Hej igen,
Efter mina frågor i morse , med uppmuntrande svar tog vi tag i kuren med förnyad kraft. För förmiddagsluren fick lilla dottern skrika i 40 minuter innan hon gav upp. Hon lät ilsken mest hela tiden, så vi höll band på oss, och gick inte in.
Eftermiddagsluren nu är det värre med. Nu har hon hållt på i 1 1/2 timme. Vi har verkligen försökt hålla oss tillbaka. Ramsat från hallen litet då och då när vi tyckt att hon frågat, och inte låtit ils. Hon jobbar upp sig till flämtningar och då går vi in och buffar henne lugn, solfjädern, och sedan ut igen under ramsande. Men hur länge håller man på så här? Det är ju dags att ta upp henne nu? Vad är ett bra tillfälle för det, egentligen? Känns som en himla charad att plötsligt glatt komma in och säga vad skönt att du har sovit, och vad kul att vara vaken igen. Men det kanske är det som gäller. Hjälp!
Osäkra på nytt-hjälp!
-
Little Baba
Osäkra på nytt-hjälp!
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
Hej
Har läst igenom tidigare inlägg idag och så bra att ni fortsätter.
Duktiga ni är
Som Anna skriver så behöver ni inte "kura om". Men kanske ska ni vuxna tänka i termer om att "kura om" för att komma rätt
Helt rensa det ni gjorde tidigare för att inte dras med gamla tankar
Det viktiga är att ge barnen möjlighet att sova, inte att de nödvändigtvis sover varje minut. Det gör ju inte alltid vi heller. Visst är det en charad 8) och det är himla tur att de söta små är så lättlurade. Men det funkar
Hon kommer helt klart att tro att hon sovit. 8)
Tänk baksteg hela tiden, men beskedet måste alltid ges när hon vaknar så hon vet vad som gäller. Normalt behöver man inte ge bekräftelse ramsa efter 2:a natten men om ni varit otydliga så kanske det är idé kommande två nätter
Ramsan är det som ska sitta och ta över.
Buffning gäller enbart för första natten samt kristilldelning (dvs riktig kris). Använd tillrättaläggandet samt solfjädern istället.
Lycka till i natt och läs en gång till.
Kram
Susanne
Har läst igenom tidigare inlägg idag och så bra att ni fortsätter.
Som Anna skriver så behöver ni inte "kura om". Men kanske ska ni vuxna tänka i termer om att "kura om" för att komma rätt
Det viktiga är att ge barnen möjlighet att sova, inte att de nödvändigtvis sover varje minut. Det gör ju inte alltid vi heller. Visst är det en charad 8) och det är himla tur att de söta små är så lättlurade. Men det funkar
Tänk baksteg hela tiden, men beskedet måste alltid ges när hon vaknar så hon vet vad som gäller. Normalt behöver man inte ge bekräftelse ramsa efter 2:a natten men om ni varit otydliga så kanske det är idé kommande två nätter
Buffning gäller enbart för första natten samt kristilldelning (dvs riktig kris). Använd tillrättaläggandet samt solfjädern istället.
Lycka till i natt och läs en gång till.
Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
-
Little Baba
Hej, och tack snälla för era svar. Känns jätteskönt med stöd under den här processen.
Det är först sedan i går egentligen som vi kör riktigt hårt - eller ska jag snarare säga med riktigt baksteg - på dagen. Tidigare har vi alltid gjort så att vi gått in i igen till hennes rum när vi känt att ramsan inte bitit, lagt henne tillrätta igen, solfjädern med lätt skakning, sakta avtagande. Då somnar hon, och bekräftelse när vi gått ut. Men nu, sedan igår alltså, går vi inte in utom om vi känner att hon är helt förtvivlad.
I går slutade med att vi körde charaden efter att sovtiden var slut, gick ut litet med henne så att hon fick litet frisk luft innan det var dags för middag, lek och sedan läggning igen. Då somnade hon 19.15 i samband med kvällsamningen, så det var lindrigt. Hon vaknade dock kl. 21.45, och då fick hon skrika och leva runt tills hon somnade igen efter 20 minuter, utan att vi ingrep alls. Hon lät mest arg, så vi ramsade inte ens. I natt vaknade hon ett par gånger, då hon somnade om själv, med två undantag: kl. 01.45 och senare kl. 06.10.
I första fallet körde vi (tog fel och trodde det var vargtimme - suck...) direkt en bestämd nedläggning när ramsan inte tog, och sedan solfjädern tills hon lugnade sig och somnade. Vi borde förstås ha låtit henne skrika, men var litet groggiga själva (skäms...). 06.10 gick det inte att söva om henne, så vi gjorde morgon 06.30.
Nu nyligen la vi henne igen för hennes fm-lur, och då, hör och häpna, lyssnade hon faktiskt till ramsan (!), jollrade en del, och körde sitt vanliga insomningsgny. Arbetade upp sig ett tag, men då körde jag en skarp, bestämd ramsa (men med ett leende på läpparna - Mammamy). När det till vår förvåning plötsligt var tyst, körde vi en stilla bekräftelse.
Känns jättekul.
