Min sötnos vaknar fortfarande var tredje timme

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jtg

Min sötnos vaknar fortfarande var tredje timme

Inlägg av jtg »

Hej!

Och Tack för ett underbart forum. Kanske har frågan kommit upp förrut men jag skriver ändå :)

Vi började kura vår lille kille vid två månader. Nu är han 5 månader. Det har gått riktigt bra...men efter sommaren vaknar han fortfarande var tredje timme och behöver vaggas till sömns. Detta tar cirka två minuter per gång. Efter 7 1/2 timmes sömn är det stopp. Här kan vi ej få honom att somna om utan mat. Då sover han ytterligare tre timmar. Vaknar och får mat igen. Sover två timmar och sen morgon.
Vid insomnande sjunger vi ramsa och vaggar i cirka en minut. Han somnar av sig själv efter någon minut.

Tacksam för hjälp

Hanna
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Hanna

Och välkommen hit :!: :D

Jag förstår inte riktigt? Du kurade honom när han var två månader, nu är han fem och du sjunger ramsan och vaggar honom? Dessutom äter han inte ett, utan TVÅ nattmål?

Att backa från "vaggandet" (som inte hör till kuren) skulle ju skett för länge sedan och ramsan tagit över?
Detta säger mig att du lärt honom att han inte kan somna utan din fysiska närvaro och där har du svaret till varför han vaknar och inte kan somna om utan vaggning och mat. De små barnen gör nämligen som vi lär dem!

Det låter som en (om)kurning vore på sin plats tycker jag! Hur ser hans schema ut? Jag hjälper dig gärna på vägen om du vill.

/Åsa
jtg

Inlägg av jtg »

Hej Åsa och Tack!

Jag måste ha missuppfattat en hel del när jag läst i boken :roll:
Jag har trott att jag måste vagga varje gång han vaknar till även efter kuren.
Ramsar/sjunger gör vi bara vid insomnandet på kvällen, Alltså inte när han vaknar till mitt i natten.
Snälla förklara för mig hur jag gör rätt.

Hans tider är ungefär så här:
9.30-11.00 vaken
11.00-11.45 sover
11.45-13.30 vaken
13.30-15.00 sover
15.00-16.30 vaken
16.30-17.15 sover
17.15-19.00 vaken
19.00-19.30 sover
19.30-21.00 vaken
21.00-04.00 sover
04.20-07.00 sover
07.10-09.30 sover

jag är medveten om att han sover för kort på dagarna. Men det verkar ändå fungera riktigt bra. Han är alltid glad och på ett soligt humör. både vid ensamlek och social samvaro.

Det som eventuellt strulade till det lite extra för oss var att han var lite för liten när han föddes så vi var tvugna att väcka honom var tredje timme för aning en tid.
/hanna
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen!

Då är det läge nu att läsa, läsa på och läsa ännu mer. :wink: Du måste ha järnkoll på vad som gäller och varför när du väl står där och kör igång. Det mesta finns här på sidan under de låsta forumen högst upp. Där står allt om sömnbehov, verktyg m.m. SHN-boken går att beställa på startsidan och den innehåller bl.a en hel del matnyttigt i form av föräldrars frågor om kuren.

SHN-kuren är en process som inte är över på fyra nätter och en uppföljningsvecka. Den kräver ständigt underhåll - dock mindre och mindre med tiden. Men med den klarar barnet att sova sig tryggt igenom tandsprickning, förkylningar och åttamånadersångest och annat som kan tänkas uppkomma. När barnet sen också sover på natten får de bättre aptit på dagen och är gladare skitar helt enkelt, som orkar att utforska, utvecklas och må bra.

Det första jag tycker att du ska göra är att läsa på. Sedan kan jag svara på ev. frågor som kommer upp och hjälpa dig vidare.

Lycka till :!:

Kram Åsa
jtg

Inlägg av jtg »

Tack!
Jag får nog lov att göra det :)
Hör säkert av mig igen.

/hanna
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Gör det :!:
Vi finns här...:D

/Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Kantarella :wink: :D

:D Välkommen är du, jtg :lol: :lol:

Jag vill bara säga att jag tycker du har varit duktig. Det är nog kanske Standardmodellen du menar att du infört vid 2 mån :?: Och det har du gjort så bra. Han har rutiner, känner sina intressen bevakade (behöver inte försöka göra det själv = skrika) och verkar må kanonbra.

Det enda lilla "misstaget" ni gjort är att så ni att säga behållit honom i er föreställningsvärld som mindre än han är. Han är ju verkligen inte nyfödd längre, och inte några två månader helle,r utan en gammal man :lol: som skulle ha börjat sova 10 tim sammanhängande vid 3 mån och 12 timmar från 4 månader. Det fixar ni lätt med en liten kur.

Men vi behöver inte se honom som en gosse med stora sömnproblem, för det har du/ni ju inte dragit på honom, inte när han sover 7,5 tim i sträck :!: Här behövs bara lite finputs.

Men en ambitiös och seriös finputs, precis som Kantarella säger :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jtg

Inlägg av jtg »

Hej och Tack igen!

Jag måste säga att ni är helt fantastiska som tar er tid att svara och hjälpa så många!!!

En liten fråga har jag direkt.
Eftersom han är fem månader, skall vi kura honom på 12 timmar direkt eller skall vi ta det lite i taget? alltså först 8, sen 10 sen 12.

/Hanna
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Hanna

Han är redo för 12 timmars natt nu. Ta hela förändringen på en gång, är mitt råd.

