Problem med nattningen efter 6 mån med kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fia&Anders

Problem med nattningen efter 6 mån med kuren

Inlägg av Fia&Anders »

Vi genomförde kuren för 6 mån sedan på vår lille kille som nu snart är 11 mån. Det har gått bra med lite små problem då och då. Vi har fortsatt med verktygen för kuren och på så sätt har det gått bra.
Nu har vi fått problem igen och vi vet inte hur vi ska lösa det. Vår son har morgon klockan 07.30. Första luren är 10.00 till 11.30. Sen sover han i vagnen på eftermiddan mellan 15.15-15.45. Däremellan äter han på "fasta tider". På dagarna somnar han bra, ibland tar det lite längre tid men då är han tyst och plockar med sin filt eller nåt och efter ett tag somnar han.
Problemet är nattningen (kl 19.30). Vi gör som vi gjort hela tiden innan men nu blir han jätteledsen. Vi går in och gör solfjädern, då lugnar han sig lite, men så fort vi släpper börjar han storgråta. Förut tog nattningen högst 20 min och då grät han inte utan bara "småsurade". Numera tar det över 45 minuter innan han somnar. Varför blir han ledsen nu? Är det någon som varit med om detta? Kan han blivit mörkrädd? Vi vet att han håller på att få tänder och han tuggar på sin tumme hela tiden. Men när han fick tänder tidigare var han inte så här. Någon som har något tips?
/Fia
- Pojke f?dd februari 2004
- Sova-hela-natten kur n?r han var 4,5 m?nad
Isobel
Kontakt:

Re: Problem med nattningen efter 6 mån med kuren

Inlägg av Isobel »

Fia&Anders skrev:Vi gör som vi gjort hela tiden innan men nu blir han jätteledsen.
Är du helt säker på att ni är lika hårda på rutinerna som ni har varit innan? Jag har själv märkt att när jag har slappat lite några gånger så blir allt helt plötsligt mycket jobbigare för min dotter. Det tar längre tid att komma till ro bla.
Sen låter det som att det är lite för mycket trafik i sovrummet. ÄR han verkligen så jätteledsen att ni måste in och solfjädra? Backa lite och odla upp attityden så går det nog fint tror jag. :)

Det är det jag har att komma med... Kanske någon annan vet mer?
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej,
Kopierar ord från Anna :D
annawahlgren skrev: Små barn växer. Deras värld växer. Underhand kommer nya frågor, som det är vår vuxna uppgift att i handling besvara. Det är en klart hjärnstimulerande utmaning. Och den pågår hela tiden, så länge man lever med små barn.

"Men allt gick ju så bra förut! Och nu funkar ingenting! Vad har det tagit åt honom/henne?!"

Du köper större kläder allteftersom barnet växer, eller hur? De små plaggen från förut funkar inte längre!

Kommer nya frågor med jämna mellanrum. Bra tillfälle att fräscha upp sina kunskaper och komma med svar. Läs igenom lathundarna igen och ge en liten minikur ett par dagar.

Lycka till :P :P
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
olivia

Inlägg av olivia »

Jag håller med isobel, dra ned på trafiken! Han KAN ju somna själv utan solfjäder. Här funkar den inte längre, så det har varit tvunget att ramsa och avvakta och då har problemen lagt sig snabbt.
Sommarbebis -08
Fia&Anders

Inlägg av Fia&Anders »

Tack för de snabba svaren. Kanske har vi slappnat av lite när det fungerar. Vi får ta och "skärpa" oss och jobba mer med ramsan. :D

/Fia
- Pojke f?dd februari 2004
- Sova-hela-natten kur n?r han var 4,5 m?nad
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"