Dagslurar på rygg? Tröstamning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vitsippan

Dagslurar på rygg? Tröstamning?

Inlägg av vitsippan »

Hej!
Tack för en jättebra hemsida och forum :D
Nu íkväll har vi startat SHN-kuren. Hittills har det gått över förväntan men vi får se i natt. Vår lilla Emil, 4,5 mån, är van att amma ca varannan timme hela natten...

Nu har jag lite funderingar inför morgondagen. Min sambo "kurar" inatt och jag kan inte låta bli att vara lite nervös inför när jag ska ta över.

1. Hur är det med dagslurarna i vagn? Kan ha ta dem i ryggliggande? Liften börjar att bli lite liten för Emil; kanske svårt att ligga bra på rygg och vi kan ju inte heller använda larmet i vagnen.
2. Hur noga är det med mattiderna? Är det ok att "tröstamma" trots att det inte är matdags? Amning är ju inte bara mat.
Stolt mamma till Emil född 060428 och Jonatan född 071201
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit! :D

Bra att styra upp nätterna :thumbsup:, ni behöver ju sömnen hela familjen.

1. Ja det är många som väljer att ha sina barn på rygg i vagnen för att dagens vagnar inteär anpassade för att barn ska sova på rygg. Andra skaffar en rymlig, flatbottnad begagnad vagn på blocket. Det beror nog mest på hur lurarna funkar.

2. För mig är amning just mat. Gos och mys kan man ha ändå, trösta också -om man nu behöver trösta spädbarn. Min fundering direkt var hur hade du gjortom du inte kunnat amma? Hade du blandat ersättning då om du ville trösta?

Jag tror att om man behöver trösta en bebis, så är det i första hand för att garantera att han kommer överleva, att ingen fara hotar. Just mat är en sådan garanti. Får han mat så är chansen att överleva stor, känslan av trygghet ökar. När du istället ger den garantin på annat sätt - när han är mätt - så finns det ingen anledning att "tröstamma".

Mina tankar och funderingar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
vitsippan

Dagslurar på olika ställen?

Inlägg av vitsippan »

Tack för svaret! :lol: Då ska vi prova att låta Emil sova på rygg när han ska "dagslura" i vagnen. Måste dagslurarna vara på samma ställe varje gång eller är det ok att växla mellan vagn, säng och ev annan plats?
Apropå amningen så har det gått jättebra att styra upp det till tiderna idag så det blir nog ingen "tröstamning" i fortsättningen; intressant att höra hur man kan tänka om det i alla fall.
Stolt mamma till Emil född 060428 och Jonatan född 071201
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra bra.
Under kuren så kan det vara att föredra att ha sovpassen på samma ställe, alltså om du har förmiddag i vagn, så kör förmiddag i vagn.
Däremot när allt sitter som det ska så kommer han att kunna sova på huvudet i garderoben :wink: (AnnaW-uttryck...)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"