Läggtider STORA barn..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Annelie H

Läggtider STORA barn..

Inlägg av Annelie H »

Ja, då var det babbliga jag igen..
Sitter här och funderar ut "sov schema" till mina stora små älsklingar. Är det acceptabelt att stoppa en 11 åring och en 13 åring i säng klockan 20:00 med läsning fram till 20:30 och sedan släckt och natt natt?

Om jag sätter det som regel så får de ihop typ 10 h, om inte 10½ h sömn per natt då de faktiskt somnar fort..

13 åringen kommer att pendla till skolan och får dessutom nu i sjuan längre dagar.
11-åringen är väldigt beroende av sömn, annars funkar hon inte och blir sju resor värre i humöret.

När jag berättar om dessa tankar till vänninor etc så stirrar de på mig som om jag inte vore riktigt klok..men, är jag inte det? Eller?
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
inger
Kontakt:

Mina

Inlägg av inger »

Mina är lite yngre. Flickan nio och pojken sju och jag har förstått att de lägger sig tidigare än jämnåriga.
Så jag tycker inte att du är konstig. :D
På vardagar när skolan är i gång lägger de sig 19-19.30. Upp ska de 6.30 så det ger 11-11,5 timmars sömn och det behöver de mycket väl. :)
Ett undantag är dotterns fotbollskvällar, eftersom hon termin efter termin vill vara med så måste hon ställa upp på träningar o matcher och dessa kvällar kan klockan bli 20-20,15 innan hon somnar.
Men bäst fungerar det om hon lägger sig och somnar 19.30. Båda barnen somnar på någon sekund.
Tycker att andra människor är konstiga faktiskt när de inte kan förstå vad det kan bero på att barnen är så trötta. :?
Fungerar själv väldigt dåligt när jag exempelvis behöver arbeta natt och komme rur rytm. Och klarar inte en vuxen av lite sömnsvackor så förstår jag inte vad det är vi begär av barnen.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"