade jag först tagit tag i dagarna, och fått schemat att funka där. Det tar några dagar. Sedan KAN det hända att nätterna kommer "av sig självt". Annars gör du nattkuren när dagarna sitter. Ja, så hade jag gjort, men en del väljer att köra allt på ett kort från början :D Gör vilket som känns bäst!

Bestäm hur dagsschemat ska se ut och proppa i mat!!

Det är inte särsklit krångligt! Mycket att läsa är det, men inte krångligt.
T.o.m killen är med på detta skriver du! Toppen! Då kan du ju få lite avlösning av honom! Sätt igång en onsdag, så tar du de första 2 nätterna, så kan han ta över på helgen sedan. Har du fått dagarna att sitta, passar du på att ta igen egen förlorad nattsömn på dagssömnen!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Kattiiiis

Inlägg av Kattiiiis »

Tack för alt stöd!
Men är det normalt att vara s´å nervös innan man sätter igång med denna metoden? hehe
Inatt var helt otrlig.. lillen somnade runt halv nio.. proppade i honom mat en ca 17.. åt 120 åt gången :shock: :!: , sedan väckte jag honom vid tolv och proppade i honom 150... och han vaknade inte förrän tio i sju.. proppade i honom runt 100.. o han sover om en stock fortfarande.. nu e klockan 10 :S
Han vaknade däremellan o snackade lite.. men jag villwe ge honom lite tid o se om han kanske skulle somna om själv.. det brukar han göra om han inte vaknat för mycket, vilket jag trodde att han hade gjort imorse.. men jag tänkte.. nää sov nu om utan att visa mig. o vips.. han somnade om efter att äta lite på sin filt.. 3 ggr gjorde han så.. jäte konstigt :S

kramar // kattis
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Kattiiiis skrev:Tycker det e jättemycket och verkar krångligt.. får väl sitta o plugga o anteckna också.
:D Ja jäklar, så är det när man ska ta körkort :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
J och Å

Inlägg av J och Å »

Apropå de 4 vakdygnen. När vi kurade sonen tog maken semester för att kunna ta de två första nätterna.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Sullan

Håller precis på att kurar min 4 månaders!

Inlägg av Sullan »

Hej!

Jag var oxå jättenervös och väntade ett par veckor för att odla attityd! Vi tog bort nappen från första natten och nu efter tredje natten så somnar han utan napp efter ett par minuter. Lite protester förstås men de försvinner nog också snart!

Jag fick gå upp flera gånger på natten för att peta in nappen så det var därför vi bestämde oss för att kura och plocka bort nappen!

Jag vet att man absolut inte ska ropa hej och att kurningen inte är klar ännu men i natt (tredje natten) sov han mellan 19.05 - 0.500 utan att vakna :D

Min man har inte heller hjälpt till (han har så dåligt tålamod så han hade kanske inte pallat) så jag har (för att hamstra sömn) gått och lagt mig supertidigt på kvällen (utanför rummet så jag har hört sonen) samt sovit en liten stund på dagen (20 min).

Lycka till när du bestämmer dig!
Sullan med tv? pojkar. Henrik september 03 och Markus 14 juni 2006
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"