Hej!
Varför skulle han ha ont i magen?
Ibland är vi vuxna - helst mammor och pappor

- experter på att "leta" fel, komplicera saker och analysera oss blåa över varför barnen "skriker", istället för att ta oss i kragen och göra något åt situationen.
Gossen är 5 månader nu, ingen spädis längre. Han är gjord av precis detsamma som vi vuxna. Mardrömmar har varenda människa ibland och hur hanterar vi det? Jo vi kanske vaknar upp, kollar oss omkring, undrar vart vi är och inser att det bara var en dröm, sedan lägger vi oss ner och försöker somna om. Ett barn som drömmer mardrömmar kanske också vaknar till, ställer frågor i form av "är allt ok?", finns ni där och håller koll så att jag kan somna om tryggt igen? osv .På det svarar ni med den betryggande ramsan som förmedlar: "Jadå, lilla vän, allt är lugnt. Somna du om så lugnt och skönt. Det är ingen fara".
Barn ställer frågor. Det enda sätter de kan göra det på är genom att "skrika". Skrik är inte detsamma som smärta

Det sista han är behjälpt av är att ni ömkar honom och tycker synd om honom. Det är inte synd om ett barn som får sova. Sova på nätterna gör alla människor. Varför ifrågasätta det?
Er oro är detamma som vargen för ert barn. När ni släpper den kommer han att känna sig trygg och fredad från faror och därmed sluta undra.
Angående schemat:
Vad skönt att det börjar sätta sig. Det är lite generöst med sovtid i det - en 5månaders behöver ca 15h/dygn. Men han kanske är en tröttis, din lilla kille!
Hur går nätterna? Ser att du har två st. entimmeslurar? Har han halvtimmes-rytmpass? Det vanliga är ju annars att deras rytmpass är 5, 20, eller 45 minuter, 1,5, 2 eller 3 timmar. Min Ella har halvtimmesrytmpass, men vad jag har förstått är det som sagt ovanligt.
Lycka till!
/Åsa