Buffningsträsket...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Memmis

Buffningsträsket...

Inlägg av Memmis »

Det verkar som om jag har hamnat i buffningsträsket. Jag har kurat min dotter som är 11,5 månader i två nätter (i natt blir den tredje) och jag har visst inte varit så restriktiv med buffandet som jag borde :oops: När jag lade henne i kväll så buffade jag lite gick ut och ramsade och hon blev riktigt arg. Jag ramsade men tyckte inte att jag nådde fram och gick i stället in och då hoppar lilla damen ner och lägger sig på magen för att bli buffad :!:
Detta upprepades flera gånger (fel att gå in och buffa, jag vet) Till slut hade jag buffat henne nästan till söms och hon orkade inte protestera när jag gick ut och ramsade.
Finns det någon klok person här som kan tala om för mig hur jag ska ta mig ur denna situation som jag vet är självförvållad...
Emma, mamma till Estelle (01) och Celeste (05)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Memmis och välkommen till forumet :D

Jag tror att du redan vet svaret :wink: Enda sättet att ta sig ur "träsket" är att vägra vistas i det. Misstaget många gör (jag gjorde detsamma) är att tro att man måste ingripa fysiskt, dvs göra något för att lugna barnet.

Ramsan är ett fantastiskt verktyg. Med din röst och ditt tonfall talar du om att "vi finns här och håller vargen borta, du kan sova lugnt nu".

Ramsan skall sägas med rejält magstöd och betydligt högre än du kanske tror. Ha tålamod, lyssna av och påminnelseramsa enbart då barnet är på väg "upp". Avvakta mellan ramsningarna och ge barnet chans att ta den till sig.

Ge dig inte :!: Tänk såhär: om dörren vore låst och det vore en omöjlighet för mig att gå in, hur skulle jag då lugna min dotter :?: Jo, med din röst :D Det går och du kan. Och barnet kan. Om du tror på din förmåga (= attityden) så lovar jag att barnet gör detsamma :D

Lycka till :!: :D
Memmis

Tack så mycket!

Inlägg av Memmis »

Tack för ditt svar! Ja, jag vet att jag måste sluta buffa... trodde också att jag måste ingripa fysiskt. Nu är tredje natten avklarad och då vaknade hon två ggr. 4.00 och 6.30. Sista gången var det svårt att få henne att somna om och jag blev frestad att ta upp henne. Vi skulle göra morgon klockan 8. Men jag lät bli och sedan sov hon gott och jag fick väcka henne vid 8.
Jättebra tips att tänka att dörren är låst. Ska använda det i natt...
Tack även för välkomnandet! Tänk att det finns ett forum där man får så snabb hjälp när man behöver den :!:
Ska öva ramsning idag :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Bra jobbat med natten :thumbsup: Suveränt att du fick förmånen att väcka, ett bra sätt att visa henne att ni håller koll på klockan :!: :D

Lycka till med ramsträningen :wink: :D
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Jag är kanske inte alls rätt person att svara, är ju nybörjare själv :oops: Men jag har iaf kurat våran dotter, sedan ca 2 v. tillbaka. Jag höll nog också på att fastna i buffningsträsket tror jag, men jag gjorde så att var hon jätteledsen så lade jag henne tillrätta, buffade typ EN gång, och höll sedan solfjäder. Då kändes det som jag ville förmedla; en buff= lugn. Solfjäder= ligg kvar och lugn. Sedan ramsade jag mig ut. Svårt att förklara, men jag ville mena att en buff kunde hon få för att hon skulle "komma ihåg" den sköna känslan att bli buffad, att det var lugnt och hon kunde slappna av, men inte fick hon mer buff sen utan bara solfjäder. Du kan läsa lite i min tråd "nybörjare,...... " .Där skrev jag efter första nätterna hur jag gjorde.
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Memmis

2 och en halv vecka och ännu sover hon inte som hon ska...

Inlägg av Memmis »

Något fel måste jag ha gjort...
Jag slutade (nästan) att buffa och Celeste somnade med ramsan flera kvällar. Men hon vaknar fortfarande ett par gånger varje natt. Börjar vid 3-4 och vi får gå in och buffa och ramsa. Hon somnar alltid om och vi har aldrig tagit upp henne innan morgonen. Men vad gör man?? Vad har vi gjort fel för att det ska bli så här?
Och finns det någon som har ett bra tips eller tror ni att det bara är att se tiden an?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"