Spjälskydd

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
father of sons

Spjälskydd

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Sonen har på allvar upptäckt spjälskyddet :D
Han trycker ned det, äter, slickar, och kräks på det :D

"Spjälskydd ska inte längre behövas, men kontrollera" (Barnaboken s. 327)
Kontrollera vad?

Har ju läst en del om diverse kroppsdelar, hängandes mellan spjälorna. :D

Fördelar/Nackdelar? Erfarenheter?

:)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D De mina har alltid älskat sina spjälskydd och gjort som sonen din! Jag har ett sådant som är ganska högt och tjockt så att de kan ha dem länge.

:idea: Dagens tips är att gå in och dra upp spjälskyddet när han somnat - då brukar det hålla sej uppe till småtimmarna i alla fall :P

:?: Kontrollera... Eh, ingen aning 8) !
K-ina

Inlägg av K-ina »

Här åkte spjälskyddet aldrig på igen efter nån tvättning för säkert ett halvår sedan... Han vänder sig i sängen och slår huvudet i spjälorna så det dånar i lyhörda huset... Kanske han buffar sig själv? För vaknar gör han aldrig! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Till Emil hade jag bara ett sånt där lågt spjälskydd (hade inte ens sett att de höga fina fanns). Det åkte bort ganska snabbt (runt halvåret tror jag) då han pillade in armar och ben under spjälskyddet och fastnade än värre än han gjorde när skyddet var borta. Det ser inte lika mysigt och ombonat ut utan spjälskyddet men han verkade trivas lika bra ändå :D

Jonas har ett höga fint spjälsakydd och det får han nog behålla ett tag till även om också han sliter och drar i det... men det kan han väl få göra :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Tjabba. Hela fenomenet spjälsäng är ju egentligen ganska märkligt, inte sant? Här bygger man en säng med härliga genomskinliga väggar av spjälor för att genast täcka för all utsikten med ett rejält, högt, tjockt och stadigt spjälskydd. Skumt........
Nåja, jag har också spjälsäng. Jag tror att kollen går ut på att säkerställa att barnet på inga villkor kan få ut huvudet mellan två spjälor, på någon ledd alls. Inte heller hela kroppen så att hvudet så att säga "blir kvar" - huh, hemska tanke!!! Barnet får inte heller kunna få ta i tex sladden till andningslarmet eller andra kablar/snören - kvävningsrisk!
Jag tänker behålla spjälskyddet ett bra tag tills lille E har såpass koll på sin motorik att han kan trassla ut en kroppsdel igen om han råkar trassla in den mellan spjälorna.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis, tack mammamy :D Den ofullständiga meningen med "kontrollera" handlar just om att lilla huvudet på inga villkor får kunna tränga igenom spjälorna :shock:

Och när den kontrollen var nogsamt utförd, brukade jag ta bort det :wink:

Ursprungstanken ligger i själva ordet spjälskydd: det nyfödda eller mycket lilla barnet skulle ha ett skydd mot spjälorna, så att inte huvudsvålen revs upp, sårades eller bara hade det icke skönt. Även alldeles nyfödda små grodor kravlar sig gärna uppåt-framåt i sängen/vaggan och hamnar vanligen högst upp till vänster med huvudet pressat mot "väggen". Därför ska också flätade vaggor vadderas/kläs in :D Men inte för evigheten :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
father of sons

Tack Alla! :D :!:
Love

Inlägg av Love »

Ett litet tips som jag fick av en erfaren småbarnsmor ang. spjälskydd som bara rivs ner av de små. Hon trädde spjälskyddet mitt emellan spjälorna, Typ vid var tredje var fjärde spjäla så går spjälskyddet utanför sängen istället för innanför etc. Hoppas ni förstår. :!:

Detta har jag gjort och det funkar super. Spjälskyddet sitter numera där det ska. Två spjälor vid huvudändan är numera oskyddade eftersom spjälskyddet där går utanför spjälan men jämfört med förr då ofta hela spjälskyddet var nedrivet så är detta mycket bättre. :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
father of sons

Tack Love!

Var faktiskt och inhandlade ett nytt, högt spjälskydd idag.
Glad nyhet till sonen imorgon :)
Lite nytt att bita i, bokstavligen :lol:

:D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:P Och jag ska trä om lillans spjälskydd imorgon! Tack för tipset!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"