"Fredagarna är underbara tillsammans med lilla barnet. Det är min lyx i tillvaron. Pappa får i stället njuta hela dagarna med henne ... och det viktigaste är att HON får njuta all sin tid av att vara hemma!

Tänk detta trodde jag faktiskt inte att jag skulle säga bara för 2 år sedan, men jag har helt klart tänkt om mer och mer sedan jag fått barn. Förut tänkte jag som "alla andra" - klart mitt barn ska sova nära, få tryggheten från mig, börja dagis runt 1.5 år osv. men som tur var har jag mer och mer insett att det är inte rätt, det är inte mitt sätt!

Det är så himla skönt att läsa på forumet och få sina tankar och känslor bekräftade helt enkelt!"
Det är detta nytänkande - eller nygamla tänkande, ska jag säga - som ligger bakom nya forumet "I stället för dagis - kontaktlista". Om och när man söker alternativa lösningar för barnomsorgen, lösningar där man själv bär det personliga ansvaret och inte Storebror och hans institutioner, lösningar där världen kan få vara liten innan den blir stor, lösningar där arbete och familjeliv låter sig kombineras på ett för alla parter, men allra mest förstås för lilla barnet, lyckligare sätt än vad som är gängse (och där hälften av alla förhållanden spricker innan barnet fyllt två år

), så ska man kunna anmäla sitt intresse för detta nygamla tänkande i tanke och handling och få tillgång till och ingå i ett kontaktnät.
I stället för dagis, alltså - personligt samarbete
Det är tanken med forumet.

Förslag till nygammalt tänkande finns också representerat i Barnaboken i "Sagor för vuxna barn"

där jag i "Två liv för Kalle" skildrar två högst konkreta och detaljerade framtidsvisioner: samhälle A (med daghem för alla barn) och samhälle B (finns inga daghem alls)

med det gemensamt att båda föräldrarna arbetar heltid och snälla släktingar saknas.