Isak har inte precis nån fnurra på sömntråden, men jag tror att det är dags att ta bort 20-minutraren på eftermiddagen och övergå till en lur. Igår somnade hna inte alls på em och han har börjat vakna lite tidigare på morgonen igen. Isak är 14,5 månad.
Schema hittills:
7.00 – Morgon. (ibland vaknar han senare, vi väcker honom inte). Välling
10.00 – 11.30: sova 1,5 timme
11.30 – Lunch
14.15 – Mellanmål
15.00 – 15.20: Sova 20 min
17.00 – Middag
18.45 – Nattslurk
19.00 – Sova natt
Det känns som om Isak klarar ett längre vakenpass på eftermiddagen, på förmiddagen blir han däremot trött efter att ha varit uppe några timmar. Dessutom sover han rätt kass i vagnen (vaknar efter 45 minuter) så jag skulle känna mej rätt låst om vi lade sovpasset efter lunch, nån gång mellan 12 och 14, som annars kanske är det vanliga. Jag vill alltså gärna ha kvar sovpasset på förmiddagen fast kanske skjuta på det lite, och låta honom sova 2 timmar om han vill det. Typ så här:
7.00 – Morgon.
10.30 – 12.30: sova 1,5 – 2 timmar
19.00 – Sova natt
Jag tror att det skulle funka och på det sättet har vi resten av dagen fri. Men med dessa sovtider får jag inte riktigt in maten... Han behöver nog ett litet mellanmål vid 10 annars blir det ju för långt till lunchen kl 12.30. Och sen blir det ju rätt långt mellan lunchen och middagen också, så då får jag kanske lägga in ett mellis vid 2-halv 3 också. Fast det blir ju 4 huvudmål och 2 mellanmål, lite väl mycket... Fy vad jag svamlar. Så här:
7.00 – Morgon. Välling
10.00 – Liiitet mellis (frukt eller liknande)
10.30 – 12.30: sova 1,5 – 2 timmar
12.30 – Lunch
14.30 – Eventullet liiitet mellis
17.30 – Middag
18.45 – Välling
19.00 – Sova natt
Nån som har barn som bara sover en lur och lägger luren för lunch? Hur ser schemat ut???
Skulle ju också kunna ge honom tidig lunch, kanske 11 och låta honom sova efter det. Men det är ju för tidigt för resten av familjen, och då blir det ju inte att vi äter lunch tillsammans...
Schema med en lur?
Schema med en lur?
Hmm... fattar inte var edit-knappen blev av.
En fråga till - ni som ger lunch vid 11, äter ni med barnet då? Jag vill verkligen att hela familjen ska ha samma mat-tider och jag tycker verkligen att det är för tidigt att käka lunch kl 11 (både för oss vuxna och för storebror). Och ytterligare en fråga ang att ge lunch vid 11, är de inte väl trötta för att äta då?
En fråga till - ni som ger lunch vid 11, äter ni med barnet då? Jag vill verkligen att hela familjen ska ha samma mat-tider och jag tycker verkligen att det är för tidigt att käka lunch kl 11 (både för oss vuxna och för storebror). Och ytterligare en fråga ang att ge lunch vid 11, är de inte väl trötta för att äta då?
-
susanneethel
Hej Kattis!
Lite tankar om schemat (som är väldigt likt Karls!)
Jag har en sådan matordning med 2 små mellanmål, bara en frukt och lite dryck. Lunch kl 12.00 Den funkar bra. Jag valde den för att han inte orkade äta lunch innan fm-luren, och efter blev för långt emellan. En frukt vid 9.30 blir jättebra för honom. Det funkar bra på em också.
Äta med familjen är ju mycket roligare också.
Jag är en hungrig sort, jag åt med honom t.om. när han åt vid 10.00
när han var mindre.
Men de flesta vill väl inte det!
Ge det en vecka innan du bestämmer dig för att ta bort eftermiddagsluren. Jag tog bort den för Karl förut och det blev inte bra, så vi ändrade tillbaka. Menar inte att det är för tidigt för er, det vet jag inte, ditt barn är ju äldre också, bara att ni inte ska ha för bråttom.
