Minska tiden på dagslurarna trots strul i vargtimmen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Minska tiden på dagslurarna trots strul i vargtimmen?

Inlägg av JH »

Ska vi göra det? :D

Vårt schema idag:

06.30 morgon
08.15 sova 1,5 timme
12.00 sova 1,5 timme
15.30 sova 45 min
19.00 godnatt 11,5 timmar

Detta gör 15 timmar och 15 min. Elsa vaknar nästa alltid upp mitt i första luren och det är svårt att få henne att somna om (om man inte vagnar/buffar, vilket jag försöker undvika). Hon är snart 6 mån och jag skulle gärna vilja korta ner första luren till 1 timme, vilket skulle göra 14 h 45 min.

Problemet är att hon aldrig sover 11,5 timme på natten. Vaknar mellan 5-5.30, somnar ibland om korta stunder men är oftast mest vaken fram till godmorgon. Borde jag ändå korta ner första sovpasset, eller är det dumt?

Vargtimmestrulet går lååångsamt framåt. I natt var hon vaken, men inte så arg/ledsen som hon brukar och det ser jag som ett framsteg. :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

Nån som har tips? :-k
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.

Vi la vårt första riktiga schema strax innan Vera var 6 månader. Vi hade alltså inget schema innan, så jag kan ju inte säga att vi gick över och ändrade från ett till ett annat.

Men vi hade 12 timmar natt från början och första luren kl 9 (1,5 timmar) och sedan två 45-minutare. Kommer inte riktigt ihåg när de låg, men vi hade natt 19.30 - 7.30. Vi försökte med att lägga första luren vid 9.30men vi fick ändra det i början för hon orkade inte vara vaken så länge.

Några förslag har jag inte mer än att 1 timme är inte en naturlig sovrytm enligt Anna. 5, 20, 45 minuter, 1,5 timmar och uppåt ska man försöka hålla.

Kämpa på med vargtimmen! 8) :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
JH

Inlägg av JH »

Jag som var säker på att jag läst att även 60 min var ett bra sömnpass! :-k Men nu hittar jag ingen information om detta någonstans på forumet. Var står det egentligen om sömnrytmpassen??
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Isolde

Inlägg av Isolde »

Det har stått någonstans förut att 60 minuter är ett naturligt sömnrytmpass … Men det var tydligen ett tryck- eller tankefel. Synd! :lol:
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
JH

Inlägg av JH »

Ja verkligen! :?
Hur ska jag då kunna minska 1,5 timmes sömnpass? Om jag bara tar 45 min blir det ju för lite tid! Skulle ju kunna öka lunchsovpasset, men det känns jobbigt att börja kämpa med att få henne att sova längre IGEN. Hon har aldrig sovit 2 timmar i sträck....

Varför är 120 min ett bra sovpass om 60 min inte är det?

Tror jag provar 60 min och om hon är grinig när jag väcker henne så får jag väl tänka om igen...
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Tjena JH.
Efterson ni harvat länge med tidigt uppvaknande på morgonen tycker jag att du skulle kunna snållägga hennes schema vad gäller dagsömnen och använda marginalkvartar samt möjligheten att lägga 30 minuter tidigare för natten. Eftersom hon vaknar mitt i första luren så är väl den bra att göra om till 45 minuter och då får du väl fundera på när den lämpligen börjar och slutar. Vi har lille E schemalagd exakt 15 timmar per dygn men jag har sista tvåv eckorna låtit honom sova mycket mer då han varit sjuk. Så började han vakna redan 06, morgon 07 och då höll jag tiderna med mindre dagsömn igen och vips sov han åter till 06.55.
Snållägg men var beredd vara flexibel! 5 och 6 månader bebisar ska väl ha 15 timmar per dygn, eller?
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
JH

Inlägg av JH »

OK! :D Tack för svar mammamy! Det är så jag också har känt, men var osäker och rädd att hon skulle få ALLDELES för lite sömn. Men eftersom vi nu harvat i vargtimmen i snart en månad :evil: så ville jag i alla fall prova. Tycker att jag är konsekvent på morgnarna: ramsar då och då när hon blir ledsen och går bara in i kris - har aldrig tagit upp henne före marginalkvart, men det verkar ändå inte gå så fort framåt - suck :( Nåt gör jag väl fel - skulle bara vilja veta vad!! :)

Kanske kan detta hjälpa! Måste också kämpa på mer med attityden, eftersom den tryter ibland på morgontimman :oops:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Vill minnas mej att jag berättat vad du gör "fel" :roll: :wink: .... Du ska helt enkelt förlänga morgonen med marginalkvarten så att du får till ett omsomnande. Innan dess kommer du inte förbi vargtimman! Ändringar i schemat löser det inte - törs jag lova 8) !