Börja med att upprätta ett schema och proppa honom full med mat på dagen. 4 stora mål och en nattslurk. Har du börjat med smakportioner/mat? Det är annars läge för det nu. Mosad banan är tacksamt att börja med och det mättar bra. Gröt brukar också vara populärt och mättande.

Det finns en tråd här i detta forum med en massa olika scheman som folk har/haft i olika åldrar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Kika på den så kanske du får lite inspiration om det behövs.

Lycka till :!:

Kram Åsa
jtg

Inlägg av jtg »

Hej Åsa!

Han började få smakportioner för en månad sedan ungefär och sen två veckor tillbaka får han en mer "rejäl" lunch och gröt på kvällen.
Nu skall jag bara läsa på ordentligt. :lol:
Skummade lite snabbt genom länken du skickade. Det verkar som de flesta har mycket tidigare kväll än vi har. Men många bra tips var det.
/Hanna
jtg

Inlägg av jtg »

Hej Åsa!

Jag har en lite fler undringar.
Min man är orolig för att han har ont i magen och tycker synd om honom om han skriker, hur skall jag svara honom på bästa sätt tycker du. Hur vet jag att det inte är ont i magen eller tex mardrömmar.

Jag har gjort ett nytt schema som jag kört i tre dagar, som jag tycker börjar sitta.
8.00-10.00 vaken
10.00-11.00 sover
11.00-13.00 vaken
13.00-14.30 sover
14.30-16.30 vaken
16.30-17.30 sover
17.30-20.00 vaken

Hälsningar Hanna
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej!

Varför skulle han ha ont i magen?

Ibland är vi vuxna - helst mammor och pappor :wink: - experter på att "leta" fel, komplicera saker och analysera oss blåa över varför barnen "skriker", istället för att ta oss i kragen och göra något åt situationen.
Gossen är 5 månader nu, ingen spädis längre. Han är gjord av precis detsamma som vi vuxna. Mardrömmar har varenda människa ibland och hur hanterar vi det? Jo vi kanske vaknar upp, kollar oss omkring, undrar vart vi är och inser att det bara var en dröm, sedan lägger vi oss ner och försöker somna om. Ett barn som drömmer mardrömmar kanske också vaknar till, ställer frågor i form av "är allt ok?", finns ni där och håller koll så att jag kan somna om tryggt igen? osv .På det svarar ni med den betryggande ramsan som förmedlar: "Jadå, lilla vän, allt är lugnt. Somna du om så lugnt och skönt. Det är ingen fara".

Barn ställer frågor. Det enda sätter de kan göra det på är genom att "skrika". Skrik är inte detsamma som smärta :!: Det sista han är behjälpt av är att ni ömkar honom och tycker synd om honom. Det är inte synd om ett barn som får sova. Sova på nätterna gör alla människor. Varför ifrågasätta det?

Er oro är detamma som vargen för ert barn. När ni släpper den kommer han att känna sig trygg och fredad från faror och därmed sluta undra.

Angående schemat:
Vad skönt att det börjar sätta sig. Det är lite generöst med sovtid i det - en 5månaders behöver ca 15h/dygn. Men han kanske är en tröttis, din lilla kille! :!: :D
Hur går nätterna? Ser att du har två st. entimmeslurar? Har han halvtimmes-rytmpass? Det vanliga är ju annars att deras rytmpass är 5, 20, eller 45 minuter, 1,5, 2 eller 3 timmar. Min Ella har halvtimmesrytmpass, men vad jag har förstått är det som sagt ovanligt.

Lycka till!

/Åsa
jtg

Inlägg av jtg »

Hej Åsa och tack för ditt långa svar.

JAG håller helt med dig. Skall försöka återigen förmedla den kunskapen till min man. :lol:

Theo sover oxå i halvtimmes stötar. Därav har jag lagt in en hel timme.
Tänker att den sista vaken tiden blir för tuff om han ej sover en timme. Tidigare har han ibland sovit så mycket som fyra ggr per dag.

Tack o hej
Hanna
jtg

Inlägg av jtg »

Hej Åsa!

Å tack för din hjälp!!! :D :D
Utan dig hade det inte gått.
Han blev sjuk precis då jag började med dagschemat och det gjorde att nätterna blev helt uppåt väggarna. Vaknade 5-6 gånger varje natt och ville ha mat och närhet. Detta höll i sig även sen han blev frisk. Tredje natten fick jag nog och kände...nu gäller det.

Så här gick det!

Natt 1 vaknade han 7!!!! ggr och skrek. Det var tufft.
Natt 2 vaknade han 4, men skrek bara två ggr.
Natt 3 vaknade han 2 ggr utan att skrika.
Natt 4 sov han från 8-6 och somnade sen om till 8
Natt 5 vaknar han 6 ggr igen. Gäller att hålla modet uppe och vara konsekvent. :D
Natt 6-7 vaknar han bara till vid 6, jag säger ramsan till honom från sängen och han somnar om till 8. Vaknar desutom glad, utan att skrika, ligger och jollrar för sig själv en stund innan han ”berättar” att han vaknat

Och där är vi nu. En vecka har gått och han har redan sovit fantastiska tolv timmar ett par nätter. Ramsandet fungerar fantastiskt både på natten och dagen.

Tack en än gång....hör väll av mig om det börjar spöka igen :lol:

/Hanna
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Hanna och Theo.

Vad duktiga ni är! :D
Applåder =D> :D

Femte natten var det (ö)kända bakslaget. Men visst är det skönt att då veta hur man ska göra? Verktygen ger en sån trygghet.
Vad glad jag är för er skull!!

Ta nu vara på varandra och njut.

Kram Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"