Hur hade ni gjort? (ang sömn borta)

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Annelie
Kontakt:

Hur hade ni gjort? (ang sömn borta)

Inlägg av Annelie »

Hej! Hittade hit idag och är alltså ny här! Är mamma till lille Elias född 25 april 04. Tänkte passa på att ställa en fråga till er!

Elias har sen länge sovit mycket bra på nätterna. Tidigare kunde han dock bara somna inför natten i sin vagn men för några månader tog vi tag i det också och nu somnar han bra på egen hand i sin säng på kvällen runt 19.30-20.30 tiden. Sen vaknar han med lite joller och ibland lek på morgonen så jag har verkligen inte nåt att klaga på- han är superduktig!

Däremot kommer han inte till ro i sin säng på dagarna utan sover då i sin vagn. För oss har det tidigare inte varit nåt problem, ofta sover han i samband med promenad annars så vagnar jag honom nån kort minut inomhus och sen sover han gott ett tag.

Det är först nu som jag börjar tycka att det blivit svårt det här med sömnen dagtid. Är man hemma är ju allt ok men om man är borta hos ex goda vänner så är det så gott som omöjligt att få honom att somna. Det är inte alltid man har vagnen med sig och även om man har den kan man ju inte släpa in den hos folk. Visst, han brukar ibland sova ute i vagnen men det hade varit så SKÖNT om han hade kunnat somna på nåt annat sätt när man var borta.
Han är ju en nyfiken liten grabb och bara SKA vara vaken för att ha koll på allt och det är ju ok men till slut ser man på honom att han är i stort behov av en tupplur! Man vill ju inte behöva åka hem bara för att han ska sova!

Ska försöka hinna läsa mer här på forumet och forsätta läsa AW:s bok för att kanske få fler tips och råd! Kanske har ni något???

I alla fall vill jag passa på att ropa ut hur underbart det är att vara mamma trots att man ibland känner sig som 90+! :lol: Elias är en pigg liten mört som ska vara med på allt, allt och som för det mesta är glad och sprallig. Han är mitt uppe i sitt äventyr att försöka lära sig krypa (har dock en tjock mage som tynger ner och försvårar projektet :lol: :lol: , åker rally med sin läragåstol och jagar hunden och katterna, ålar runt i huset som en vilding och bara älskar att hålla händerna och promenera iväg!

Kram Annelie
Mamma till guldklimpen Elias f?dd 040425!!!
mia75

Inlägg av mia75 »

Hej och välkommen hit!

Ja, visst är det underbart att vara mamma! Min andra gullplutt är född samma dag som din :D

Jag har inget bra tips att komma med, men det är det säkert någon annan som har.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Annelie
Kontakt:

Inlägg av Annelie »

Ja, hoppas att någon här har något förslag eller vill berätta hur ni gör när ni är borta med era små! Hur sover de då? Vad gör man när de små är så nyfikna att det inte går att få dem att sova borta? Det är ju inte alltid man kan hitta en avskild och kanske lite lugnare vrå att vara i!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Filosofin här går ju ut på att man har strukturerat dagarna efter et schema och håller det till punkt och pricka (med en kvarts marginal + eller -).
Detta gör att barnen får den sömn de behöver varje dygn och är vana att somna och sova på samma tider vaje gång.

Det är min fulla övertygelse att barn (och vuxna) somnar lättare om de vet vad som gäller. Då kommer de också att sova var som helst (stående på huvudet i garderoben :wink: som Anna W brukar skriva)

Så mitt konkreta tips är att strukturera dagarna och planera in så mycket sömn som ditt barn behöver (14-15 timmar vid 8 månader). Även måltiderna planeras in på bestämda tider.

Det kan låta tråkigt och oflexibelt men det är otroligt smidigt. Du kan säga exakt när du kan komma till någon och vet att han somnar när han ska var ni än är. :lol:

/LO
Senast redigerad av /LO den ons 19 jan 2005, 20:45, redigerad totalt 1 gånger.
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vagnen är ovärderlig i dessa sammanhang! Och visst kan man få ta in vagnen - det finns hjulskydd att köpa och sätta på för ändamålet! Häng över ett skynke över suffletten så att det blir mörkt och synintrycken försvinner. Vill man nu inte det så kan man ta med en babywatch så att man har koll på bebisen ute.

8) Vänner med spjälsäng eller resesäng att tillgå är trevliga :roll: vänner också :wink: ! Då mörklägger man så gott det går och ramsar om det behövs. Ta gärna med något - en kudde eller täcke - som luktar bekant och "sovdags"!
Annelie
Kontakt:

Inlägg av Annelie »

Hej igen och tack för svaren!

Tycker själv om att ha dagarna efter ett schema, tycker det är skönt att veta när, var och hur :) Elias följer ett sov och ätschema ganska exakt men det är när vi åker bort som det strular till sig tyvärr. Har försökt hålla sovtider och mattider ändå så klart, maten är inte något bekymmer men sömnen är, just pga killens sanslösa nyfikenhet. Det är ju inte så att han blir gnällig när han blir trött men han behöver ju sin sömn för att fungera bra!

Nåja, vi får släpa med vagnen helt enkelt som vi för det mesta brukar. Där sover han ju gott i alla lägen! :D

Tack än en gång för era svar!
kokos

Inlägg av kokos »

Gör så, ta med dig vagnen du. Men se till att kvällsrutinerna blir lika som hemma, så att han fattar att det är natt.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"