:idea: Du ska öva upp ramsan till fulländning och se den som kristilldelning i vargtimman. Ni har hållit på en månad nu och då ska du INTE gå in. Ni KAN det här! Avvakta i det längsta och ramsa när du känner att du "vill gå in". DÅ är det rätt tidpunkt för en punktsättande, seg och övertygande ramsa och få till ett omsomnande med hjälp av det.
JH

Inlägg av JH »

Tack IGEN MammutMaria! Förstår att du börjar bli trött på mig vid det här laget... :oops:

Jag har verkligen kämpat med ramsan, och tror att jag fått lite mer kläm på den. Bestämde mig ju för att så att säga "gå tillbaks i kuren" och ramsa lite oftare, så att hon "förstår" ramsan, för att sedan börja backa igen. Förut väntade jag ju in i det längsta med att ramsa och då kändes det liksom "för sent".

Har också övat buffning (ENBART som kristilldelning naturligtvis!) och fått in den rätta knycken så att jag nu vet att jag KAN lugna henne. Detta gör mig säkrare, och jag får lättare att inta attityden när jag vet att jag har verktyg om det krisar (har dock bara använt mig av det en gång och då somnade hon för första gången om, inte AV buffningen, men efteråt! :D )

Idag har vi ändå provat att lägga Elsa 30 min före vanlig tid, och för första gången på 1 vecka somnade hon utan ett knyst! :D Vi får väl se hur morgonen blir, men jag känner tillförsikt, hur det än går!

Tack igen för alla dina svar Mammut! :heart: Jag VET att jag är tjatig med min vargtimme och att jag borde skärpa mig och bara se till att det funkar, men av nån anledning har jag svårt att få ihop det. Men det SKA gå! Om inte inatt, så snart! :twisted:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bra jobbat och bra tänkt med ramsan och buffningen! Se nu till att det ger resultat också!

:idea: Min gissning är att du tar i för lite med ramsan! Ta verkligen i med en "nej, nu får det banne mej vara nog-attityd". Överrösta och envisas! Man måste över en slags kulmen och du hänger med i tonarten över barnets och ser till att det först toppar och sedan dalar. Det kan ta några gånger (typ 4-5 toppar med dalning) men sedan mattas det av och då mattar du av också. När det tystnar så bekräftar du. Går hon igång på det så är det bara "på det" igen! Till sist förstår hon och lugnet infinner sej. Använd marginalen till dessa övningar och vips så är vargtimman förbi! Du undrar hur man gör - jag ger svaret. Sedan är det upp till dej att genomföra eller ej. Våga och vinn!

:roll: Tröttnar?! Eh, vad tror du att Sagomamma och jag var på SPA för :lol: ? Nu har jag nya krafter :P !
JH

Inlägg av JH »

Tack! :heart:

Vet att du förklarat det innan, men nu känns det ännu tydligare.

En sista (he,he, vi får väl se.... 8) :D ) fråga bara. Jag har svårt att inte låta arg när jag tar i så där...Eller JAG tycker att jag låter arg i alla fall. Gör det något? Känns som att jag ju inte vill förmedla att jag är ARG på henne för att hon inte somnar.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Det är helt ok att låta lite småarg (=bestämd) - precis så hade du låtit om du hade haft 17 andra skrikande bebisar och 18 mjölkstinna kor att ta hand om!:lol:! . Tänk också på att vara seg och envis i tonen. Tänk också att " :evil: nä- nu får det bära eller brista - ungen ska somna om no matter what"! Då får du rätta attityden - det är den som fattas!

:thumbsup: Kom igen nu - det här fixar du lätt som en plätt!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"