Kuren började bra men nu efter 1.5 vecka känns allt väldigt jobbigt igen. Han somnar bra kl 19, sover ett par timmar, vänder sig om i sömnen vaknar, måste vändas till mage, ramsa räcker ej, han skriker så att man inte når fram med ramsan, eller har han inte tagit till sig den ännu?? Han vaknar många gånger på natten...
Strulig att lägga dagtid, en massa skrik, ska jag hålla ner honom när han försöker vända sig, tills han är tyst och lugn? Ramsar jag och går ut blir han tokig, han vill bara bli buffad till sömns. Likadant på natten ramsan verkar bara reta honom.
Han vaknar alltid för tidigt både på morgonen och på dagen och då är det väldigt svår att få honom till ro igen. Igå tex vaknade han efter bara 30 min (ska eg sova 1.5 h), jag kämpade 50 min med att hålla ner när han försökte vända sig, han gav sig inte, jag stod med tårarna rinnande och orkade inte till slut med det hysteriska skriket och tog upp honom. Det kom ett rap efter en stund kan det ha vara det som han inte fick upp och som gjorde ont??
Känns hopplöst, vi kanske inte klarar detta? Ska vi börja om me kuren från början?
Snälla hjälp!!
Vi har problem
-
Nancy
Nu har du flera olika trådar och då tappar man den viktiga bakgrundsinformationen. Om du håller dig till samma tråd blir det mycket lättare för andra att svara
Hur gammal är din son
Hur ser hans schema ut
(skriv gärna ned både mat och sömn)
Hur menar du när du skriver "jag kämpade 50 min med att hålla ner när han försökte vända sig, han gav sig inte"

Nancy
Hur gammal är din son
Hur ser hans schema ut
Hur menar du när du skriver "jag kämpade 50 min med att hålla ner när han försökte vända sig, han gav sig inte"
Nancy
-
Mimmimamma
Sorry
han är 8 månader. Hans schema ser ut så här:
6.30 väckning
frukost
9.00-10.30 förmiddagsvila 1.5 h
10.30 lunch
13.00-14.30 eftermiddagsvila 1.5 h
14.30 mellanmål
17.30 kvällsmat
18.45 nattslurk
19.00 natti natti
Vad jag menade var att han skek och höll på och vände sig hela tiden. Jag testade att stå kvar inne hos honom och köra solfjädern och jag testade att gå därifrån och komma in och vända tillbaka honom emellanåt. Inget funkade, det var likadant igår. Han vill inte sova mer trots att han bara sovit en tredjedel del av vad han ska sova. Jag tror verrkligen på metoden men tvivlar på mig själv och att jag ska fixa det.
6.30 väckning
frukost
9.00-10.30 förmiddagsvila 1.5 h
10.30 lunch
13.00-14.30 eftermiddagsvila 1.5 h
14.30 mellanmål
17.30 kvällsmat
18.45 nattslurk
19.00 natti natti
Vad jag menade var att han skek och höll på och vände sig hela tiden. Jag testade att stå kvar inne hos honom och köra solfjädern och jag testade att gå därifrån och komma in och vända tillbaka honom emellanåt. Inget funkade, det var likadant igår. Han vill inte sova mer trots att han bara sovit en tredjedel del av vad han ska sova. Jag tror verrkligen på metoden men tvivlar på mig själv och att jag ska fixa det.
-
Nancy
Hej igen
Jag tycker att de bägge lurarna kommer mycket tätt, skulle det kanske passa bättre att senarelägga den sista
Ett annat förslag är att förlänga natten till 12 tim och korta den sista luren till 45 min.
Du skall inte stå kvar och "testa", "pröva" eller försöka "hålla nere". Lägg tillrätta, tryck till över ryggen och GÅ med ramsa x4. Det är allt
Det tar tid innan ett schema sitter. Ge sonen den tiden
Han är dessutom så "stor" så om han inte sover tiden ut så fixar han det ändå. Skulle sammanbrottet vara nära till eftermiddag/kväll löser du det genom att:
a) skoja och busa lite extra
b) ge honom en 5-minuters sovstund (kan ske i famnen)
c) lägga honom upp till en halvtimma tidigare
Lycka till

a) skoja och busa lite extra
b) ge honom en 5-minuters sovstund (kan ske i famnen)
c) lägga honom upp till en halvtimma tidigare
Lycka till
-
Mimmimamma
Tack snälla för bra tips, ska testa att justera schemat som du sa.
Det du skrev om att lägga till rätta, trycka och sedan gå ut med ramsax4, hur gör jag när han vänt sig om och gallskriker innan jag hunnit ur rummet? Går in igen eller väntar utanför en stund?
Tack och lov för detta forum och alla hjälpsamma människor, annars hade jag nog gett upp redan
Det du skrev om att lägga till rätta, trycka och sedan gå ut med ramsax4, hur gör jag när han vänt sig om och gallskriker innan jag hunnit ur rummet? Går in igen eller väntar utanför en stund?
Tack och lov för detta forum och alla hjälpsamma människor, annars hade jag nog gett upp redan
Hej Mimmimamma,
Hur går det för er
När du lagt den lille tillrätta gjort en solfjäder över ryggen och ramsat dig ut och han ställer sig upp och skriker så stannar du utanför hans dörr och där avvaktar du lite. Kanske sätter han sig ner, lägger sig ner och försöker hitta en skön sovställning. Han måste få lite tid på sig att reagera på beskedet du ger honom - att det är dags att sova.
Skriker han så servera en ramsa x 4 där sista raden är bekräftelsen där du drar ut på orden och går ner i tonläge. Det kan hända, och gör så ofta, att sonen blir ännu argare. Men ge honom då en liten stund för sig själv, avvakta innan du serverar nästa ramsa x 4. Så här får du jobba på tills ni uppnår en dialog. Så fort du hör att sonen går ner och börjar sucka och pust då gäller det att du är tyst och låter honom komma till ro själv.
Jobba på kära du, det tar tid då sonen måste kunna lite till hundra procent på dig att du verkligen håller vakt.
Kram Susan
Hur går det för er
När du lagt den lille tillrätta gjort en solfjäder över ryggen och ramsat dig ut och han ställer sig upp och skriker så stannar du utanför hans dörr och där avvaktar du lite. Kanske sätter han sig ner, lägger sig ner och försöker hitta en skön sovställning. Han måste få lite tid på sig att reagera på beskedet du ger honom - att det är dags att sova.
Skriker han så servera en ramsa x 4 där sista raden är bekräftelsen där du drar ut på orden och går ner i tonläge. Det kan hända, och gör så ofta, att sonen blir ännu argare. Men ge honom då en liten stund för sig själv, avvakta innan du serverar nästa ramsa x 4. Så här får du jobba på tills ni uppnår en dialog. Så fort du hör att sonen går ner och börjar sucka och pust då gäller det att du är tyst och låter honom komma till ro själv.
Jobba på kära du, det tar tid då sonen måste kunna lite till hundra procent på dig att du verkligen håller vakt.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!