Skakad till döds!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Linnan

Skakad till döds!

Inlägg av Linnan »

I tidningen står det ibland om barn som blivit skakade av sina föräldrar så att de fått allvarliga hjärnskador eller till och med avlidit. :cry:
I en av alla brochyrer vi fick med hem från bb finns varningar om detta. Men nu undrar jag hur pass hårda skakningar det är frågan om, kan det t.ex vara skadligt att "vagna" barnet kraftigt? :? Nu mera somnar min lilla baby bäst av att buffas i rumpan, men jag undrar ändå. I barnaboken står det att man ska göra en knyck som om man haffar vagnen i sista stund när man vagnar, och det är ju ganska kraftigt. Min sambo tycker det ser hemskt ut när jag har vagnat, han är mer gullvaggandetypen, och nu sitter jag här och funderar på om det är jag som varit alltför brutal :oops: :(
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Linnan!
Så länge bebisen ligger kvar i vagnen och inte flyttar sig när du vagnar så är det lungt. :)
De som skakar bebisar så att de får allvarliga skador eller dör gör det på en annan ledd, det handlar om våld, inte om vagning.
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Det som är farligt är om man skakar barnet så att huvudet guppar framåt och bakåt, så som skulle ske vid t.ex. en bilolycka. Såg en grafisk illustration av detta i Aftonbladet en gång och det såg verkligen hemskt ut... och liknade inte alls det som sker vid buffning! Så du kan nog vara lugn. :D
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Linnan

Inlägg av Linnan »

ja, brochyren var skriven på ett sätt som lät som om det var väldigt lätt hänt, en olycka typ. Men när man vagnar åker ju barnet framåt i vagnen med hjässan alltså :?
Rica

Inlägg av Rica »

Hej! :D Jag har oxå tänkt på det du skriver. När jag vagnat lillkillen så har han ju liksom glidit fram och tillbaka i vagnen :? . Har inte vagnat brutalt utan tagit det ganska lugnt även om jag inte "gullvagnat" men ändå så har han ju "rubbats" i och med den lilla knycken. Barn som vagnas har ju huvudet mot underlag som stöd och slår ju inte i det nånstans.......... :?: Jag skulle aldrig kunna göra nåt som känns brutalt mot mitt barn utan har nog kanske vagnat light och det har funkat :lol: . Man kan ju inte vagna så att lilla bebisen skakar och far omkring i vagnen - det låter ju hemskt :( .
kokos

Inlägg av kokos »

Rica skrev: Man kan ju inte vagna så att lilla bebisen skakar och far omkring i vagnen - det låter ju hemskt :( .
Tar man i ordentligt när man "slår ner" handtaget så blir det ju faktiskt ett litet hopp i vagnen. Och ungen hamnar ju högst upp eller högst ner i vagnen på nåt sätt ibland och då antar jag att han har glidit omkring. Men jag har ju blivit guidad i vagning av proffs och då gjorde jag som jag gör nu. Och det är rejäla tag. :shock: Ser inte så eländigt ut för tar man i ordentligt så lägger sig ju ungen platt och trycker ner skallen i madrassen (åtminstone min kille) och då ser det inte otäckt ut för vare sig huvud eller nacke. Men är jag försiktig så reser han ju upp sig och kollar läget och då ser det faktiskt mer otäckt ut. När han liksom vinglar omkring i vagnen.

Sen ska det ju vara korta vagningar också, man står ju ingen längre stund utan gör man rätt så tar det inte mer än 5 drag så är det över. Och så är det ju långa drag fram och tillbaka och inte fråga om att ruska om.

Har för mig att jag frågade då om det kunde vara skadligt men fick nekande svar från både AW och andra. Men jag minns inte vad det var för argument så Anna eller någon shn-kurare kanske kan hjälpa till här? :?:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"