Vårt schema, förresten, ser ut så här nu:
07.00 Morgon- amning
08.00 Frukost - havregröt med banan oftast
09.30-11.00 Sovpaus
12.00 Lunch
14.30 Mellanmål
15.00-16.30 Sovpaus
17.30 Middag
19.00 Amning
19.30 Natti natti.
Men nu funderar vi som sagt på att lägga morgonen tidigare, eftersom hon envisas med att vakna vid 06.00. Vad tycker ni?
Det är först sedan i går egentligen som vi kör riktigt hårt - eller ska jag snarare säga med riktigt baksteg - på dagen. Tidigare har vi alltid gjort så att vi gått in i igen till hennes rum när vi känt att ramsan inte bitit, lagt henne tillrätta igen, solfjädern med lätt skakning, sakta avtagande. Då somnar hon, och bekräftelse när vi gått ut. Men nu, sedan igår alltså, går vi inte in utom om vi känner att hon är helt förtvivlad.
I går slutade med att vi körde charaden efter att sovtiden var slut, gick ut litet med henne så att hon fick litet frisk luft innan det var dags för middag, lek och sedan läggning igen. Då somnade hon 19.15 i samband med kvällsamningen, så det var lindrigt. Hon vaknade dock kl. 21.45, och då fick hon skrika och leva runt tills hon somnade igen efter 20 minuter, utan att vi ingrep alls. Hon lät mest arg, så vi ramsade inte ens. I natt vaknade hon ett par gånger, då hon somnade om själv, med två undantag: kl. 01.45 och senare kl. 06.10.
I första fallet körde vi (tog fel och trodde det var vargtimme - suck...) direkt en bestämd nedläggning när ramsan inte tog, och sedan solfjädern tills hon lugnade sig och somnade. Vi borde förstås ha låtit henne skrika, men var litet groggiga själva (skäms...). 06.10 gick det inte att söva om henne, så vi gjorde morgon 06.30.
Nu nyligen la vi henne igen för hennes fm-lur, och då, hör och häpna, lyssnade hon faktiskt till ramsan (!), jollrade en del, och körde sitt vanliga insomningsgny. Arbetade upp sig ett tag, men då körde jag en skarp, bestämd ramsa (men med ett leende på läpparna - Mammamy). När det till vår förvåning plötsligt var tyst, körde vi en stilla bekräftelse.
Känns jättekul.
Vårt schema, förresten, ser ut så här nu:
07.00 Morgon- amning
08.00 Frukost - havregröt med banan oftast
09.30-11.00 Sovpaus
12.00 Lunch
14.30 Mellanmål
15.00-16.30 Sovpaus
17.30 Middag
19.00 Amning
19.30 Natti natti.
Men nu funderar vi som sagt på att lägga morgonen tidigare, eftersom hon envisas med att vakna vid 06.00. Vad tycker ni?
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
Grattis till era FRAMSTEG =D>
!
Två kommentarer:
Ska man inte ramsa bestämt när man upplever barnet som argt? Det gör vi för att markera. "JUST DET nu SKA vi sova!"
NEJ OCH ÅTER NEJ! Ni skall inte göra morgon tidigare bara för att hon vaknar tidigare. Jag talar av EGEN erfarenhet. Har ställt precis samma fråga som du nämligen
. Vår plutt vaknar också emellanåt omkring 06. Kan ligga och jollra till 06.30 och börjar sedan att protestera. Då ramsar vi och tar sedan upp honom en kvart tidigare. Jag sa precis som du "det verkar vara som att hon inte kan sova längre etc etc", men nu har vår plutt sovit flera gånger till både 06.30 och 07.00 så det är varierande. Som de sa till mig, "börjar ni plocka upp honom 06 kommer han alltid förmodligen vakna tidigare sen". Huga tänkte jag och lydde genast rådet
!
Det tar tid det här. Ni är ju inte så långt "gångna" än...
Kram
Kristin
Två kommentarer:
Det tar tid det här. Ni är ju inte så långt "gångna" än...
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Skönt att hon lyssnar till ramsan!
Vad är det nu som gäller, ska man ramsa eller ej när de skriker argt? Vi har problemet att Emmi inte lyssnar till ramsan, speciellt inte när hon är arg. Trodde jag gjort fel som ramsat när hon var arg och istället skulle låta henne vara arg då, men nu blir jag tveksam igen... Vad gäller
Vad är det nu som gäller, ska man ramsa eller ej när de skriker argt? Vi har problemet att Emmi inte lyssnar till ramsan, speciellt inte när hon är arg. Trodde jag gjort fel som ramsat när hon var arg och istället skulle låta henne vara arg då, men nu blir jag tveksam igen... Vad gäller
Mamma till Emmi 2004-05-04
Grattis Little Baba. Skönt att vara påväg
Prova att lägg en halvtimme tidigare. Brukar konstigt nog ha god effekt på morgonsömnen.
Man ska alltid ge beskedet direkt när de vaknar. Bekräftelse att "jag vaktar och du kan sova lugnt". Därefter kan man avvakta tills ledsen.

Prova att lägg en halvtimme tidigare. Brukar konstigt nog ha god effekt på morgonsömnen.
Man ska alltid ge beskedet direkt när de vaknar. Bekräftelse att "jag vaktar och du kan sova lugnt". Därefter kan man avvakta tills ledsen.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."