Hjälp! Vad ska jag göra?? Får honom inte att somna på dagen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HannaMaria

Hjälp! Vad ska jag göra?? Får honom inte att somna på dagen!

Inlägg av HannaMaria »

hej nu skriver jag en ny tråd, för jag fick inget svar på den andra!
Vår 10 mån son sover rätt bra om nätterna tack vare shn. MEN dagarna.... suck!!

Hade tidigare ett schema där han skulle sova 45 på fm och 1,5 h på em. det fungerade inte alls så bra. Oftast vaknade han efter 35 min på fm eller om han sov över det skarvet och jag väckte honom efter 45 min verkade han vara i jätte djup sömn. Men de senaste dagarna så somnade han inte alls på eftermiddagen även om han var i vagnen i över 1,5 h! Han har sele, men kan ändå sätta sig upp i vagnen och så håller han på med akrobatiska övningar... står på huvudet och benen sticker upp i luften. jag blir så arg, för jag tycker att det kan ju inte vara så där svårt att somna. hur ska jag få honom att somna snabbare???

Nu har jag ändrat schema så att han sover fm luren efter att han ätit det andra målet. Men jag får honom inte att sova längre än en c. 1h10 min. Det verkar vara ett naturligt sömnpass för honom (35 min, 70 min). Nu lade jag honom för en kortare em lur kl 16, men klockan har redan hunnit bli 16.45 och han har inte somnat ännu!!! Jag kan ju inte vänta nå lägre för då blir det ju alldeles för nära inpå natten! Vad ska jag göra? Nu ligger han och gråter i vagnen och det känns inte alls bra. Oftast är han nog ändå rätt nöjd då han ska somna och gnäller bara lite ibland.

Som det är nu så får han ju alldeles för lite sömn. Om han bara sover en dryg timme på fm så blir det totala antalet timmar ungefär 12,5 h/dygn. (Han har 11,5 h natt, men vaknar oftast en kvart för tidigt)

Ifall han skulle sova 2 h på dagen så kunde jag ju försöka med en dagslur, men jag får honom inte att sova så länge....
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Snälla, jag blir förvirrad... :roll: kan du sätta in hela hans schema, med tider och allt? :-k

Det blir lättare för oss alla att grunna på en lösning då! :wink:
anna77

Inlägg av anna77 »

hej,
du har fått 8 svar på din förra tråd!

hejdå! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"