Hur lugna - för att inte ta upp ledset/argt barn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hannad

Hur lugna - för att inte ta upp ledset/argt barn?

Inlägg av Hannad »

Hej!
har nu hållt på en månad med vår nu 6 månader gamla son och det går bra, men har fortfarande några funderingar och några saker som inte känns ok....
1. När jag lägger min son, dagtid som kväll (oftast dagtid) så är det till 80% av gångerna som han inte är nöjd, skriker och är arg eller ledsen i 5 och ibland upp emot 15 minuter, känns inte bra. Kvällarna går oftast bättre...Försöker att inte störar för mycket, ramsar nån gång extra ibland när det känns nödvändigt. Vad göra?
2. När det är dax att vakna är det också sällan som han vaknar på gott humör, vare sig han vaknar av sig själv eller jag väcker....Ibland när jag hör att han vaknar kanske jag inte kan gå dit direkt, då blir han snart ledsen.Och ofta om jag väcker honom blir han ledsen, mest gnäll i och för sig, sällan som han gråter, men ändå? Har han bara dåligt morgonhumör som sin mor :wink:????? De gånger han vaknar med ett leende på läpparna är obetalbara, önskar att det var så oftare....
3. Nu till mitt största problem. Det händer att han ibland vaknar "för tidigt". På morgonen kan det vara 45 min-1 timme, dagtid 30 min. Då försöker jag få honom att somna om genom att ramsa, vilket ganska ofta fungerar. Men ibland går det inte utan han blir till slut bara arg och ledsen. Då kanske det är en bra stund innan han egentligen ska upp och vad jag förstått ska man inte ta upp ett argt skrikande barn. Men jag lyckas inte lugna honom och minutrarna bara springer iväg. Det har några gånger slutat med att jag tagit upp honom arg för jag inte lyckats lugna honom (har kanske försökt 20 - till och med upp till 50 minuter en gång, USCH!!!!!) och jag känner mig urusel, så det hela känns inte alls bra.... Hjälp vad ska jag göra i såna här situationer??????

Tacksam för hjälp
Hanna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
1. Odla skrattet till gonattet och se till att han är glad innan han läggs OCH att det är glad gomorron. Då kommer han snart att förstå att det roliga fortsätter trots att man somnar och sover gott.

2. Se till att ha mat färdig eller ge bröst, vilket du gör, så fort han slår upp sina blå (när det är dags att vakna alltså). Inget blöjbyte, inget prat, bara mat direkt. Det tror jag kan ge viss effekt.

3. Underhåll så lite som möjligt. Ge en tydlig ramsa och låt honom sedan vara. Om han fortfarande är arg/ledsen när det är morgon så ge honom en PANG-ramsa som inte kan annat än få honom tyst/lugn.
Om han mot förmodan ändå skulle låta/vara arg när du ska gå in så lugna honom i sängen innan du tar upp.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Tänkte bara lägga till en sak. :)
Man kan ju göra "skrattet till daglurarna" också, det tyckte jag funkade bra, vi hade det lika i början.
Hannad

Ok, men....

Inlägg av Hannad »

Hej igen!
Ska absolut prova att göra så....men lite fler funderingar, bara så jag har allt klart för mig...blir så lätt förvirrad och ledsen och tveksam när det inte funkar...
1. Skrattet till gonattet, ska det göras ända till/i sängen eller innan man lägger....Vi har provat att både skoja och skratta och ta det lugnt, faktum är att han på kvällen somnar fortast om vi tar det lugnt, men kan det vara så att skrattet till gonattet kan leda till en gladare kille? Även fast det kanske kan ta en stund extra att varva ner?????? Ska föröska göra gladare morgon, har nog slarvat lite med det...hmmm, kan kanske bero på att jag själv inte är världens piggaste och gladaste på morgonen, men man kan ju alltid skådespela....
2. Ska även försöka ge honom mat direkt. Lite svårt den gången då han får gröt, vill inte göra gröten färdig långt innan, men jag förbereder alltid allt så att det ska vara på snudd klart. Då jag ammar är det ju inga problem...
3. Jag underhåller inte alls. Oftast ger jag ramsa (utan resultat ibland som sagt), låter honom vara och går tillbaka efter ett tag och ramsar om han inte lugnar ner sig och ibland hjälper inte heller det. Vad innebär PANG-ramsa??????

Tack för dina svar!
Hanna
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Hanna,

Vad det gäller skrattet till go´natten och även skrattet till dagslurarna fixar ni det utanför sovrummet och då ska det vara riktigt skoj, gärna så lillen kiknar av skratt. Tänk på att man inte behöver flänga runt som en tok för att den lille ska skratta. Ofta räcker det lilla - "nosa" honom under fötterna, titt-ut, ett gosedjur som busar lite och puffar honom på magen - för att ta några exempel. Bär honom sedan ifrån dig, med hans rygg mot din mage alltså, och lägg ner honom i sängen, börja gå och ramsa x 4.

Han kommer ganska snart somna glad och lycklig även om man kan få höra några gnäll. Att somna med ett härligt skratt :) som kittlar i lilla magen borde alla få göra för då :sleep: man så gott, så gott.

Även om du är tröttare än döden på morgonen så SKA lilla barnet väckas som om det vore en riktigt härlig födelsedag. Första gången kanske han undrar vad i all världen det är som pågår men snart fattar han galoppen - att det roliga från kvällen (som har kittlat härligt i magen hela natten) fortsätter på morgonen. Så ta dig i kragen och var ROLIG :D , plocka fram dina dolda skådespelartalanger och lev ut all glädje du bara kan finna inom dig även om du måste leta djupt inombords tidigt på morgonen. :wink:

Ramsan måste man öva på - du ska kunna ge en glad, hurtig, bestämd, punktsättande och lugnande ramsa och för att den ska ta ordentligt så gäller det för dig att öva och öva och öva. Gör det gärna i duschen så slipper eventuella grannar undra vad du håller på med. \:D/

En pangramsa skulle nog jag säga är en beslutsam och punktsättande ramsa. Den talar om för lilla barnet att så här är det, det är det här som gäller här och nu ingen diskussion.

Jobba på nu och kom ihåg alla goa skratt innan alla läggningar :!: :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Hannad

OK...

Inlägg av Hannad »

Tack för dina tydliga svar!!!!! Vi har börjat skratta innan alla läggningar och likadant då min käre son ska vakna, så jag hoppas att det ska vända. Märker kanske lite skillnad redan nu??????? Är oxå snabb på att ge mat då han vaknat, har varit snabb tidigare, men nu gör jag inget innan (vilket kunde hända ibland, utan han vaknar (jag är såååå GLAD!!!) och sen är det mat.

Och , ja jag ska öva mer på ramsan, duschen var ju ett bra ställe, istället för att sjunga :wink: .

Håll tummarna för att allt går åt rätt håll. Och tack igen!
Hanna
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag behöver inte hålla tummarna för att det ska gå bra för er för jag VET att det kommer gå bra :thumbsup:

Snart kanske du är redo att starta i VM för snabba matfixare :wink: .

Pussa lilla sonen på näsan från mig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"