Lite tankar om schemat (som är väldigt likt Karls!)
Jag har en sådan matordning med 2 små mellanmål, bara en frukt och lite dryck. Lunch kl 12.00 Den funkar bra. Jag valde den för att han inte orkade äta lunch innan fm-luren, och efter blev för långt emellan. En frukt vid 9.30 blir jättebra för honom. Det funkar bra på em också.
Äta med familjen är ju mycket roligare också.
Ge det en vecka innan du bestämmer dig för att ta bort eftermiddagsluren. Jag tog bort den för Karl förut och det blev inte bra, så vi ändrade tillbaka. Menar inte att det är för tidigt för er, det vet jag inte, ditt barn är ju äldre också, bara att ni inte ska ha för bråttom.
Har också haft mycket schematankar sista tiden...
Såhär ser vårt schema ut för lilla Adam nu:
08 Vaknar+välling \:D/
11 Lunch
13 Sover 1-2 timmar (sover han bara 1 timme så blir det en 30 min lur 18- tiden)
15 Mellis (lite frukt+1 flaska mme)
17 Middag
20 Nattslurk \:D/
20.30 Sova natt
(Alla tider är ca tider...det kan kasta en halvtimme eller nåt.)
Ibland äter vi liiite frukt på förmiddagen också, ifall jag vet att lunchen dröjer...Men han äter som en riktig karl
. Ibland äter vi hela familjen samtidigt, men om han äter före oss så sitter han ändå vid bordet när vi andra äter och äter lite brödbitar, keso eller nåt annat intressant.
Det här funkar bra för oss iallafall, men alla är de ju individer, så det som passar för en kan ju vara hur tokigt som helst för andra. ](*,)
Såhär ser vårt schema ut för lilla Adam nu:
08 Vaknar+välling \:D/
11 Lunch
13 Sover 1-2 timmar (sover han bara 1 timme så blir det en 30 min lur 18- tiden)
15 Mellis (lite frukt+1 flaska mme)
17 Middag
20 Nattslurk \:D/
20.30 Sova natt
(Alla tider är ca tider...det kan kasta en halvtimme eller nåt.)
Ibland äter vi liiite frukt på förmiddagen också, ifall jag vet att lunchen dröjer...Men han äter som en riktig karl
Det här funkar bra för oss iallafall, men alla är de ju individer, så det som passar för en kan ju vara hur tokigt som helst för andra. ](*,)
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Vega äter lunch 11.15 och sover sedan 12-13.30. Hon är inte för trött att äta då. Någon gång har lunchen serverats närmare 11.30- inte heller något problem. Å andra sidan upplever jag inte henne som trött vid 12.00 då hon ska sova ( hon sover som en klocka ändå)
Jag äter för det mesta lunch när hon sover. Tycker det är jätteskönt att kunna sitta i lugn och ro och äta. Nu när jag är gravid har det dock mer och mer blivit så att jag har ätit samtidigt med henne eftersom jag redan är hungrig framåt 10.30.
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Tack för era svar och tankar. Under hela förra veckan sov Isak bara en lur. Han fick lunch vid 11 och sov sedan. Men nu har vi faktiiskt backat och återgått till gamla schemat med långlur på förmiddagen och 20-minutrare på eftermiddagen. Jg trodde han var mogen för en lur, men det är han inte, så vi väntar ett tag till. Igår återgick vi till gamla schemat och äntligen har jag min goa gladakille. Förra veckan var bedrövlig, han blev förtvivlad vid minsta motgång och var nästan inte glad på hela dagen. Om det hade med schemat att göra eller inte vet jag inte, men nu är han sitt gamla jag igen. Så vi avvaktar några veckor till innan vi byter till en lur. Och då blir det nog så att vi andra äter lunch när han sover, även om jag inte vill ha det så. Men det gäller ju inte hela livet.