familjeplanering!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kattklo

familjeplanering!

Inlägg av kattklo »

Hej!
Hur gör ni, som vill ha fler barn men inte vet riktigt när?
Jag helammar min dotter, 7 veckor gammal, och vi har inte tagit itu med preventivmedelsfrågan ännu.
Jag skulle gärna låta det bli när det blir. Men vet inte om min kille är lika inne på det ... :lol:
Å andra sidan har han inte föreslagit någonting annat!

Hur vanligt är det att bli gravid trots helamning tro?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Jag helammade min dotter i 4 månader, delammade till hon var 8 månader.
Min mens kom igång när jag hade slutat amma helt, dvs Vega var runt 9 månader, sedan använde vi skydd i ytterligare ca 2 månader. Dvs så länge jag inte hade mens använde vi inget skydd alls. :shock: Å andra sidan var vi väl inte jätteaktiva i sänghalmen de första 3 månaderna heller :? 8)

Jag blev gravid igen när Vega var exakt ett år. Då hade vi inställningen att det "fick bli när det blev" :wink: Det blev tämligen omgående. :D

Men som svar på din fråga handlar det väl om när mensen kommer igång igen, och det kan nog vara lite olika, men om man helammar tar det nog lite längre tid än annars ( har inte det med hormoner i samband med amning att göra :roll: :roll: )

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad man "vet", utifrån historien och även utifrån hur det fortfarande ser ut i u-länderna, är att barnen brukar födas med två års mellanrum. Första året ammas det, mensen dröjer; nästa barn blir till när det är färdigammat och mensen kommit igång. Så var mönstret härhemma också förr i världen när man inte hade preventivmedel.

Men när vi tog kontrollen rubbades också det "naturliga" mönstret och jag är ett av många exempel på det. Jag hade ö h t ingen mens i åratal! Bara mellan kullarna. Inte under dem.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

För mig har amningen funkat perfekt som preventivmedel, t o m när jag bara ammade morgon. Men direkt när jag slutade med det, har mensen kommit tillbaka. Kroppen är verkligen förunderlig :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jag sällar mig till överstående, jag hade överhuvudtaget ingen som helst mens (och nästan ingen sexlust :oops: )under första året efter sonen. Jag ammade förvisso i två år och fick tillbaka mensen när sonen var 17 månader, men sista månaderna ammade jag bara morgon.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hmmm....och här kommer motvallskärringen då :roll: :lol:

Fungerande helamning men mensen tjongar igång direkt :? :D
Efter ettan gick avslaget direkt över i mens :o efter de andra 2 fick jag "vänta" ett par veckor 8) :wink:

:heart:

/Fjällmor
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Fortsätter på temat familjeplanering :D (egentligen ett hemskt ord :lol: )

Hur stort "glapp" tycker ni att det skall va mellan barnen? Vi har 1,4 år mellan våra två killar. Nu funderar jag hur lång tid det max "bör" gå till nummer tre?

Planering av alla de slag är min största hobby :D . Yrkesskada :?: Är väl medveten om att barn inte kommer som brev på posten :)
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Ja... :D

Har inget att komma med gällande amning och mens. Fick minipiller efter 8 veckor och fick då inga blödningar.

Men som svar till Pia på "bör". Ja...tror inte alla att det som just de har gjort är det bästa... :D Jag tror egentligen inte att det finns något "bör" utan mer hur du/ni mår och mår bra av.

Jag är ju lite avvikande här med en 96'a, en 03'a samt (förhoppningsvis då) en 07'a. Livet blir inte som man alltid planerar...av mängder med anledningar. Men det är faktiskt samma pappa till alla barnen...fast vi var inte riktigt "kompisar" ett par år där. Jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle bli så underbar kontakt mellan tjejerna. De dyrkar varandra och när storasyster sov borta härrom dagen så var det med fruktansvärd saknad - från båda hållen. Inte av föräldrarna...

Så, jag tror att det beror på föräldrarnas förhållningssätt till barnen och helheten med den.

Så gör som du känner i magen - oavsett tid. Alla kommer ha åsikter ändå. :wink:

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
kattklo

Inlägg av kattklo »

:lol: Ja, visst är familjeplanering ett torrt ord?
Men så här i allianstider så tyckte jag det passade!
Och alla vet ju vad som menas.

Jag förstår att barn kan det bli ändå, trots helamning men att det möjligtvis kan vara svårare. För min del, om jag nu var den enda som bestämde här hemma, skulle det gärna få bli när/om det blir.
Kanske skulle jag starta en tråd med vadslagning:
Hur lång tid dröjer det innan kattklo blir med nummer två? 8) :lol:
kvacke

Inlägg av kvacke »

Jag fick tillbaka min mens när jag slutade amma helt. Jag ammade bara morgon från att Wilma var 6 månader men och slutade helt när hon var 10 månader och då dök den upp efter någon vecka.

Ni som hade regelbunden mens innan graviditeten, hur är det med det nu efter? Är den fortfarande regelbunden och i så fall blev den det på en gång?

/Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
kattklo

Inlägg av kattklo »

jag mår lite lite illa varje morgon...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Spänningen stiger :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
MissLavinia

Inlägg av MissLavinia »

Hej Kattklo!

Min mens startade på pricken 2 månader efter förlossningen, trots att jag helammar. Jag som trodde att man skulle slippa mensvärk och tamponger ialla fall ett halvår... :(

Vi vill också ha fler barn (många) och känner väl ungefär som du, att det får bli när det blir.

Låta naturen råda... Oj va tjusigt det där lät! :lol:
Mallig mamma till busunge född i maj 06
och en bäbis i magen som kommer i april 08
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"