Hej!
Jag håller med FoS ("Father of a son"). "Sova-hela-natten-kuren" är inte bara en
praktisk metod utan är en barnfilosofi/uppfostran. Jag tror att det är mycket svårt att genomföra kuren om man inte delar detta synsätt

. Jag är själv så glad att jag fick nys om Anna Wahlgren och hennes "Barnaboken" i TID. På BVC "lär" de ut den sk "Femminutersmetoden" och det skulle inte förvåna mig om vi hade kört den om inte AW kommit i vår "Väg". HU, hemska tanke

!
Eftersom er pluttas nattsömn inte fungerar så kan jag glädja er med att om ni följer de olika stegen i kuren så kommer hon snart att göra det

!
Om ni inte har boken och är sugna på att läsa - KÖP DEN! I övrigt kan ni läsa delar av den här på hemsidan. Läs, läs och läs igen och återkom med era frågor.
Man kan säga att grunden i kuren är att ha fasta MAT och SOVrutiner över hela dygnet. Väcka barnet samma tid varje morgon och lägga vid samma tid. Ge mat på bestämda tider och även ha bestämda tider för dagslurar. Däremellan skall det vara mycket social delaktighet och skoj. Allt för att förbereda för en sådan skön nattsömn som möjligt.
För en 18-månaders liten människa behövs enl AW 13,5 h av sömn per dygn. Sitt med papper och penna och fördela dessa timmar under dygnet. Ni har ju redan en dagslur som verkar fungera. Behåll den i så fall. Se bara till att den inte är för lång eller för kort.
För att hjälpa den lilla att somna in själv i egen säng och även att somna om på natten finns "Verktygen". Finns att läsa om här på hemsidan.
Lycka till!
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06